Foto:SplashNews.com / Splash / Profimedia; Supplied by LMK / IPA; © 2022 Disney/Pixar.

Od početka invazije na Ukrajinu, najveći holivudski studiji su prestali da puštaju filmove u Rusiji, kao i Netfliks koji je obustavio rad. Ali, nedavno su neka od najnovijih ostvarenja počela da se pojavljuju u ruskim bioskopima - ilegalno.

Projekcije podsećaju na sovjetsku eru, kada je jedini način da se gleda većina zapadnih filmova bio pristup piratskoj verziji. Slična situacija bila je i u Srbiji devedesetih godina. VHS kasete, zamenili su uskoro i CD-ovi, ali šverca je bilo na sve strane. I dok su ti filmovi stizali u obliku VHS kaseta, presnimljenih cd-ova, danas bioskopi u zemlji imaju jednostavniji i brži metod: internet.

Brojne veb stranice nude lažne kopije filmova za koje je potrebno nekoliko minuta za preuzimanje. Neki bioskopi u Rusiji sada otvoreno prikazuju piratske filmove; drugi su oprezniji, dozvoljavajući privatnicima da iznajmljuju prostore za prikazivanje filmova, besplatno ili uz naknadu. Jedna grupa je, na primer, iznajmila nekoliko sala za projekcije u bioskopu u Jekaterinburgu, a zatim je koristila društvene mreže da pozove ljude da kupe karte za gledanje „Betmena“.

Gledaoci mogu da vide „Betmena“ i u Ivanovu, gradu udaljenom oko pet sati vožnje od Moskve, na najmanje jednom mestu. U Mahačkali, glavnom gradu regiona Dagestan, na Kavkazu, u bioskopu se prikazuje film „Ne gledaj gore“; a u Čiti, gradu blizu granice sa Mongolijom, roditelji mogu da odvedu svoju decu da gledaju „Pocrvenelu pandu“, animirani film Diznija i Piksara.

Ove tajne projekcije su najnoviji pokušaj bioskopa u Rusiji da prežive, nakon što su američki studiji poput Diznija, Vorner bradersa i Paramaunta napustili zemlju u znak protesta. Pre rata u Ukrajini, filmovi proizvedeni u Sjedinjenim Državama činili su oko 70 odsto ruskog filmskog tržišta. Ali, uprkos pokušajima da privuku gledaoce, prošlog meseca Rusi su jedva išli u bioskop. Prodaja ulaznica opala je za otprilike polovinu u martu, u poređenju sa istim periodom prošle godine, piše „Njujork tajms“.

Artem Komoljatov, 31, producent video-igara u Moskvi, primetio je promenu kada su on i njegova supruga otišli u bioskop pre nekoliko nedelja. Uz sve što se politički dešava, njih dvoje su želeli da provedu nekoliko sati u opuštenom okruženju sa drugim ljudima, kako je rekao, gledajući nešto zajedno, „možda se smejući i plačući.“

Bioskop
Bioskop Foto:EPA-EFE/EVERT ELZINGA

Izabrali su „Everything Everywhere All At Once“, film nezavisnog američkog studija A24, koji je sredinom aprila prestao da pušta filmove u Rusiji. Prizor koji su zatekli kada su stigli u bioskop bio je bizaran.

– Osim nas, bilo je još troje ljudi. Otišli smo u 20 časova. Vikendom. Obično je bioskop potpuno popunjen – kaže on.

S obzirom na nedostatak gledalaca i sadržaja, Udruženje vlasnika bioskopa predviđa da će najmanje polovina u Rusiji prestati sa radom u naredna dva meseca.

Čak i ako je ta prognoza tačna, istorija je pokazala da će filmovi doći do publike sa ili bez legalnih kanala. Pre nekoliko decenija, sovjetski građani su se okupljali u praznim kancelarijskim prostorima, dnevnim sobama i kulturnim centrima da bi videli piratske kopije zapadnjačkih klasika poput „Rokija“, „Terminatora“ i „9 i po nedelja“ koje su se probili iza gvozdene zavese.

Foto: – / Panthermedia / Profimedia

Tokom burnih godina koje su usledile nakon raspada Sovjetskog Saveza, piraterija je i dalje bila glavna tačka pristupa holivudskim filmovima u Rusiji. Filmovi snimljeni na VHS kasetama koji su se prodavali na lokalnim tržištima često su jasno snimani na ručnom rekorderu u bioskopu. Nastavljajući sovjetsku tradiciju, filmovi su sinhronizovani na ruski, glas je kasnio, a često je bio samo jedan za sve muške likove, a drugi za žene.

Kada je prvi bioskop u zapadnom stilu otvoren 1996. u Moskvi, ilegalni putevi distribucije počeli su da nestaju. Početkom 2000-ih, Rusi su hrlili u bioskope da vide legalno distribuirane globalne hitove kao što su „Avatar“ i „Pirati sa Kariba: Na kraju sveta“. Rusija je postala deveto po veličini inostrano tržište blagajne. Sada je budućnost holivudskih filmova u Rusiji nepredvidiva.

Foto: EPA-EFE/CLEMENS BILAN / POOL

Prošle nedelje je oko 250 ljudi otišlo da pogleda „premijeru“ „Betmena“ u Moskvi, prema rečima Habilena Haličeva (25), pozorišnog reditelja i umetnika koji je organizovao projekciju, koju je opisao kao umetničko delo performans.

Pozivajući se na nedozvoljene sovjetske projekcije, Haličev je rekao da je pokušao da napravi „andergraund“ atmosferu, postavljajući projektor na sredinu sobe između nepravilno raspoređenih stolica.

Ali, postoje ključne razlike u odnosu na sovjetske dane. Kao prvo, aktuelni zapadni blokbasteri više nisu legalno dostupni u Rusiji zbog odluka holivudskih studija, a ne zbog cenzure koju je nametnuo Kremlj. A, nezakonite projekcije ne predstavljaju nikakvu opasnost za gledaoce, a mali rizik za organizatore – za sada.

– Pre dva meseca ovo bi bilo nemoguće. Sada možete preuzeti film pomoću torenta, prodati karte i šta će se desiti? Nema nikakvih posledica – rekao je Haličev.

Bonus video: Glas, dirka, bas „The Way We Were“

Komentari

Svi komentari (0)