Foto: Shutterstock/Ivan Marc

Neki od najvećih reditelja i glumaca odlazili su na počinak misleći da rade za najveći filmski studio da bi ujutru, kada su otvorili oči, shvatili da rade za najgori striming servis, izjavio je reditelj Kristofer Nolan.

Odluka holivudskog giganta „Vorner bradersa“ da sve svoje blokbastere planirane za 2021. godinu istovremeno premijerno pusti u bioskope i na striming servise naišla je na veliki odijum filmskih stvaralaca. I dok se publika zbog mogućnosti izbora da film gleda na tradicionalan način – u bioskopu, ili kod kuće  na digitalnoj platformi preterano ne buni, sineaste, iako svesne katastrofalne situacije u filmskoj industriji izazvane pandemijom, podigle su glas.

Upravo je Nolan jedan od retkih reditelja koji je u ovoj, 2020. godini uspeo da premijerno prikaže svoj film „Tenet“. Iako je većina holivudskih studija u više navrata odlagala premijere planiranih blokbastera zbog pandemije i zaključavanja bioskopa diljem sveta, na kraju ih pomerivši za proleće 2021. Nolan nije želeo da čeka.

Letos je „Tenet“, rađen baš u produkciji „Vorner bradersa“, bio jedini blokbaster koji se našao u bioskopima. Iako je budžet za film bio više od 200 miliona dolara, uspeo je, uprkos otežanim okolnostima, da zaradi na boksofisu 350 miliona dolara.

Godinu za nama mnogi nazivaju apokaliptičnom za holivudske studije. I godinom u kojoj su prevladali striming servisi. Sa zabravljenim bioskopima širom sveta, publikom zaključanom u kuće, ogromnim finansijskim gubicima i neizvesnom budućnošću studio „Vorner braders“ napravio je presedan. Film, čija je premijera više puta odlagana – „Čudesna žena 1984“ (Wonder Woman 1984), nedavno je istoga dana pušten u bioskope i onlajn. I nakon ovog ostvarenja, odlučili su da isti recept ponove za još 21 film u narednoj godini. Među filmovima koji će biti dostupni na platformi HBO Max su: „Tom i Džeri“, „Matriks 4“, „Kralj Ričard“….

Zato se nameće pitanje da li će naredna, 2021. biti godina koju će obeležiti odlučujuća bitka bioskopa i striming servisa?

Uostalom, već je poslednjih godina sve veće prisustvo i popularnost striming servisa, poput Netfklisa i Amazona unelo dramatične promene u filmski „pejzaž“, podseća Skaj njuz. I pre pandemije koronavirusa bilo je jasno da striming postaje nezaustavljiva sila.

– Stiče se utisak da nezadrživo marširamo prema striming servisima. Ali, taj utisak je pogrešan. Naročito ga ne dele ljudi koji stvaraju filmove. Kreativna filmska zajednica i dalje svoja ostvarenja želi da vidi na velikom platnu. Oni ne žele da prihvate budućnost u kojoj je striming jedina opcija i ne stvaraju filmove koje neko premijerno treba da vidi kod svoje kuće – objasnio je teoretičar filma Fil Kontrino, .

Međutim, sa takvim stavom ne slaže se Šeron Vaksman koja je osnovala filmski sajt The Wrap, jer smatra da ta kreativna zajednica ima ograničenu moć.

– Velike istorijske snage krenule su u pohod i rezultiraju temeljnim promenama. I nema niti jednog holivudskoj studija, ili striming servisa ili reditelja, pa i filmske zvezde koja može da zaustavi ovaj neumoljiv pokret u kulturi, ali i ekonomiji – reči su Vaksmanove.

Filmska industrija preživela je mnogo promena u svojoj istoriji, naročito onih koji su se ticali novih tehnologija. I to je jedan od razloga što mnogi veruju da će bioskopi, ipak, preživeti nakon što se pandemija završi.

Tako bar misle entuzijasti iz fondacije „Vidiots“, neprofitne organizacije koja u svom katalogu ima gotovo 50 hiljada filmskih naslova. Naime, oni su preuzeli nekadašnji kultni bioskop u Los Anđelesu „The Eagle Theatre“. U tom bioskopu filmovi su počeli da se prikazuju pre ravno jednog veka. Međutim, danas je taj bioskop praktično nepostojeći. I novi vlasnici, koji su novac zaradili zahvaljujući lancu video klubova „Vidiots“ u Los Anđelesu, sada žele da mu povrate staru slavu i sjaj.

Megi Mekej, direktorka fondacije „Vidiots“ smatra da publika još uvek želi da doživi bioskopsko iskustvo.

– Striming servisi su sjajni. Vrlo su pristupačni i zgodni, ali kada ljude odvojite jedne od drugih i skinete filmove sa platna izgubi se nešto što je nenadoknadivo – priča Mekejeva.

Bioskopska sala Foto: Shutterstock

Možda najbolji primer toga kako bioskopi opstaju uprkos svim poteškoćama, i koliko veliko platno još uvek ima neku moć i magiju jeste poslovna avantura jednog britanskog biznismena. Naime, Geri Kotl Džunior je u Los Anđelesu osnovao lanac drajv-in bioskopa. I proteklih meseci, kada je korona harala Amerikom, ovaj biznismen je uspevao da rasprodaje projekcije u svojim bioskopima pod vedrim nebom gde su posetioci iz svojih automobila gledali filmove. Tajnu uspeha slikovito je objasnio za Skaj njuz:

– Svi imamo kuhinje u svojim kućama, ali to ne znači da ne želimo da odemo u neki lep restoran da obedujemo. Svi imamo i televizore u našim domovima, ali opet ni to ne znači da nećemo otići da gledamo najveće i najbolje filmove na velikom platnu.

No, bez obzira na ove reči 2021. je očigledno godina koja će biti presudna u bici između malog i velikog ekrana. A ko će trijumfovati, ostaje da se vidi.