Umetnik Uroš Krčadinac i kustos Lav Mrenović su u Domu kulture Studentski grad, predstavili rezultate umetničke rezidencije u okviru projekta “They:Live, student lives revealed through context based art practices”. Pored njih dvojice, na tribini ovim povodom su govorili i kustoskinja Maja Ćirić i istoričarka Sanja Radović.
Poslednji Urošev poduhvat je digitalni participativni umetnički rad “Svesvrstani”. To je program dostupan na pametnim telefonima i računarima za jednostavno generisanje potpuno novih zastava prema kriterijumima koji korisnici biraju. Autor opisuje svoj rad kao sa jedne strane istraživanje društvenog potencijala znakova, simbola i identiteta a sa druge strane strukturno izazvanog sukobljavanja u komercijalizovanim digitalnim prostorima društvenih mreža.
“Naročito u poslednje dve godine, otkad je počela kovid kriza, možemo da vidimo toliko frustracija, svađa, podela, emocionalnog šuta koji postoji na internetu i ljude fragmentiše i razdvaja. To je naročito zanimljivo jer pogoduje digitalnom kapitalu. Što se više na internetu prepirete, to je bolje po te digitalne platforme. One vas na taj način zadržavaju u sistemu s dva cilja – jedan je prosto da vidite više reklama, a drugi je da date više materijala za njihove algoritme, da nauče vaše interakcije”, istakao je Uroš Krčadinac.
Ovaj digitalni umetnik je opisao i svoje iskustvo rezidencije u Studenskom gradu i načinu na koji ga je inkorporirao u svoj rad: “Prilazili smo studentima i pozvali ih da oni naprave svoju individualnu zastavu, i da kroz taj proces počnu da preispituju svoje male okidače, identitetske pristrastnosti, traume, želje, i naklonosti”.
U periodu od 15. marta do 15. aprila Uroš Krčadinac i Lav Mrenović su proveli na rezidencijalnom boravku u Studentskom gradu tokom kojeg su imali prilike da se bolje upoznaju sa istorijom Studenjaka, njegovom organizacijom i studentskim životom, primenjujući digitalni praticipativni umetnički rad u studentskom kontekstu.
Kustos Lav Mrenović je o rezidenciji dodao: “Čuli smo svakakve reakcije. Postepeno su se definisali neki identiteti koje su studenti pominjali kao njima lično važne, pa smo ih mi unosili i dodavali kao moguće kriterijume za pravljenje zastava.”
Nezavisna kustoskinja i umetnička kritičarka Maja Ćirić je o radu Uroša Krčadinca rekla: “U recentnijoj umetničkoj praksi, retko se pojave umetnici poput Uroša, koji jako dobro mogu da deluju kao softverski inženjeri, a da imaju vrlo izrazitu ličnu poetiku, koja se oslanja na neko kulturno i kulturološko nasleđe. Ove zastave su jako dobra vizualizacija za raznolikosti koje postoje i one u sebi imaju mikro-subverzivni, politički, performativni momenat”.
Istoričarka i nezavisna istraživačica Sanja Radović se nadovezala rečima: “Veliki problem je praznina tih identiteta, koje je Uroš tako dobro i plastično prikazao kroz svoj projekat. Nije problem samo kreiranje i mnoštvo identiteta, koliko u logici inherentnoj kapitalizmu, jer je suština kapitalističke logike u tome da mora da se osvoji svaki prostor koji je slobodan. Samim tim ni identiteti koji se nameću nisu u pravom smislu slobodni. Urošev projekat je osvešćujući i trebalo bi sve da nas prodrma”.
Uroš Krčadinac je digitalni umetnik, softverski inženjer, autor i edukator koji se bavi novim načinima opažanja i osećanja zajedničkog sveta ljudi, mreža i podataka. Živi i radi u Beogradu.
Lav Mrenović je nezavisni istoričar umetnosti, kritičar i kustos. Interesuje se za odnos između savremene umetnosti i političkog. Trenutno istražuje uticaj globalizacije na beogradsku umetničku scenu nakon 2000. godine.
Rezidencijalni boravak umetnika i kustosa, kao i tribina, dešavaju se u sklopu međunarodnog projekta “They:Live, student lives revealed through context based art practices” čiji je nosilac Dom kulture Studentski grad, a koji je podržan od strane programa Kreativna Evropa Evropske Unije.