Godina za nama beleži sve brži povratak gramofonskih ploča, u svetu i kod nas, čak i kad je u pitanju najnovija produkcija. Nudimo vam izbor 10 najvažnijih vinilnih reizdanja u regionu bivše Jugoslavije, koja su obeležila 2022.
Danas svi nove albume objavljuju i kao gramofonske ploče: fenomen koji je do nedavno bio rezervisan najviše za poštovaoce stare, „klasične“ rok muzike, ili one savremene, ali alternativne – sad je postao svetski važan industrijski trend. Tako su i aktuelne pop zvezde – Taylor Swift i Harry Styles – po prvi put prodale veliki broj svojih najnovijih vinila, nadmašujući reizdanja na tržištu, te su odjednom svi pohrlili da izdaju albume i u tom formatu. Vinilne ploče su zato dosegle najbolju prodaju u poslednjih 30 godina, pristižući nekad neprikosnoveni CD.
Na bivšem jugoslovenskom tržištu, dve godine pandemije kovida prikrile su ovaj proces, tokom koga su se i regionalni izdavači prebacili na izdavanje gramofonskih ploča, gde god je za to bilo uslova. Naravno, kad je o luksuznim reizdanjima starih klasika reč, najbolju startnu poziciju, odgovornost, ali i umeće da iznese težak zadatak prepakivanja istorije – ima Croatia Records iz Zagreba, naslednik Jugotona, najveće izdavačke kuće nekadašnje države. Niz njihovih starih i novih vinilnih izdanja po svemu je impresivan i zahvata ogroman deo jugoslovenske pop prošlosti: od rokenrol ekscesa jedne Riblje čorbe iz vremena kad je još imala socijalnu samosvest na „Večeras vas zabavljaju muzičari koji piju“, preko svima poznatih uporišta domaćeg pop-rock mainstreama – mnogobrojnih albuma koje potpisuju Parni valjak i Bijelo dugme, do ploča vrhunskih autorskih šansonjera kao što su Arsen Dedić i Oliver Dragojević. Nekolicina se ističe po svom posebnom značaju (vidi listu), ali treba naglasiti kako ih uvek karakteriše kvalitetna izrada, štampa i posebno nova grafička rešenja u vidu bogatih pratećih knjižica, što sve govori o hvale vrednom poštovanju za predstavljenu muziku, autore i kupce.
Manji izdavači gledali su da slede trend i prate visoki standard prezentacije, nudeći ono što imaju – ali najveći prodor je učinjen serijom izdanja koja nikad ranije nisu objavljena na vinilu. Naime, mnogi sada već klasični albumi iz perioda od 1990. do 2020, nikad nisu ni doživeli da se pojave kao gramofonska ploča, već samo kao kompakt disk, te su njihova reizdanja iz 2022. zapravo bila debiji na ovom nosaču zvuka. Ovo novo prezentovanje istorije domaće rok muzike otvorilo je živu raspravu o tome šta je i koliko bilo važno u njoj, koja će potrajati i sledećih godina, stvarajući pogodno okruženje i temelj za revalorizaciju istorije muzičke scene Jugoslavije – ili kako joj danas tepamo: „regiona“.
Pop mašina „Kiselina“ (1973, PGP RTB – reizdanje Croatia Records)
Hard rok na psihodeličnom putovanju nikad nije zvučao ovako uverljivo u našim krajevima, kao na ovoj ultimativnoj domaćoj hippie ploči. Potpuno u skladu sa svetskim trendovima ranih sedamdesetih godina kad je nastao, album „Kiselina“ ukazivao je na to da u jugoslovenskoj rok muzici postoje ozbiljni autorski potencijali. Remasterovano izdanje povodom 50 godina objavljivanja otkriva potpuno nove slojeve ove izuzetno ambiciozne zamišljene i odsvirane muzike.
Paraf „Izleti“ (1981, ZKP RTV Ljubljana – reizdanje Dallas Records)
Trenutak kad su Paraf iz čistog punka postali dark-elektro sastav, donoseći novi senzibilitet kog je najbolje iskazalo naglašeno prisustvo klavijatura i pojava ekspresivne Vim Cole kao pevačice – predstavlja ne samo početak uticajne „riječke“ škole gothic zvuka, nego i prvi album takvog tipa u jugoslovenskim okvirima. Adolescentna drama, koja i danas pleni naivnom vatrenošću, opisuje trenutke političkog osvešćenja i sudara sa vladajućim prosekom.
Azra „Ravno do dna“ (1982, Jugoton – reizdanje Croatia Records)
Ukoliko želite da znate sve o Azri i shvatite zbog čega je Džoni Štulić zaista pošteno zaslužio svoj mit, izvolite preslušati ovaj album. Frenetičnost ovog trostrukog izdanja sa 44 pesme, snimljene uživo u zagrebačkom klubu Kulušić, spada u najbolje dokumente iz „novotalasnih“ vremena. Sa ove distance posmatrano, zbir ovih iskaza funkcioniše kao „najbolje od Azre“, ali i jedan od najboljih odgovora na pitanje zašto je rokenrol nekad imao svoje važno mesto u ovom društvu.
Idoli „Odbrana i poslednji dani“ (1982, Jugoton – reizdanje Croatia Records)
Ploča koja je pokazala da rok muzika na našem jeziku može da proizvede remek-dela više reda, na istom nivou sa najboljim filmovima ili romanima ovdašnje kulture. Više puta izglasana za najbolje jugoslovensko izdanje svih vremena, „Odbrana…“ je uspešno preživela sve ove decenije i ostala jednako provokativno umetničko delo, koje slušaocu stalno postavlja pitanja i izmiče bilo kakvoj čvrstoj definiciji. Reizdanje je potpuno na nivou značaja, od luksuznog pakovanja do visokokvalitetnog rezanja vinila.
Električni orgazam „Lišće prekriva Lisabon“ (1982, Jugoton – reizdanje Croatia Records)
Reizdanje koje ispravlja grešku! Ispostavlja se da je drugi album Električnog orgazma bio sve vreme nepravedno zanemaren: njegov originalni post-punk zvuk ukršten sa psihodelijom, i danas zvuči impresivno sveže, pa čak i savremeno – s obzirom na trenutnu popularnost ovog stila među mladim grupama. Izoštrivšiši do maksimuma svoj rani artistički koncept na 17 minijatura, bend je napravio neku vrstu uzbudljivog tajnog dnevnika „novotalasnih“ dana, čije ozbiljne poruke uveliko nadilaze vreme u kome su nastale.
Del Arno Band „Reggaeneracija“ (1995, Eastfield Music – prvo izdanje na vinilu Mascom)
Dupli album koji se smatra najboljim čistim reggae izdanjem u našim krajevima, od odličnog koncertnog benda čiji je značaj sredinom devedesetih bio veliki. Kao moguća svesna alternativa rasulu što je tad vladalo oko nas, Del Arno Band su pošteno preneli na naš jezik miroljubivu filozofiju koja stoji iza ove muzike, u trenutku kad se nikakvom spokoju nismo mogli nadati. Čak i to je bio protest u ono vreme.
Goribor „Goribor“ (2007, Automatik / Dancing Bear – prvo izdanje na vinilu Dancing Bear)
Goribor „Evo je banja“ (2012, Dancing Bear – prvo izdanje na vinilu Dancing Bear)
Egzistencijalistička filozofija pesnika kakav je Aleksandar Stojković St, nije nalikovala ničemu što smo do tad čuli u ovdašnjoj rok muzici. Jedinstven poetski spoj bluza i trip hopa spada u najoriginalnije pojave na ovim prostorima, a njihova dva poslednja albuma u najbolje ovdašnje rokerske produkte nastale u 21. veku. Na njima se krije moguća konačna granica rokenrola kao balkanskog životnog iskustva. „Dalajlama me se sećaš?“ – oh, još kako.
Repetitor „Sve što vidim je prvi put“ (2008, Odličan hrčak – prvo izdanje na vinilu Odličan hrčak)
Senzacionalni debi, kojim ne samo da je započela respektabilna karijera grupe Repetitor, nego je stvorena nova srpska scena posle godine 2000, te pokrenut aktuelni Hali Gali naraštaj bendova. Potpuna rekonstrukcija rokenrola kao sudbinske gradske muzike, produžila mu je smisao i podarila aktuelni život. Sa poželjnom istorijskom distancom može se još jednom potvrditi da je u pitanju blistavo novorokersko remek-delo, generacijskog značaja.
Obojeni program „Kako to misliš: mi“ (2012, Exit Music / Odličan hrčak – prvo izdanje na vinilu Odličan hrčak)
Poslednji studijski long play alternatvnih ikona Obojenog programa, možda široj publici nije toliko poznat album, ali to je sasvim neopravdano. Sadrži sve ono po čemu je grupa zaslužila svoje posebno mesto u jugoslovenskoj rok diskografiji: beskompromisan spoj ulične poezije i gitarske čvrstine, ovde odlično produciran, koji nudi izazovan okvir za razmišljanje o sebi i svom mestu u životu. I dalje samo pozitivno osećanje prati slušanje svake njihove ploče.
Bonus video: Gile Električni orgazam
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare