Niko ne zna kako se zove, kako tačno izgleda, niti kada je rođen. Poznat je po pseudonimu Endles i njegovi murali krase ulice Londona. I jedan rad tog misterioznog uličnog umetnika, koji nikada nije imao samostalnu izložbu, uskoro će se naći kraj remek-dela renesansne umetnosti. Onih iza kojih stoje Leonardo, Mikelanđelo, Botičeli, Rafael…
Jedan od najpoznatijih muzeja na svetu, firentinska galerija Ufici postala je, po prvi put u svojoj istoriji, dom jednog dela ulične umetnosti. Potez čelnika Uficija da svoju impresivnu kolekciju obogate jednim savremenim delom, predstavljenim pre nekoliko dana u odajama muzeja u Firenci, skandalizovao je mnoge.
Umetnik koji nikada do sada nije izlagao u muzejima, već je učestvovao na nekoliko kolektivnih postavki u londonskim galerijama i pravio murale po engleskoj prestonici čudan je stoga izbor za instituciju koja se diči impresivnom kolekcijom renesansnih remek-dela, konstatovali su mnogi mediji nakon predstavljanja dela u Uficiju.
Umetnik koji dela pod velom tajne i čije pravo ime niko ne zna, osim njegovog umetničkog pseudonima Endles (Beskrajan) tako se, iznebuha, našao u društvu Sandra Botičelija, Mikelanđela, Rafaela i Leonarda da Vinčija.
Gli Uffizi e la #StreetArt? Si può fare!! Il londinese @Endlessartist ha appena donato il suo autoritratto dove si raffigura con Gilbert & George, celebre coppia dell'#artecontemporanea.
Curiosi? Leggete qui
?https://t.co/Y1VClWtoJH pic.twitter.com/U7qMkgoWT0— Gallerie Uffizi (@UffiziGalleries) February 10, 2021
Direktor Uficija Aike Šmit ne haje za zaprepašćenje umetničke javnosti, a svoj entuzijazam za najnoviju galerijsku akviziciju iskazao je stavom da je delo „originalna fuzija između panka i popa“ koja autoportrete smešta u domen konceptualne umetnosti. A onda je u čitav kontekst stavio i slavnu firentinsku porodicu Mediči, zahvaljujući kojoj Ufici i ima neprikosnovenu kolekciju renesansne umetnosti:
– Porodica Mediči, koja je uvek bila ispred svog vremena kada je umetnost u pitanju, bila bi sigurno srećna što je rad Endlesa sada deo naše kolekcije – izjavio je Šmit na predstavljanju akvizije u Uficiju.
Iako je muzej saopštio da je to delo ulične umetnosti, u pitanju je rad na platnu, napravljen u studiju, ne na ulici, piše „Artnet njuz“.
Delo je svojevrstan kolaž dva foto printa na kojima ulični umetnik, prekrivajući lice svojim radom, stoji kraj mentora – britanskog umetničkog dua Gilbert i Džordž. A rad kojim se skriva od očiju javnosti jeste njegovo viđenje čuvene reklame za mušku liniju donjeg veša Kelvina Klajna u kojoj se glumac Mark Valberg, nag do pasa, drži za međunožje. Taj rad nazvan „Crotch Grab“ svetlost dana najpre je ugledao u vidu grafita na londonskim zidovima 2014. godine.
Pokušavajući da obrazloži kako se Endlesov rad uklapa u Uficijevu kolekciju, muzejski direktor je, na zgražavanje mnogih, otišao toliko daleko ustvrdivši da se ulični umetnik zapravo „poziva“ na Botičelijevu „Veneru“:
– S tim što on svoje delo transponuje s ženskog na muško telo – preneo je reči Šmita sa svečanog predstavljanja dela u firentinskom muzeju početkom nedelje „Gardijan“, kao i samog umetnika koji smatra da je njegov rad manje provokativan od onih koji se već nalaze u Uficiju:
– Ne mislim da je moje delo na bilo koji način skandaloznije od eksponata u Uficiju koji nagost prikazuju u punom „obimu“. Na mom delu model bar ima donji veš…
„Endles se bavi istraživanjem simbola, čas u rukama drži kičicu, čas farbu u spreju stvarajući odraz dve različite stvarnosti, od kojih je jedna mudra, a druga tragična“, zapisao je likovni kritičar Paskal Letieri nakon što je delo predstavljeno u Uficiju.
– Direktor muzeja poželeo je da obogati kolekciju savremenim delima i otvori novo odeljenje Uficija posvećeno portretima. Zatražio je da moje delo bude među njima – objasnio je Endles za „Artnet njuz“ koji se u Firenci pojavio sa maskom na licu i kačketom, otkrivajući tako samo svoje oči.
Kolekcija koju firentinski muzej poseduje uglavnom je bazirana na delima slavnih majstora renesanse. Naravno, ima i dela iz potonjih perioda likovne umetnosti, međutim „najsvežija“ do sada bili su artefakti moderne umetnosti iz tridesetih godina 20. veka. I ona nisu smeštena u samom muzeju, već u ogranku „Palata Pici“ s druge strane reke Arno.
I dok želja čelnika jednog od najznačajnijih muzeja na svetu da „podmlade“ svoju kolekciju nije sporna, mnogi likovni kritičari smatraju da možda ulična umetnost nije bila najbolji izbor u čitavom poduhvatu.
I sam engleski ulični umetnik bio je zatečen odlukom da jedno njegovo delo postane akvizija Uficija.
– Bio sam iznenađen jer je kolekcija Uficija najpoznatija po svojim renesansnim delima. Veoma sam počastvovan što je i moje delo uvršćeno u tako vrednu kolekciju – priznao je Endles.
Na zvaničnom sajtu misterioznog britanskog umetnika stoji da je „javnost danas toliko okupirana njegovim radom da svi veliki brendovi, poznate ličnosti i umetnički svet znaju ko je Endles“.
@Endlessartist what an exhibition! The location was amazing! #cryptlife #ENDLESS #endlessart #2020 pic.twitter.com/dE2fxVDdNk
— nash441 / manjiwolf (@nash441) October 19, 2020
Ulični umetnik, koji tvrdi da svojim delima upire prstom u konzumerizam današnjeg društva i opterećenost javnog mnjenja „nazovi poznatim ličnostima“ u koje ubraja i kraljicu Elizabetu Drugu, trenutno radi na velikom projektu – muralu u italijanskom skijaškom centru.
A poslednji put Ufici je „koketirao“ sa savremenom umetnošću 2018. godine kada je održana izložba „Flora Commedia“ na kojoj su kineski umetnici predstavili svoje viđenje kolekcija najvećih muzejskih institucija širom sveta.