Foto: EPA-EFE/CAROLINE BREHMAN

Nakon osvajanja Zlatnog globusa, punom parom se sprema renesansa glumačke karijere Dženifer Kulidž. Bilo je krajnje vreme, s obzirom na to koliko je dugo bila zanemarena njena ekscentrična duhovitost.

Divnijoj ženi to nije moglo da se desi. To znamo po jednoglasnoj reakciji na renesansu karijere Dženifer Kulidž u njenoj 61. godini, piše “Gardijan”.

Njeni dugogodišnji obožavaoci, koji su uvek bili mišljenja da je ona jedna od najpotcenjenijih glumaca komedije, nisu mogli da obuzdaju radost. Topli aplauzi i smeh (i, u slučaju saradnika Majka Vajta, suze) pozdravili su njen šarmantni pozdravni govor na dodeli Zlatnih globusa, gde je osvojila nagradu za najbolju sporednu glumicu u seriji “Beli lotos”.

Nakon što je stavila svoju statuetu na pod („Ne vežbam, ne mogu da izdržim tako dugo“), Kulidž je emotivno, ali ne i bezobrazno, dala kratku preciznu sliku svoje karijere. Da je imala trnovit put u Holivudu. Da se ​​uvek osećala pomalo autsajderom. Navela je nekoliko pisaca i reditelja koji su je održali na površini (Rajan Marfi, Majkl Patrik King). Radila je nastavke koji su joj obezbeđivali stalne plate („Pet različitih nastavaka “Američke pite”. To sam muzla do smrti“). Margot Robi i Bred Pit su se nasmejali na ekscentričnu duhovitost po kojoj je poznata. Ali bila je ranjiva, skromna – skoro da nije poverovala.

„Imala sam tako velike snove kad sam bila mlada, ali život ih nekako iscrpi“, rekao je Dženifer. „A onda ostariš i… Majk Vajt” – okrenula se kreatoru “Belog lotosa” – „Dao si mi nadu i novi početak. Komšije ponovo razgovaraju sa mnom!”

Foto: Supplied by LMK / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

Kulidž je rođena 1961. godine i odrasla je u radničkoj porodici (njen otac je bio radnik u fabrici, a majka domaćica) u malom gradu Norvelu nedaleko od Bostona u Masačusetsu. Jedna od četvoro braće i sestara, svirala je klarinet kao dete i, nakon što je 1985. diplomirala na Emerson koledžu u Bostonu, preselila se u Los Anđeles sa 21 pre nego što se upisala na Američku akademiju dramskih umetnosti u Njujorku. U Njujorku 80-ih je uzimala puno kokaina, žestoko se zabavljala, bila redovna u klubocima i konobarisala pored Sandre Bulok. Jednom je javila da je bolesna – ali umesto da, recimo, glumi prehladu, dala je izgovor da joj je neko ugasio cigaretu u oko. Ovo je tako Dženifer Kulidž.

Njena ambicija je bila da bude glavna glumica, ali se probijala ulogama karakternih likova. Njen prvi televizijski film, sa 32 godine, bila je epizoda pete sezone “Sajnfilda” iz 1993. u kojoj je igrala maserku koja je odbila da masira. Posle nekoliko malih uloga u filmovima koji se mogu zaboraviti, dobila je ulogu kasnih 90-ih u hvaljenom animiranom sitkomu “King of the Hill”.

Ali njen veliki proboj je usledio kada je dobila ulogu Džin Stifler (poznatije kao “Stiflerova mama”) u fenomenu “Američka pita” (1999). Kulidž je glumila zgodnu, kul mamu, oličenje onoga što je u popularnoj kulturi postalo poznato kao „MILF“ (majka koju bih voleo…). Ulogu je ponovila u dva nastavka. “Američka pita” dovela je do njenog drugog najpoznatijeg preokreta, u filmu “Pravno plavuša”, filmu koji je takođe zacementirao reputaciju Ris Viterspun. Ako je Kulidž postala popularna među muškarcima zahvaljujući “Američkoj piti”, onda se njena uloga slatke manikirke Paulet u “Pravnoj plavuši” dopala ženama – i učvrstila je kao gej ikonu.

Foto: Supplied by LMK / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

Kulidž pripisuje zasluge pop zvezdi Arijani Grande za oživljavanje svoje karijere, za koju je rekla da je bila „prosečna“ kasnih 2000. pre nego što ju je Grande, velika obožavateljka, 2018. zamolila da se pojavi u muzičkom spotu za njen globalni hit. Ali Majk Vajt je uzdigao Kulidž u zvezdu, dobitnicu Emija i Zlatnog globusa. Vajt, njen dugogodišnji prijatelj i prethodni saradnik napisao je ulogu nesigurne, ali dobrodušne naslednice Tanje Mek Kvoid, posebno imajući na umu Dženifer. Želeo je da publika vidi da Kulidž može više da uradi. Tanja ima urnebesne zaluđenosti, u čemu se Kulidž ističe – ali postoje i slojevi.

“Beli Lotos”, uvrnuta društvena analiza svega, od klase preko rase do seksualnosti – je vrsta prestižne serije koja ne samo da je osvojila srca kritičara i insajdera iz industrije, već je prešla u mejnstrim i dobila posvećenu bazu obožavalaca. Rečenica kada Tanja viče: „Ovi gejevi! Pokušavaju da me ubiju!“ je neminovno postala krilatica. Ali Kulidž se neće vraćati za treću sezonu, naime zato što je Tanja upala u vodu kada je pokušavala da pobegne sa jahte u visokim potpeticama.

Šta je sledeće za Dženifer Kulidž? Trenutno se može videti u trileru Rajana Marfija “The Watcher” (Netfliks), zasnovanom na viralnoj priči “New York Magazina”. U pripremi je još jedna Netfliks produkcija: “We Have a Ghost”, iz istog studija kao “Stranger Things”.

Bonus video: Luna park: Finale serijala ili od Stefana Nemanje do Konfučija, bez nazad