Foto:Pictorial Press Ltd / Alamy / Profimedia; Richard Young / Shutterstock Editorial / Profimedia; promo logo

"Pre nego što počnete da komentarišete, imajte na umu da je ovo lista najvećih pevača, a ne najboljih glasova." Odmah na početku svoje kultne liste najboljih se ograđuje magazin "Rolingstoun" i ističe da su mnogi rođeni "sa masivnim žicama, savršenim tonom i bezgraničnim dometom", ali da je najvažnije i svima izabranima zajedničko - moć da poprave svet samo otvaranjem usta! Tron i dalje drži neprikosnovena - Areta Frenklin.

– Sila prirode. Genijalna. Dar sa nebesa. Glas Arete Frenklin je sve to i više, zbog čega ona ostaje neprikosnovena kraljica, godinama nakon svog poslednjeg naklona. Njeno pevanje je najveličanstveniji zvuk koji je proizašao iz Amerike – univerzalniji od Koltrejnove horne, smelije od Hendriksove gitare. Oduševila je svet svojim hitom iz 1967. godine „Respect“, polažući pravo na tron najveće pop, rok ili soul pevačice ikada. Kao što je Meri Džej Blajdž rekla za Rolingstoun, „Ona je razlog zašto žene žele da pevaju“ – piše „Rolingstoun“ i tvrdi:

– Dokle god ste živi, nikada nećete čuti ništa poput Arete Frenklin. Zato njen glas i dalje menja svet!

Mnogi čitaoci ove liste ipak nisu poslušali savet sa početka pa su se odmah pobunili što na listi nema Selin Dion, a takođe je bilo pritužbi što nisu uključeni ni Dion Vorvik, Dajanu Ros i Sting. Ostavljamo vama da procenite, a ovo su obrazloženja „Rolingstoun“ magazina:

2. Vitni Hjuston

Vitni Hjuston je posedovala sopran koji je bio podjednako moćan koliko i nežan. Debi iz 1985. izašao je nešto više od šest meseci pre njenog 22. rođendana i to ju je utvrdilo kao jednog od najmoćnijih pop vokala. To nije bilo slučajno: 1993. godine, Hjuston se prisetila kako ju je njeno odrastanje, gde je bila u krugu R&B velikana poput Arete Frenklin i Roberte Flek – kao i njene majke, gospel pevačice Sisi Hjuston – uronilo u želju da pokaže svoja osećanja kroz muziku:

„To je imalo veliki uticaj na mene kao pevača, kao izvođača, kao muzičara. Odrastajući uz njih, jednostavno ne možete pobeći. Odmah sam se identifikovala. Bilo je to nešto što mi je bilo toliko prirodno da kada sam počela da pevam, bilo je skoro kao da govorim“.

„I Wanna Dance With Somebody (Who Loves Me)“ ostaje jednako divan na 100. slušanju kao i na prvom. Glas Vitni Hjuston će odjekivati decenijama nakon njene smrti 2012. godine.

3. Sem Kuk

Postoji američka popularna muzika pre Sema Kuka i popularna muzika posle. Ali, ali mali broj pevača je uživao u pesmi na način na koji je Kuk. Njegovo remek-delo je svakako iz 1964. „A Change Is Gonna Come“. Aktivista za građanska prava inspirisan slušanjem „Blowin in the Wind“, Boba Dilana, viče „I was booorrrn by the river…“ budeći emociju za emocijom.

4. Bili Holidej

Druge džez-vokalne legende poput Sare Von i Ele Ficdžerald su uspevale u prefinjenosti; Bili Holidej je prenosila emocionalnu istinu. To je kvalitet koji joj je dao poseban status među kolegama umetnicima, poput Majlsa Dejvisa, koji je u svojoj autobiografiji napisao da kada bi Holidej otpevala baladu poput „I Loves You Porgy“, o ženi koju je mučio nasilni ljubavnik, „mogao si da osetiš šta je osećala. Bilo je lepo i tužno kako je to pevala“.

Uvek će biti poznata kao pevačica melanholičnih nota koja je opevala bol siromašnih, ugnjetavanih, zaljubljenih…

– Bili Holidej te tera da čuješ i osetiš svaku reč koju otpeva – čak i na račun njene visine ili tona. Bili će uvek biti ta koja me najdublje dirne – rekla je jednom Džoni Mičel.

5. Maraja Keri

Neuhvatljiva pevačica može lako da se okreće između podrugljivog režanja, do nestvarnog tona zvižduka tako oštrog da bi mogao da preseče čelik. Njena tajna je dugo bila slatkoća koja ponekad može biti ili anđeoska ili đavolja, u zavisnosti od toga kako barata mnoštvom tajnih vokalnih oružja koje ima u svom arsenalu. Kombinujući svoje operske vokalne talente sa čvrstim stavom i sklonošću ka visokom glamuru i drami, Keri je „rodila“ generacije imitatora. Ali, oni na koje je uticala još uvek ne mogu da pobede arhitektu modernog pop zvuka.

6. Rej Čarls

„Ljudi me zovu džez pevačem i bluz pevačem, ali ja zapravo ne znam razliku. Samo pokušavam da otpevam pesmu, a pevam samo one koje volim i trudim se da u sve uložim malo duše“, rekao je Rej Čarls u intervjuu 1963.

Mogao je sve – Čarls je bio titan R&B, popa, džeza i kantri, a razlog zašto je njegov prvi retrospektivni bok set, 1991. godine, nazvan „The Birth of Soul“ je zato što je Rej prepisao gospel pesmu kao lascivnu „I Got a Woman“, a koja je omogućila soul muziku. Pretvorio je jednu od najneobičnijih nacionalnih himni – „America the Beautiful“ u epski ep. Čovek je mogao da napravi bilo šta za dušu.

7. Stivi Vonder

Kojem god tonu da Stivi Vonder teži, od romanse do oštrog realizma, njegov glas to može da prenese sa lakoćom. Malo je drugih pevača mogao tako ubedljivo da proda i neskrivenu nežnost „You Are the Sunshine of My Life“ ili „I Just Called to Say I Love You“ i uzavreli bes koji leži u osnovi „You Haven’t Done Nothin“ ili „Living for the City“. U intervjuu iz 2014. D’Angelo je izdvojio Vondera rekavši:

– Stvar u vezi sa Stivijem Vonderom je u tome što je svoje vokalne mehanike uneo u buru koju drugi jednostavno nisu mogli da urade.

8. Bijonse

U Bijonsinom glasu leži cela istorija crnačke muzike. Ona je jedan od velikih istoričara popa, umetnica toliko zaljubljena u heroje koji je oblikuju da ne može, a da ne nađe prilike da im se pokloni u svojoj muzici, nastupu i, naravno, u pevanju.

Ali, nema ničeg proizvoljnog u vezi sa onim što Bijonse radi: umesto toga, ona je poslušala lekcije koje može da izvuče od Princa, Tine, Dajane, Majkla, Dženet, i drugih i oblikovala se u ikonu vrednu stajanja pored tih titana, čak i dok je još uvek na vrhuncu svoje igre. Ona je dobar reper koliko i ptica pevačica, savladavajući sve sa neopisivom kontrolom i snagom.

9. Otis Reding

Otis Reding je bio toliko bezgraničan i poletan od početka na sceni, ali, posebno u studiju, bio je čudo kontrolisane suzdržanosti. U njegovim najprodornijim soul baladama, poput „Try a Little Tenderness“, „Mr. Pitiful“ i „(Sittin’ on) The Dock of the Bay“, Reding je uživao u svakoj teškoj reči, dodajući uzvične redove na kraju fraza, ali nikada ne preterujući. Još jedan dokaz njegove moći: način na koji je mogao da obradi rokenrol hitove, kao što su „(I Can’t Get No) Satisfaction“ i „A Hard Day’s Night“, i učini da zaboravite da ih je neko pevao pre njega.

10. Al Grin

Ima nečeg mačjeg u glasu Ala Grina – vijugava fleksibilnost koja se rasplamsava na mestima koja slušalac ne očekuje, što je uvek dobrodošlo. Malo pevača stvara iluziju da je zanesen pesmom koju peva onako kako on može. Bilo da leži u tvrdom memfiskom fank gruvu, kao piton spreman da udari, ili preslikava više eteričnih falseta, može izazvati zanosno transportovanje kao da je bez napora. Istina je bila sasvim drugačija – on je naporno radio na svojim klasicima – ali bez obzira da li peva o Bogu ili o erosu, Grin je vrhunski soul genije.

11. Litl Ričard

Svetac zaštitnik svakog pevača koji je ikada gurnuo svoj glas do krajnjih granica, i to upravo preko njega, u ime izbezumljenja slušaoca. Njegovi besmrtni hitovi su recept kako da se izazove uzbuđenje stalnim povećanjem glasnoće.

12. Džon Lenon

Glas Džona Lenona bio je kao njegov um – okretan, svetao kao zvono, zapanjujuće živ. Od njegove verzije „Money (That’s What I Want)“ Bareta Stronga sa Bitlsima koji su nadmašili original, do uzavrele pesme „Instant Karma! (We All Shine On)“… Pevanje sa svime što u sebi nosi, bio je Lenonov zaštitni znak. Njegov prvi solo album „Plastic Ono Band“ iz 1970-ih, i dalje je zapanjujući.

13. Petsi Klajn

Karijera pionirke kantri popa Petsi Klajn je prekinuta – preminula je u avionskoj nesreći u 30. godini – ali njen snažan, gipki glas je razlog zašto ona ostaje nosilac zastave ambicioznih hroničara slomljenih srca u Nešvilu i šire.

14. Fredi Merkjuri

Vibrato i vokal od četiri oktave Fredija Merkjurija koji otvara dušu – kao i njegova neodoljiva harizma – zapalili su muziku Kvina, čineći njihov umetnički rok zapanjujućim spektaklom.
Toliko je pesama koje pokazuju raskošni talenat Fredija, u jednima je prodoran, šaljiv, razmetljiv, drugima emotivan i lagan. Glas Fredija Merkjurija je snažan čak i dok je pevao o svom narušenom zdravlju.

15. Bob Dilan

Nekim slušaocima će glas Boba Dilana, posebno piskanje i peskovito režanje koje je voleo u svojim ranim godinama, uvek zvučati kao karikatura samog sebe. Ali, samopouzdanje sa kojim je posedovao svoju izvedbu ružnog pačeta i oblikovao je u nešto tako ekspresivno kao što su njegovi divlje inventivni tekstovi, učinilo ga je jednim od velikih američkih vokalnih ekscentrika.

Kada je u potpunosti kontrolisao svoj instrument, mogao je da ga koristi da izrazi sve, od prezira („Like a Rolling Stone“) do duboke odanosti („If Not for You“), zapanjujućeg patosa (remek delo „Goin’ to Acapulco“) i otrovnog („Idiot Wind“). U svojim kasnijim godinama, izgradio je zreo stil, slobodno se krećući između čežnjivih romansa („My One and Only Love“) i bezobrazne crne komedije („False Prophet“)

Na listi „Rolingstouna“ slede Prins, Elvis Prisli, Silija Kruz, Frenk Sinatra, Marvin Gej, kao i Nina Simone (21), Adele (22), Dejvid Bouvi (32), Kurt Kobejn (36), Luis Armstrong (39), Arijana Grade (43), Ela Ficdžerald (45), Džoni Mičel (50)… Svih 200 pevača možete pronaći ovde.

Bonus video: Džon Lenon 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar