Trougao tuge Foto: Fredrik Wenzel © Plattform Produktion

Kako da zamerite nešto filmu koji vas je, kao nijedan skoro, u nekim delovima i po više minuta, nasmejao do suza, do ridanja i groktanja i padanja sa stolice.

Slobodna zona: „Triangle of Sadness“ (2022, r. Ruben Ostlund)

Šveđanin Ruben Ostlund u ovogodišnjem „kanskom pobedniku“ nije naročito suptilan u svojim porukama, ali to nadoknađuje ekstremno nesuptilnom zabavom, koja, morate priznati, nije tako česta u slučaju „festivalskog filma“.

Junaci njegovog filma, u najvećoj meri, su Yaya i Carl, dvadesetogodišnji manekeni, u nekakvoj ljubavi, i sa različito uspešnim karijerama (njena je, naravno, profitabilnija i protegnuta i na poziciju „infulenserke“). Film ima tri dela – prvi nas upoznaje sa njima, drugi i najveći provodimo na luksuznoj jahti na kojoj su Yaya i Carl besplatno zahvaljujući njenom influenserskom angažmanu, a u trećem i poslednjem završavamo na ostrvu, gde se sve uspostavljene uloge i pozicije silom prilika menjaju.

Yaya je očigledno sigurna u sebe i otuda je problem za Carla, koji se u vezi oseća i finansijski i „kao muškarac“ inferiornije i to pokušava da sakrije iza vatrenih navijanja za jednakošću i ravnopravnošću. Kada dođu na jahtu, sve to se produbljuje (Carl demonstrira nesigurnost time što poseže za kupovinom vereničkog prstena baš u trenutku kada Yaya počne da očijuka sa polunagim članovima posade), ali, srećom po nas i nesrećom po fokus filma, Ostlund odlučuje da se u ovom delu pozabavi i brojnim drugim likovima i proširi svoju analizu „ekonomskog područja borbe“.

Yaya i Carl odlaze u drugi plan, a u prvom nas dočekuju pijani i bahati „Rusi“, zatim stariji par koji je pare zaradio na prodaji oružja „u ime demokratije“, šlogirana bogatašica koja sada ume da kaže samo dve stvari: „Ne“ i „Gore, u oblacima“… A njima su suprostavljeni siroti članovi posade, koji su u trci za velike bakšiše, poslušni kao psi i koji u plovidbi uživaju tek kada to bude hir bogate Ruskinje. Ali, kada počne oluja, vrištaćete kao nekad gledajući Blake Edwardsov „The Party“, kada Sellers popije koju više…

Scena iz filma Trougao tuge Foto: Fredrik Wenzel © Plattform Produktion

Ostlund je socijalista, odrastao u zemlji gde se isti možda najbolje praktikuje i u svojoj karijeri ima dovoljno filmova (ako već i svi nisu) u kojima se pretresaju „muke belog čoveka“ u, za njega, sve komplikovanijem svetu u kome on nije sebi odrekao samo ljudskost, već, kako to ovaj film bizarno poručuje, i elementarnu sposobnost da brine o sebi samom.

„Trougao tuge“, nazvan po modnom izrazu za „lažnu ozbiljnost“ koja se kreira između obrva i čela mrštenjem, zapravo je aluzija na muke koje (mi, beli zapadnjaci) imamo, na našu melanholičnu razmaženost, na apstraktnost naših života u kojima se emocije automatski praktikuju zavisno od cilja i potrebe. Na bolnu činjenicu da tek kada se srozamo na „primitivne nivoe“ mi, zapravo, i sebi i drugima pokazujemo da u nama ima nekakve kohabitativne ljudskosti. Ili one samo-preživljavačke.

Drugim rečima, „beli čovek“ je neuništiv. I tužan stvor.

Bonus video: Mads Mikelsen u Sarajevu