Šinejd O'Konor Foto:EPA-EFE/BALAZS MOHAI

Autentična, nezavisna, hrabra, otvorenog uma, provokativna... Teško je odabrati pravi epitet za nekoga ko je promenio muzičku industriju i u isto vreme na brutalan način bio odstranjen iz nje. Šinejd O'Konor, koja je juče preminula u 56. godini, ostaće zapamćena, ali napori da njena zaostavština budućim generacijama bude prenesena na istinit način - tek predstoji.

Od vlasnice jednog od najupečatljivijih vokala scene od juče se opraštaju mnogi. I u moru iskrenih zahvalnica umetnici koja je imala hrabrosti da prva uradi mnoge stvari, „provukle“ su se i cenzurisane poruke. Primera radi, magazin „Pipl“ ocenio je da je Šinejd osoba čija je zaostavština „zakomplikovana“ njenom „otvorenom posvećenošću brojnim socijalnim pitanjima“. I trideset godina nakon kontroverznog momenta koji joj je obeležio karijeru, javnost i mediji i dalje su podeljeni oko toga da li je način kojim je htela da privuče pažnju na gorući problem zlostavljanje dece unutar katoličke crkve bio „primeren“.

Iako je odgajana pod strogim uticajem katoličke crkve, a sebe smatrala vernicom, O’Konorova je počela da istražuje navode o zlostavljanjima dece od strane sveštenika unutar ove institucije. „Kopanje“ po ovoj tabu temi nije pristajalo jednoj pevačici, pa je usledio šok kada je u TV emisiji, koja je išla uživo, „Saturday Night Live“ odlučila da pocepa sliku pape Jovana Pavla Drugog koji je u tom trenutku bio na čelu katoličke crkve. Zanimljivo je da je on devet godina nakon tog događaja priznao da su tvrdnje o zlostavljanjima bile tačne, uputivši izvinjenje svima koji su pretrpeli nepravdu.

Šinejd se odjednom našla na meti konzervativne irske javnosti, ali je za blasfemiju optuživana i daleko van granica svoje rodne zemlje. Samo dve nedelje nakon poteza koji joj je uzdrmao sve temelje slave i uspeha, O’Konorova je stajala na bini Medison skver gardena, spremajući se da otpeva numeru „I Believe In You“, na koncertu na kojem se obeležavalo tri decenije karijere Boba Dilana.

Kolega muzičar i kantri zvezda Kris Kristoferson je najavio Šinejd kao nekoga čije se ime povezuje sa hrabrošću i integritetom. Ipak, kada je kročila na binu, dočekali su je zvižduci i negodovanje njujorške publike.

U nesnosnoj buci u kojoj se činilo da nije imala šanse da zapeva, muzičari oko nje su, ipak, počeli da sviraju prve taktove. Šinejd je potom odmahnula rukama stavivši im na taj način do znanja da je došlo do promene plana. Zaleđenim pogledom je skenirala prizor ispred sebe, a onda joj je prišao Kristoferson i tiho šapnuo da ne dozvoli da je skotovi i kopilad savladaju i potuku. „Nisam savladana“, odlučno je odgovorila i počela da peva pesmu „War“ Boba Marlija, bez muzičke pratnje.

Nakon dva i po minuta tokom kojih se činilo kao da je vreme stalo, O’Konorova se suočila sa gromoglasnom tišinom, a potom ponovo i sa zvižducima. Javnost tog trenutka nije bila spremna za temu o kojoj je govorila, a veliko je pitanje da li bi nešto bilo drugačije danas.

Još nekoliko sekundi je stajala ukopana na bini i zurila u publiku, da bi potom otrčala u zagrljaj Kristofersonu, vidno suzdržavajući nagon za povraćanjem.

Kris Kristoferson Foto: EPA/JUAN HERRERO

„Sister Sinéad“ naziv je pesme koju je Kristoferson snimio u čast svoje prijateljice, decenijama kasnije. Na taj način je opet želeo da joj pruži podršku i podseti javnost na nepravdu koja joj je učinjena. I on nije jedina kantri legenda koja je stala u odbranu irske zvezde. Vili Nelson je godinu dana nakon pokušaja javnog poniženja O’Konorove u Njujorku s njom snimio duet „Don’t Give Up“. Iako je ovu pesmu napisao Piter Gebrijel sedam godina ranije, tekst o neodustajanju sasvim dobro se uklopio u situaciju kroz koju je Šinejd prolazila.

Za razliku od njih, na podršku nije naišla ni od strane Madone, pop ikone koja je karijeru gradila na provokacijama i „flertovanju“ sa religijskim simbolima, kao i poziciji žena unutar katoličanstva.

Nakon cepanja papine slike „kraljica popa“ se nije složila da je takav potez pravi način za suprotstavljanje nečemu čemu se protivite.

– Mislim da su postojali bolji načini da predstavi svoje ideje, umesto cepanja slike nekoga ko mnogo znači brojnim ljudima – poručila je Madona tada, ali je novinar „Njujork tajmsa“ tu reakciju ubrzo nazvao „profesionalnom ljubomorom“. Poentirao je time da je Šinejd potpuno obučena uspela da dobije veću reakciju publike nego Madona celom golišavom kampanjom koja je pratila album „Erotica“.

Foto: Supplied by LMK Media / Landmark / Profimedia

Šinejd O’Konor imala je samo 26 godina kada je odlučila da rizikuje svoju karijeru govoreći o tabu temi seksualnog zlostavljanja unutar katoličke crkve. Imala je samo 21 godinu kada je izdala prvi album, a negde u to vreme shvatila je da će uraditi sve što je u njenoj moći da ne bude pretvorena u klasičnu pop zvezdu.

Čak i priča o tome zbog čega je gotovo celog života prkosila sa obrijanom glavom vezana je za suprotstavljanje muzičkoj industriji. U svojim memoarima napisala je da joj je tokom rada na prvom albumu jedan moćnik iz industrije rekao da bi trebalo da ima dužu kosu i da počne da se oblači „kao devojka“. Sledećeg dana je otišla kod frizera i obrijala glavu.

Šinejd O’Konor Foto:Field of Vision – Album / Album / Profimedia

– Opasno je biti lepa jer sam bila zlostavljana gde god bih otišla. Nisam želela da se oblačim kao devojka. Nisam želela da budem lepa – poručila je 2017. u emisiji kod dr Fila.

Da li će njena zaostavština biti predstavljena u kontekstu hrabrosti ili će u atmosferi rastućeg konzervatizma Zapada njen stav biti obojen „neprimerenošću“ – ostaje da se vidi. Jedno je, pak, sigurno – danas je retko koja zvezda spremna da rizikuje svoje milione, uspeh i obožavanje šire publike zarad nekog smešnog koncepta poput pravde.

BONUS VIDEO: Kit Ričard – Neuništivi buntovnik

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare