Obeležavamo 35 godina rada ovog pozorišta i 15 godina Bitef dens kompanije. To su značajni datumi i tim povodom predstavićemo važne autorske prestave a imaćemo i brojna gostovanja, već od sredine januara kada započinje tradicionalni program “Mesec nezavisne scene”, kaže za Nova.rs Miloš Latinović, prvi čovek Bitef teatra.
Mlada ekipa autora, koja “zaslužuje prostor u Bitef teatru”, kako najavljuje Latinović, postaviće nov komad o pesniku Dušanu Vasiljevu.
– Autorka teksta je Dunja Matić a reditelj Marko Čelebić. Ova drama je i odgovor na aktuelni trenutak u kojem se nalazi naša civilizacija. Naime, sledeće godine navršava se sto godina od smrti značajnog pesnika, čija je veličanstvena antiratna poezija aktuelizovana društvenim odnosima u svetu. Veliki rat nam je ponovo pred vratima, a zaboravljene su strahote koje prouzrokuje i kako je to stajati u krvi do kolena, bez snova. Bez budućnosti. Dušan Vasiljev, koji je imao 24 godine kada je umro, bio je učesnik Prvog svetskog rata i životno konstantno na suprotnoj, pogrešnoj strani reke, od tegobnog detinjstva u Temišvaru, preko Soče, Pijave, Dunava, do smrti u Kikindi, u kojoj je rođen, i u kojoj se upokojio, mada mu je porodica bila nekoliko vrsta daleko u Rumuniji – podseća Miloš Latinović.
U kontekstu aktuelnih događaja, pripremaju i predstavu “Ućutkivanje Sokrata”, autora Hauarda Brentona.
– Biće to naša druga dramska premijera i radićemo je sa Kulturnim centrom iz Tivta. Bitef dens kompanija pripremiće sa koreografom Joom Stromgrenom premijeru tokom leta, a u Beogradu će biti izvedena na jesen, i verujem da će to biti veliki spektakl, kakav posebnost plesača iz naše kuće zaslužuje.
Tokom sezone, dodaje, nastaviće se izvođenje predstava za koje se traži karta više – “Bilo jednom na Brionima” i “Projekat Lepa Brena”, a Bitef teatar će biti domaćin i mnogobrojnim teatrima iz Srbije i regiona.
– Naravno, pripreme za naredni, 58. Bitef, koji još uvek ima oreol velikog festivala i priznat je u Evropi i svetu, već su počele. Takvu reputaciju potrebno je dugo graditi, održavati – kontaktima, poštenim odnosom, kolegijalnošću i poštovanjem dogovora, a brzo i lako je moguće devalvirati. Ove godine su ga u organizacionom smislu obeležile dve vododelnice, promena umetničkog direktora u vrlo nezgodnom terminu za organizaciju manifestacije i, drugo, veoma kasno – 26. maja, zaključivanje budžeta, što je uslovilo reorganizovanje naših resursa i promene u planovima. Rešili smo te stresne situacije, posebnim angažmanom selektorskog tima koji predvodi Nikita Milivojević, odnosno štednjom i dodatnim angažmanom na polju sponzorske podrške. No, to je ogroman, nepotreban stres – napominje Latinović i dodaje:
– Festivali, posebno međunarodni, moraju imati više prostora za planiranje, više mesta za dogovore s trupama, autorima, producentima, jer se onda dobija i u finansijskom smislu. Naravno, ako želimo dobar Bitef, onda on mora da dobije više novca nego što za angažman dobija strani fudbaler ili košarkaš u timu koji nije u stanju da pobedi nikoga u Evropi.
Ove godine, ističe naš sagovornik, posebno su ponosni na podršku i odziv publike, jer su sve karte bile prodate, a performans „Sunce i more“ mogao je da se izvodi još nedelju dana u četiri dnevna termina.
– Bitefovska publika je shvatila da je to jedinstvena prilika da bude prisutna, da bude deo neobičnog spektakla sada, u Beogradu, i nikada više. To i jeste jedan od zadataka festivala da omogući susret sa onim što je jedinstveno i neponovljivo, jer većina publike, pa i pozorišnih ljudi – teatrolozi, kritičari, dramski umetnici, nemaju mogućnost da vide nove evropske produkcije, osim na Bitefu. A na njemu smo, između ostalog, vratili u repertoar politički teatar, koji više gotovo da i ne postoji, kao i rediteljku Anju Sušu koja je, uz Miloša Lolića, napravila ozbiljnu internacionalnu rediteljsku karijeru.
Naravno, uvek će biti onih koji oponiraju i nisu zadovoljni jer, kako kaže, nešto nije bitefovsko, nije provokativno.
– Pitaju se gde su Ostermajer ili Barba, pa onda kažu da je pre bilo bolje, i možda jeste, jer su tada oni bili u žiriju, na protokol listi, među zvanicama ili su gledanjem Bitefa diplomirali i preporučili se za umetničkog direktora manifestacije. Normalno, mada nije, jer nije normalno, ali normalno je jer ovde svi polaze od sebe i niko se Bogu na manjak pameti ne žali. Svi je imaju dovoljno i znaju kako treba gloginje mlatiti – zaključuje Miloš Latinović.
Bonus video: Predstava „Sunce i more“ na Bitef festivalu