Foto: Promo

Negovateljice i utešiteljke, ili kad žene pišu o ženama, tako bi se mogle opisati knjige koje bi trebalo pročitati ove nedelje.

Vladislava Gordić Petković Foto: Vladislav Mitić

Slavenka Drakulić, „Mileva Ajnštajn: teorija tuge“, Laguna, 2023.

Muška kultura bila je i jeste parazitska, piše Šulamit Fajerstoun: hrani se snagom žene, a ništa joj ne daje zauzvrat. En Fergason, pak, ukazuje da je muško korišćenje ženskog emocionalnog rada vrsta eksploatacije slična eksploataciji radnika u kapitalizmu. Slavenka Drakulić ponire u svest, svet, psihički i emotivni bankrot Mileve Marić Ajnštajn kroz niz ključnih događaja između 1914. i 1933; goruće teme neplaćenog ženskog rada i etike brige bacaju u drugi plan fabrikovani mit o Milevi kao „majci teorije relativnosti“. Težište studije o teoriji tuge su brak pun trzavica i potresa, Ajnštajnova uskogrudost i samoživost, Milevina spremnost da znanje, ambiciju i dar žrtvuje majčinstvu. Spisateljsku spoznaju tela i bola Drakulić mudro i literarno efektno investira u povest o mučeništvu odlučne i otresite naučnice.

Foto: Promo

Mileva je autsajderka zbog pola i porekla, zbog inteligencije, darovitosti i upornosti koje su smatrane nepotrebnim za buduće supruge, a udaljile su je i od Alberta. Slavenka Drakulić nije prva koja nastoji da rasvetli odnos naučnika i njegove supruge, da objasni sjaj i bedu braka koji je 1903. sklopljen uprkos protivljenju familije Ajnštajn. U Milevine misli, strahove i planove autorka ne uranja s idejom da oslika univerzalno žensko iskustvo, već zato da bi nam otkrila sasvim konkretne okolnosti žive i namučene žene.

Bjanka Belova, „Mona“, Blum izdavaštvo, 2023.

Foto: Promo

„Znao je da je sve što treba da se dogodi odavno negde zapisano. Ko treba da nagazi konzervu, neće nagaziti minu“. Citat nije spojler samo otkriva jezivu neminovnost u korenu distopije kakvu piše Bjanka Belova.

Peti roman dobitnice Evropske nagrade za književnost otkriva kako nežno prijateljstvo ranjenika i bolničarke može da neutralizuje totalitarni teror. Negovateljica Mona dan za danom ostavlja dušu u bolnici punoj invalida i samrtnika, živa zakopana usred sveta u kom nema milosti ni mudrosti, u zdanju koje se kruni i rastače zbog podivljale puzavice čije korenje podriva temelje. Država je u haosu rata, infrastrukturnog sloma i ekološkog kolapsa: Monina domovina bez imena (češka kritika locira je između Crnog mora i Kaspijskog jezera), ne tako davno bila je svetkovina francuskih uticaja – sad se batrga pod oružanom, verskom i kulturnom represijom koja ukida lične slobode.

Mozaični detalji sklapaju se u sliku Moninog života i istoriju njene pobune od idiličnog detinjstva do pada u stvarnost, koji se desio kad su je roditelji poverili baki i nestali zauvek. Obuka za bolničarku je njen kompromis sa novim običajima: ako mora da pokriva kosu (kako je na ulici ne bi kamenovali), činiće to iz praktičnih razloga. Mona se seća svečanog otvaranja pariskog solitera i potonjeg rušenja zgrade koju „kao da je presekla divovska sekira“ njene su reminiscencije splet egzistencijalnih trauma i neutažive nostalgije. Jedina brana nasilju i zlu koji Monu opkoljavaju i guše jeste podsećanje na privilegovane trenutke negdašnjih radosti u saobraćanju sa Adamom, koji urla od bolova zbog teške sepse i trostruke amputacije. Kradući za njega sedative u bolnici gde jedva da ima sirupa protiv kašlja, Mona mu se opsesivno posvećuje; oboje pokušavaju da odanošću ponište godine diktature i patnje, da raščiste ruševine svog života i sveta.

Bonus video: Beogradske adrese srpskih pisaca

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar