Jedno je sigurno- niko kao Stolevski ne mrzi malu decu. Ne pamtim kada sam gledao film u kome bebe ovako prestravljeno ridaju nemilosrdno prepuštene natprirodnim silama.

Međutim, nakon tog incijalnog utiska, koji dominira dobrom prvom trećinom filma, rađa se ništa manje potresna priča o sudbini žene (vi možete da dodate “nekad, pa i sad”) i vrlo specifičnom, ženskom spoznavanju sveta i njegovog, njoj nenaročito naklonjenog, ustrojstva.

Stolevski, inače Australijanac makedonskog porekla, snimio je svoje debitantsko ostvarenje u Srbiji koja “glumi” Makedoniju devetnaestog, a možda i ranog dvadesetog veka (zašto se nije spustio i u podjednako “lepu za slikanje” domovinu nije mi jasno, ali sumnjam na kovid). Tu, radeći sa internacionalim kastom u pravom smislu te reči (ne dajte da vas ime Noomi Rapace zavede da je ona glavna, i jedina, uloga), Stolevski kreira nešto što bi se moglo nazvati “horor poemom”.

You Won’t Be Alone je priča o dve veštice koje tokom filma zagovaraju dva različita “ženska sveta”- jedan, iznikao iz razočarenja i tragedije, koji preferira slobodu i nezavisnost, gnevan i opak, i drugi, iznikao iz nesrećnog “sporazuma s đavolom”, majčinski, porodičan, radoznao i tolerantan. Pričajući nam o ovom drugom, koji primitivno i intuitivno upoznaje život oko sebe menjajući “tela” (samim tim i perspektive), Stolevski komponuje duel u kome prva veštica, “Stara Marija”, neprekidno dejstvuje kao faktor sumnje, destrukcije i osvete u životu ove druge.

Stolevski, kao i Robert Eggers u The VVitch pre njega, kreira jednu vrlo rudimentarnu priču smeštenu u autentični seting “koji vrlo prirodno prihvata neprirodno”. Veštica hoće da ubije bebu, majka sa njom pravi dogovor da je da tek kad napuni šesnaest, da ova tek onda veštici pravi društvo, da ne bude sama. Majčin pokušaj da dete sakrije i poštedi dogovora ne uspeva, a “Stara Marija” devojku pretvara u vešticu (vrlo originalnim postupkom) koja potom odlučuje da “oproba običan život” ulazeći u tela različitih seljana, dok ultimativno ne oformi i svoj među njima.

Po svom stilu, krupnim i srednjim planovima koji dominiraju, prošarani sunčevim zracima, vizuelnim i simboličkim prisustvom prirode You Won’t Be Alone podseća na Davida Lowery-ja i njegove Ain’t Them Body Saints, po rediteljskom stilu, i The Green Knight, po obradi teme. Ovo je rasni festivalski film (kao vrlo atipičan izbor imao je premijeru na Sundanceu) koji koketira sa žanrom taman koliko treba da kreira neočekivanu varijantu priče o nastanku veštica koja snažnim feminističkim nabojem kontemplira položaj žene, njeno viđenje sveta i, možda malo konzervativnije nego što bi očekivali isti tretira kroz samo dva ekstremna pola njenih “mogućih” izbora.

Bonus video – Milan Antonić i Marko Marković: Oni su junaci najgledanijih crtanih filmova!