Foto:Oleg-Degtiarov

Spektakl predstava "Dete" umetničkog tandema Gabrijele Karizo i Franka Šartijea iz trupe "Peeping Tom" iz Brisela, premijerno je izvedena sinoć na sceni Opere i teatra Madlenianum, u okviru Beogradskog festivala igra (BFI), a navedeni par je laureat nagrade "Jovan Ćirilov" za prethodno, 18. izdanje BFI.

Koreograf Šartije ispred svoje slavne belgijske trupe primio je nagradu nakon izvođenja čudesne, autentične, zastrašujuće i bajkovite predstave.

– Prema odluci stručnog žirija, u okviru 18. Beogradskog festivala igre, nagrada „Jovan Ćirilov – za korak dalje“ pripala je čuvenom belgijskom dvojcu – Gabrijeli Karizo i Franku Šartijeu, koga ste videli večeras i na sceni, osnivačima i kreatorima ove divne trupe „Peeping Tom“, koja je u Beogradu ove noći nastupila već peti put – izjavila je Aja Jung, osnivačica, direktorka i selektorka BFI.

Jung je podsetila da se nagrada dodeljuje za predstavu „Diptih“, odnosno dva komada u sklopu tog projekta – „Napuštena soba“ i „Vrata koja nedostaju“ u izvođenju te neobične trupe koja je premijerno predstavila komad 9. i 10. aprila 2021. takođe u Madlenianumu. Ujedno, ona je navela da se nagrada dodeljuje šestu godinu zaredom.

Piping Tom, Peeping Tom, balet, Beogradski festival igre, predstava
Piping Tom Foto: Oleg Degtiarov/Beogradski festival igre/Promo

Marija Janković ispred stručnog žirija pročitala je obrazloženje za prestižnu nagradu.

– Imam veliku čast da kreativnom timu ove kompanije uputim nekoliko rečenica divljenja i zahvalnosti za doživljaj koji nam priređuju u Srbiji na festivalu već peti put – rekla je pedagog Marija Janković, ispred baletske škole u okviru Nacionalne fondacije za igru Aje Jung.

– Realistične slike iz naših života ovaj dvojac umetnika pretapa u tamnu stranu naših bića, kroz noćne more, strahove i želje, u čemu oskudevamo u poslednje vreme. Karizo i Šartije ne kreiraju samo vrhunski tandem igre, već stvaraju jedinstveno, neponovljivo pozorišno iskustvo. U filmskom maniru njihovi komadi nude mnogo ekstravagantnih doživljaja, istovremeno dodirujući najdublje strahove, pretvarajući putovanje u halucinaciju – stoji u saopštenju žirija.

Piping Tom, Peeping Tom, balet, Beogradski festival igre, predstava
Piping Tom Foto: Oleg Degtiarov/Beogradski festival igre/Promo

Dalje se kaže u analizi da ono što čini njihov kreativni rukopis veoma posebnim jesu čudesne slike koje se rađaju u njihovoj igri. Nagradu u obliku skulpture poznate vajarke Andree Prokopijević uručila je devojčica Anuk koreografu Šartijeu, koji je dobio ogroman aplauz od oduševljene publike.

Anuk je učestvovala u predstavi, odigrala je zapaženu rolu uplašene devojčice, što je inače praksa trupe, da taj lik u komadu „Dete“ tumači dete. Prisustvo dece je ograničeno na jednog statistu angažovanog u gradu gde se predstava održava, a malena Anuk je polaznica navedene škole baleta u Beogradu.

Svetska kritika je bila u potpunosti u pravu kada je ocenila ovaj spektakl projekat iz 2019. godine sledećim rečima – „Istinski baletski Pikaso su Frank Šartije i Gabrijela Karizo“ ili „Jedna zla Alisa u zemlji horora“. Publika je sve vreme bila opčinjena i hipnotisana 80 minuta na raskošnoj pozornici.

Foto:Olympe-Tits

Komad ne pripada standardima Beogradskog festivala igre, odnosno odstupa od teatra pokreta, neverbalnog pozorišta i nije u fokusu telo i igra, već radnja i pripovedanje priče. Cilj autora je da istražuju korene zla i nasilja među decom. U ovom scenskom delu nastavili su liniju razvoja te suštine nakon predstava „Otac“ i „Majka“, kao vid porodične trilogije.

„Dete“ obiluje neočekivanim nasiljem, iživljavanjem, tamanisanjem, maltretiranjem, ali je izvedeno – režirano stilizovano, da se ne oseti ta muka i stradanje, već je svedeno pažljivo osmišljenim scenskim sredstvima. Sve deluje kao ogroman san koji publika gleda kroz prizmu podsvesti devojčice.

Tokom analiziranja nasilja za vreme boravka u Brazilu gde su se nagledali mučnih scena na ulicama, trupa je odlučila da im ova predstava ode u sasvim drugom pravcu i kasnije je organizovala niz radionica sa decom različitog uzrasta u nekoliko gradova. Težište je bilo da se osvetli način na koji deca vide svet, odrasle oko sebe, kako se izražavaju kroz gestove i telesni jezik, uz pitanja – kako se deca nose sa odsustvom, gubitkom, konfliktima…

Izvođači i kreatori bajkovitog i zastrašujućeg dela „Dete“ su još – Marie Gyselbrećt, Hun-Mok Jung, Brandon Lagaert, Yi-ćun Liu, Maria Carolina Vieira, a svetska premijera je održana 2019. u pozorištu „Theatre de la Ville“ u Luksemburgu.

Bonus video: U Madlenijanumu otvoren 19. Beogradski festival igre

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar