Foto: Ivan Dinić/Nova.rs

Živimo u društvu koje nikad nije izašlo iz puberteta, nikad nije stalo na noge i osvojilo mentalnu stabilnost, onu koja je potrebna svakom čovjeku kako bi preuzeo odgovornost za sebe i ljude u svojoj blizini, govorio je reditelj Igor Vuk Torbica.

– Takvi nedorasli i u večnoj poziciji deteta, mi smo u stalnoj potrazi za „tatom“, za nekim ko će nas usmeravati u svemu i u kog ćemo slepo verovati, nezapitani nad epilogom svojih dečijih igara – bile su reči reditelja koji je tragično okončao svoj život u junu 2020. u 33. godini života u Rovinju.

Pre nego što je „presudio“ sebi ostavio je dva oproštajna pisma – jedno svojoj partnerki, glumici Hani Selimović, a drugo profesorki u čijoj je klasi na FDU 2013. godine završio režiju-Alisi Stojanović koja je pre neki dan govorila o njemu na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu u Užicu.

„Napustio nas je u 33. godini Igor Vuk Torbica, pozorišni reditelj. Rođen u Drvaru, odrastao u Rovinju, školovao se i živeo i radio u Beogradu, kao i u mnogim najznačajnijim pozorištima širom regiona. U gradu koji je voleo i odabrao, napravio je neke od svojih najboljih predstava, kao i u Zagrebu, Ljubljani, Novom Sadu, Rijeci, Somboru, Bitolju“, saopštila je njegova porodica tog 17. juna prošle godine.

Ko je bio Igor Vuk Torbica? Pa, reditelj čiji je talent prepoznat još na trećoj godini studija kada je njegova ispitna predstava, Nušićev „Pokojnik“, uvršćena u repertoar Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Svoj prvi profesionalni angažman imao je 2015. u zrenjaninskom teatru, gde je režirao Molijerovog „Don Žuana“.

Razbijeni krčag, režija Igor Vuk Torbica, Foto: Promo

Tokom narednih pet godina potpisao je 13 predstava i započeo četrnaestu. Među komadima koje je režirao bili su Fon Klajstov „Razbijeni krčag“ (JDP), Tolerovog „Hinkemana“ (ZKM Zagreb), Nušićevu „Ožalošćenu porodicu“ (Slovensko ljudsko gledališče, Celje/Prešernovo gledališče, Kranj), Fon Horvatove „Priče iz Bečke šume“ („Gavela“, Zagreb), Tolstojevo „Carstvo mraka“ (Narodno pozorište Beograd), Molijerovog „Mizantropa“ (HNK, Rijeka), Šekspirovog „Tita Andronika“ (ZKM, Zagreb), Lorkine „Krvave svadbe“ („Grad teatar“ Budva i SNP), Lesingovu „Emiliju Galoti“ (Drama SNG, Ljubljana), autorski projekat po motivima istoimene Molijerove drame „Tartif“ (koprodukcija Srpskog narodnog pozorišta i Narodnog pozorišta Sombor), „Bakhe – kratak pregled raspadanja“ po motivima Euripidovih „Bahantkinja“ (bitoljsko Narodno pozorište), Ibzenove „Strahove“ (Prešernovo gledališče, Kranj) i „Strah – jedna topla ljudska priča“, autorski projekat inspirisan motivima dela Franca Ksavera Kreca (Narodno pozorište Pirot), koja se i danas igra, i nedavno je učestvovala na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu u Užicu.

Samo tri meseca pred smrt započeo je u SNP-u rad na projektu „Zločin i kazna, zapisi iz podzemlja“, po Dostojevskom, no bio je prinuđen da ga prekine zbog pandemije koronavirusa.

Za svoje predstave dobio je silne nagrade. Samo je „Razbijeni krčag“, u kojem je glavnu ulogu igrao Nebojša Glogovac, 2016. dobio čak 11 nagrada na Festivalu malih scena u Rijeci, Danima satire u Zagrebu i Danima komedije u Jagodini, dok je „Hinkeman“ ovenčan priznanjima na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu „Bez prevoda“ u Užicu, zagrebačkim „Gavelinim večerima“, novosadskom INFANT-u, Festivalu malih scena u Rijeci… „Priče iz Bečke šume“ su takođe bile laureat na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu, a „Ožalošćena porodica“ na Danima komedije u Celju. I „Carstvo mraka“ je nagrađivano, kao i „Tit Adronik“, ali i „Krvave svadbe“. Igor Vuk Torbica je bio i laureat Nagrade „Grad teatar“ za pozorišni doprinos u sezoni 2017/18.

Gostujući u „Utisku nedelje“ oštro je govorio o načinima na koji se vlada jednim društvom i stvara pseudostvarnost:

– Način na koji se dižu kule, supergradovi, superdruštvo, narativizuju se drugi ljudi kao đavoli koji će nas sve uništiti. Fašizam menja svoje oblike, ali njegovi načini i postupci ostaju jednaki i ponavljaju se kroz istoriju. Da imate jednog vođu koji je kao otac nacije, to je već simptom na koji bi ljudi trebalo da kažu imamo ogroman problem, a mi razgovaramo o tome da li je vešalo od stiropora problem…

Bonus video:

Torbica, čovek sa stavom

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare