Foto: Nemanja Đorđević

Kings of Convenience su zanimljiv fenomen – ukoliko biste prosečnog konzumenta pop muzike pitali za to ime na našim ulicama, verovatno ne bi znao o kome pričate. Međutim, MTS dvorana (Dom sindikata) je bila prepuna u nedelju 18. 9. 2022, uprkos relativno skupoj karti (3.200 dinara), i to publike koja je ne samo znalački pratila koncert, nego je u njemu poletno učestvovala – puckajući prstima, plešući između redova i pevajući sa muzičarima refrene - kao da su u pitanju najveće stadionske zvezde. U čemu je misterija?

Dvojac gimnazijskih drugara – Erlend Øye i Eirik Glambek Bøe – pre dvadesetak godina osnovao je Kings of Convenience u Bergenu, Norveška. „Quiet Is the New Loud“ (2001), „Riot on an Empty Street“ (2004) i „Declaration of Dependence“ (2009) njihova su 3 albuma na kojima je formulisana estetika za koju se pokazalo da je veoma uticajna i cenjena: poetičan spoj akustične kantautorske muzike sa bossa nova ritmovima i alternativnim rok stavom. Ispostavilo se da su njihove tihe i nežne pesme, koje nas vraćaju sebi – idealne za slušanje u kancelarijama, kafićama, privatnim žurkama, prevozu i… svuda gde smo usamljeni. A milioni su usamljeni, te su KoC postali vrlo brzo poseban pop fenomen, sa mnogo fanova širom sveta.

Foto: Nemanja Đorđević

Na zaista dugo čekanom beogradskom koncertu (organizator: Rock svirke), okupio se značajan broj posetilaca, te je već po odzivu bilo jasno da prisustvujemo jednom od onih posebnih događaja, koji se upisuju u gradsku istoriju. Čini se da su i Erlend i Eirik bili iznenađeni odzivom i razumevanjem na koje su naišli kod ovdašnje publike od samog početka, te su se opustili i počeli da razgovaraju sa njom kao da su u svojoj kući. Na neki način, oni to i jesu, jer je ovdašnji kult KoC izgrađen u nekim srećnijim vremenima, odmah posle godine 2000, kad je u Beogradu i te kako postojala alternativna kultura – odjeci tog doba traju i danas, samo što su nekadašnji „alternativci“ postali sredovečni građani. Divno je, međutim, što se u sali našlo i dovoljno podmladka, koji očigledno sam „provaljuje“ svoju muziku i trudi se da prati drugačije tokove od onih koje mu servira youtube.

Kings of Convenience su nam ponudili dvodelni program sačinjen od pesama iz svih perioda karijere: od prve pesme koju su zajedno napisali, do poslednjeg singla. Nešto duži deo nastupa bio je onaj u kome su dva glavna autora sami sa gitarama pleli svoje vokalne harmonije, čijoj eleganciji nema pandana u savremenoj pop muzici. U tim čežnjivim pesmama ima mesta za tišinu i osluškivanje, i one nas vraćaju u jedan mirniji svet, iz koga smo neznano kad izbačeni. Posebnih trenutaka bilo je dosta, ali trenutak kad je cela sala bila jedno, nastupio je tokom izvođenja numere „Know How“, čiji refren peva kanadska kantautorska zvezda Feist – ali ga je kod nas nepogrešivo i inspirativno otpevala publika. Do kraja su na scenu izašli i bubnjar i basista (poreklom iz Meksika!), te smo svi mogli da ustanemo sa svojih sedišta i zaigramo po želji, jer je žurka počela, nošena kompozicijama što su dobijale sve više dance ritma.

Foto: Nemanja Đorđević

I za trenutak je Beograd ponovo počeo da liči na sebe, u tom oduševljenom stojećem poštovanju, za ova dva pop umetnika sa retkim darom da naprave jednostavne, dobre pesme.
Kao što Erlend reče u jednom trenutku, citirajući norveškog književnika: ljubav je u čežnji. Dugo smo čeznuli da ih vidimo, pa zato vrlo dobro znamo šta je ljubav za King of Convenience.

Bonus video: Koncert Iron Maiden-a u punoj Areni

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare