Jedna njujorška adresa zajednička je čuvenom kriminalcu, dvojici legendarnih umetnika, a od pre neki dan i holivudskoj divi Anđelini Džoli.
Čuveno zdanje na Menhetnu, koje je nekada bilo u vlasništvu Endija Vorhola i u kojem je živeo i stvarao Žan Mišel Baskijat, ima novog vlasnika. U pitanju je holivudska zvezda Anđelina Džoli.
Zgrada na adresi Grejt Džons 57 prešla je u ruke slavne glumice i humanitarke. U narednih osam godina na toj lokaciji Džolijeva će, po ugledu na prethodne stanare, otvoriti vrata za nadolazeće umetničke talente.
– Privilegija je biti u ovom prostoru. Daćemo sve od sebe da poštujemo ostavštinu umetnika koji su potekli odavde s našom kreativnošću. Vidimo se tamo – izjavila je glumica nakon najnovije akvizicije.
Agencija za nekretnine „Meridian Capital Group“ saopštila je da je potpisala ugovor s Anđelinom Džoli na osam godina. Po odredbama ugovora, čiji finansijski detalji nisu otkriveni, glumica se obavezala da će na kultnoj njujorškoj adresi u narednih osam godina „obitavati“ nešto što je nazvala „Atelje Džoli“.
Ova adresa najpoznatija je po tome što je u njoj živeo i stvarao jedan od očeva ulične umetnosti Žan Mišel Baskijat. A ikona 20. veka, koji je poslednjih godina zvezda aukcija diljem sveta, na kojima njegova dela ruše rekorde, za nešto više od desetak godina prevalio je ogroman put od uličnog umetnika, do zvezde neoekspresionizma o kojeg su se otimale prestižne galerije i čija su dela završila u kolekcijama Muzeja moderne umetnosti ili Vitni muzeja. Baš s te adrese u koju se sada „useljava“ Anđelina Džoli Baskijat je postao prvi Afroamerikanac koji je ušao u kanone slikarstva.
Žan Mišel Baskijat je rođen u Njujorku u porodici srednje klase. Otac mu je bio poreklom sa Haitija, a majka, odrasla u Bruklinu, poticala je iz Portorika. Žalio se kako ga je otac fizički zlostavljao, a majka patila od depresije, zbog čega je bivala hospitalizovana. Od kuće je pobegao kada mu je bilo 17 godina. Utočište nalazi u umetnosti, i sam izrađuje majice i razglednice. Upoznaje onda Ala Diaza, a spaja ih interesovanje za uličnu umetnost. Ubrzo, naoružani sprejevima oslikavaju zidove po Sohou i Ist Vilidžu. Stvaraju i umetnički pseudonim – SAMO, što je bila skraćenica od „Same old Shit“ (Isto staro sranje) i „ispisuju“ grafite, koje su uglavnom svi tumačili kao političke i socijalne poruke, a bilo je i onih koji su ih videli kao fragmente nadrealističke poezije. SAMO je, objašnjavao je Baskijat, sredstvo za ismevanje laži.
Jedan od ključnih ljudi u Baskijatovom životu bio je otac pop-arta Endi Vorhol. Bio mu je jedan od najbližih prijatelja, retka osoba koja je imala pozitivan uticaj na njega i čija je smrt 1987. za Baskijata bila nepodnošljiva.
Vrlo brzo nakon što je upoznao Vorhola, Baskijat je od njega iznajmio drugi sprat ovog zdanja na Menhetnu za sebe.
A pre nego što je otac pop-arta postao vlasnik ove nekretnine u Njujorku, zdanje je imalo bogatu istoriju. Izgrađeno je još 1860. godine. Vrlo brzo kupio ju je bivši bokser, koji se otisnuo u kriminalne vode Pol Keli. A taj mafijaš bio je, kako su ga nazivali, „otac organizovanog kriminala u Americi“, i prvi „moderni šef podzemlja“. Upravo je Keli osnovao „Bandu pet tačaka“, čiji su članovi kasnije bili Al Kapone, Luki Lučano… U toj zgradi Keli je 1904. godine otvorio Atletski klub Brajton.
U potonjim decenijama korišćena je za kancelarije fabrike metala, a potom i kompanije za snabdevanje namirnicama. I bilo je tako do 1970. dok je nije kupio Endi Vorhol. U poslednje vreme u njoj se nalazio ekskluzivni restoran japanske kuhinje „Bohemian“.
Sve vreme, koliko god menjao vlasnike ili rentijere, eksterijer zgrade je ukrašen strit artom, što je svojevrstan vid odavanja počasti Baskijatu, koji je karijeru počeo kao ulični umetnik.
– Anđelina Džoli je želela da očuva umetničko delo na samoj zgradi i da sačuva onaj Baskijatov „šmek“ kojim zdanje još uvek odiše. Užasno joj se svidela fasada zgrade – kazao je za Art net Garet Keli iz agencije za nekretnine.
Unutrašnjost trospratnog zdanja prostire se na više od 600 metara kvadratnih.
Kultna zgrada izdata je tek iz drugog pokušaja. Prethodno je nuđeno za iznajmljivanje na period od minimum deset godina za cifru od 60 hiljada dolara mesečno.
A zašto je Anđelina Džoli iznajmila ovo zdanje na osam godina? Na tom mestu otvara Atelje Džoli (Atelier Jolie) na kojem želi da ukaže šansu talentovanim stvaraocima iz celog sveta. Ne samo što će im pružiti mesto za rad, već će u ovom ateljeu moći i da izlažu ono što stvore.
Džolijeva planira da atelje otvori vrlo brzo. I sama se, nakon što je postala „privremeni vlasnik“, obratila javnosti. Poručila je glumica kako „svako može da stvara“:
– Zašto biste kupovali nečije delo, ako možete da napravite sopstveno? Naravno da treba da skupljamo umetnička dela, da im se divimo, ali najviša i najzabavnija forma izraza jeste da sami stvorimo nešto. Time ćete otkriti sebe i osvojiti slobodu.
Nada se glumica da će na tom mestu uspeti da napravi zajednicu koja će vrcati od kreativnosti i inspiracije, bez obzira na bilo čiji bekgraund.
– Promovisaćemo sve ljude koji „igraju ulogu“ u svakoj kreaciji. Spojićemo različite ljude, od talentovanih umetnika, preko izbeglica, do onih potlačenih. Daćemo im dostojanstvo koje se bazira na njihovim umetničkim veštinama. I dok radimo sa umetnicima i stvaraocima iz celog sveta, nadamo se da ćemo podeliti sa svima bogatstvo kulturnog iskustva i pomoći im da razviju sopstvene biznise – kazala je Anđelina Džoli.
Izrazila je nadu da će i sama biti jedna od mnogih koja će stvarati u toj kreativnoj zajednici:
– Sve je ovo novo za mene. Jer, ja sam više umetnica, nego biznis žena – priznaje glumica, ali opet poziva sve da se vide u Ateljeu Džoli.
Bonus video: Endi Vorhol