Foto: Profimedia, EPA-EFE

Ako je ovih dana jedan gradić centar sveta, onda je to Kan. Već više od nedelju dana svetske filmske zvezde zaposele su Krozetu i smenjuju se na crvenom tepihu ispred Gran palea. Nakon devet dana festivala, svetski mediji rešili su da podvuku crtu i usude se da prognoziraju ko bi mogao da trijumfuje na 76. izdanju najznačajnijeg filmskog festivala na svetu.

Kanski filmski festival završava se u subotu, 27. maja, i iako su pred publikom brojna nova ostvarenja iz celog sveta, pred žirijem, kojim predsedava švedski sineasta Ruben Ostlund, je još mnogo posla. I dok su neke autorske ekipe već doživele višeminutne ovacije na Kroazeti, to nikakva garancija nije da će otići kući sa Zlatnom palmom ili bilo kojim drugim priznanjem. Sve to zavisi od dvostrukog laureata Zlatne palme Ostlunda i njegovih kolega iz žirija – Marjam Tuzani, Denisa Menošea, Rungana Njonija, Bri Larson, Pola Dejna, Atika Rahimija, Damijana Zifrona i Žulije Dukorno.

I dok je nemoguće sa sigurnošću znati koji filmovi, autori, odnosno glumci će opčiniti žiri, nagađanja su dozvoljena. Ali, kritičari su već izneli, posle polovine festivala, ko to ima najviše šansi da popije šampanjac na Kroazeti i ode kući slaveći.

U tamičarskoj selekciji je 21 film, i dok se svi nadaju najznačajnijem priznanju – Zlatnoj palmu, ne zaboravljaju se ni druge dve nagrade – Gran pri i Nagrada žirija. Politika Kanskog festivala, kako podseća „Varajeti„, jeste da dobitnik Zlatne palme ne može istovremeno da dobije još neko priznanje na Kroazeti.

Za najveću kansku nagradu Zlatnu palmu najviše šansi za sada se daje „Anatomiji pada“ (Anatomy of a Fall) rediteljke Džastin Triet, „Zoni interesa“ (The Zone of Interest) Džonatana Glejzera, ostvarenju Toda Hejnsa „Maj decembar“ (May December), „Čudovištu“ (Monster), koje potpisuje Hirokazu Kore Eda i novom „iščašenom“ naslovu Vesa Andersona „Asteroid City“.

Samo devet filmskih stvaralaca, uključujući sadašnjeg predsednika žirija Rubena Ostlunda, osvojilo je Zlatnu palmu više od jednog puta. Među njima je i Ken Louč, koji je i ove godine u takmičarskoj selekciji, međutim njegovo novo ostvarenje „The Old Oak“ premijerno će biti prikazano tek poslednjeg dana 76. Kanskog festivala. Još neki od laureata ponovo su u trci za nagrade, kao što su Hirokazu Kore Eda s filmom „Monster“ i Vim Venders s naslovom „Perfect Days“. Film japanskog sineaste već je dobio fenomenalne kritike, a poznavaoci prilika „Monster“ su proglasili potencijalnim laureatom iz potaje.

I kad su u pitanju festivalski Gran pri i Nagrada žirija svi su, kako piše američki magazin, „poludeli“ za ostvarenjima „Anatomy of a Fall“ Džastin Triet i „The Zone of Interest“ Džonatana Glejzera. Američkom reditelju Todu Hejnsu šanse se daju za „May December“ ukoliko žiri ne odluči da, ipak, nagradi glumačke zvezde ove intimne drame – Džulijan Mur i Natali Portman.

Od do sada prikazanih filmova nagradi za najboljeg reditelja mogu da se nadaju Džonatan Glejzer za režiju „The Zone of Interest“, Džastin Triet za „Anatomy of a Fall“, Tod Hejns za „May December“, Hirokazu Kore Eda za „Monster“ i Alis Rohrvaher za „La Chimera“. No, hrabra vizija koju je ponudio engleski reditelj Glejzer adaptirajući istoimeni roman nedavno preminulog Martina Ejmiša, ovaploćujući na velikom platnu priču o glavnokomandujućem logora Aušvic i njegovoj supruzi koji pokušavaju da stvore savršen život u domu pokraj samog logora, za sada teško da može da bude prevaziđena.

Kad je u pitanju nagrada za najbolju mušku ulogu za sada su se svojim rolama izdvojili Džud Lou („Firebrand“), Taj Šeridan („Black Flies“), Džoš O’Konor („La Chimera“), Dejv Tarner („The Old Oak“) i Džejson Švarcman („Asteroid City“). Ali, teško je navesti samo jednog „sigurnog“. Iako još nije imao svetsku premijeru, kritičari u Kanu spekulisali su da će najviše pažnje na sebe skrenuti Džoš O’Konor zbog impresivne role u italijansko-švajcarskoj-francuskoj koprodukciji „La Chimera“ koju potpisuje Alis Rohrvater, a britanski glumac igra uz nedavnu gošću Beograda Izabelu Roselini. Najbolji deo filma „Black Flies“, u kojem igraju Šon Pen i Ketrin Voterson jeste američki glumac Taj Šeridan, kao tehničar u njujorškoj Hitnoj pomoći.

Proteklih nekoliko godina Kan je nagrađivao velike zvezde, poput Antonija Banderasa za Almodovarov „Bol i slavu“ ili Hoakina Finiksa za ostvarenje Lin Remzi „Zaista, nikad nisi bio ovde“ i baš to bi moglo povoljno da se odrazi na Džuda Loa, koji igra paranoičnog Henrija Sedmog u filmu Karima Ajnuza „Firebrand“.

Poslednjih godina laureatkinje priznanja za najbolju glumicu bile su relativne „novajlije“, poput Zar Amir Ebrahimi za „Svetog pauka“, Renate Reinsve za „Najgoru osobu na svetu“ i Emili Bičam za „Malog Džoa“. Ali, desi se s vremena na vreme da velika glumačka zvezda odigra ulogu koja ostavlja bez daha. Na polovini Kanskog filmskog festivala to se, složni su kritičari, može reći za moćni ženski duo – Džulijan Mur i Natali Portman u filmu „May December“.

Neki mediji spekulišu da bi čak obe glumice mogle da budu nagrađene. Ako se to desi, onda bi se ponovio scenario iz 2006. godine kada su glumice iz filma „Vrati se“ podelile nagradu na ravne časti. Slično je bilo i 2013. kada je prekršen protokol i kanski žiri dodelio je Zlatnu palmu filmu „Plavo je najtoplija boja“, zatim reditelju Abdelatifu Kešišu i dvema glumicama – Lei Sedu i Adel Eksarčopulos.

Zato bi ovoga puta obe glumice u Hejnsovom filmu mogle da „profitiraju“, a ako to ne bude slučaj veće šanse se daju Natali Portman da ponese kansku statuu. No, ako žiri zaobiđe glumice u „Maju decembru“, onda bi najboljom glumicom mogla da bude proglašena nemačka dramska umetnica Sandra Huler za upečatljive role u čak dva hvaljena filma – „Anatomiji pada“ i „Zoni interesa“, ili eventualno Australijanka Mia Vašikovska za „Club Zero“, odnosno Merv Dizdar za rolu u ostvarenju „About Dry Grasses“

Bonus video: Zvanice na crvenom tepihu u Kanu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar