Domaća predstava na Festivalu igre: “Jastog” kao inspiracija

Kultura 24. Sep. 202013:51 > 17:11
Share:
"Jedan", Foto: Beogradski festival igre/Promo

Predstava "Jedan" u koreografiji Sanje Ninković, prve dobitnice priznanja "#VERUJUSEBE" Erste Banke i Beogradskog festivala igre, biće izvedena večeras (20) na sceni "Raša Plaović" Narodnog pozorišta u Beogradu.

Sanja Ninković, članica Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu, dobila je nagradu “Ohrabrenje” Udruženja baletskih umetnika Srbije na 22. Festivalu koreografskih minijatura, za svoj debitantski rad “Subjektivno”.

Nagrada “Ohrabrenje” predstavlja program podrške domaćim umetnicima sa ciljem podsticanja koreografskog stvaralaštva i razvoja umetničke igre u Srbiji i pruža priliku za realizaciju celovečernje plesne predstave u produkciji Udruženja baletskih umetnika Srbije.

Rezultat toga je i predstava “Jedan”, inspirisana čuvenim filmom “Jastog” velikog grčkog reditelja Jorgosa Lantimosa, a reč je o crnohumornoj i satiričnoj priči koja prati jednog muškarca u distopijskom društvu u kome je neprihvatljivo biti sam, bez emotivnog partnera.

– Poziv za učešće na Beogradskom festivalu igre je samo po sebi nagrada. Pratila sam festival od samog početka, gledala predstave najvećih koreografa pa mi utoliko više znači da se i moja prva celovečernja predstava nađe na programu festivala. Premijera je bila na Festivalu koreografskih minijatura, ali je za predstavu važno da se igra i Beogradski festival igre je način da ona dođe do šire publike – rekla je Sanja Ninković na jučerašnjoj pres konferenciji.

Predsednica Udruženja baletskih umetnika Srbije Maja Bajčetić, koja je bila i saradnik koreografa, rekla je da je nagrada “Ohrabrenje” ustanovljena sa ciljem da omogući mladim umetnicima da se ostvare kao autori i da se nastavi tradicija stvaralaštva značajnih koreografa.

Foto: TANJUG/ DRAGAN KUJUNDZIC/ nr

Ona je primetila da je baletska umetnost u Srbiji “na jako niskim granama” i da je neophodna saradnja svih kako bi se nešto promenilo i pružila perspektiva mladima umesto da po završetku školovanja odlaze u inostranstvo.

– Ne ulaže se u produkciju, nemamo kompanije igre iza kojih bi stala država. Postoji Narodno pozorište u Beogradu, Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu i Pozorište na Terazijama, međutim mladi moraju pre ulaska u instituciju da steknu neko iskustvo, da dobiju priliku da rade svoje projekte – primetila je Bajčetić.

Ona je konstatovala da se Beogradski festival igre dešava jednom godišnje i orjentisan je na dovođenje stranih kompanija, čime pruža priliku svima koji nemaju mogućnosti da putuju da pogledaju inostrane produkcije.

– Moramo razviti kulturu igre i edukovati publiku. Mali broj ljudi je zainteresovan za igru i ona treba da dopre do šire publike. Na svemu tome je neophodno da radimo svi zajedno – umetnici da stvaraju, institucije da obezbede prostor, država finansijsku pomoć, a mediji promociju igre. Samo tako možemo nešto da postignemo da pomognemo igri – smatra Bajčetić.

Sanja Ninković rekla je da joj je sve što je gledala na Beogradskom festivalu igre značilo kao vrsta edukacije, kao i da Festival koreografskih minijatura omogućava prvi korak na putu razvoja koreografa.

Sanja Ninković i Aja Jung, Foto: TANJUG/ DRAGAN KUJUNDZIC/ nr

– Za drugi korak je neophodna pomoć i institucija i festivala, svejedno da li ste slobodan umetnik ili ne – skrenula je pažnju Ninković.

Direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung smatra da nije uvek problem samo novac.

– Nekada novca ima, ali nema ukusa, znanja, pa se troši na druge stvari. Igri je potrebna institucionalna pomoć, podjednako organizaciona i finansijska. Izrael je svetska sila u obalsti svaremene igre i oni su se suočili sa zatvaranjem, odlaganjem i otkazivanjem svega, ostali su bez prihoda, nisu mogli da putuju, ali su se ujedinili u pisanju predsedniku, premijeru, ministru kulture i doći će do finansijske pomoći. Italija je još jedan primer kako se zajedničkim snagama vrši pritisak na državu da pomogne kulturu. Opasno je ako se publika odvikne od odlaska u pozorište, kada im postane svejedno da li će ići ili ne – rekla je Aja Jung.

“Jedan” – ozbiljna tema na duhovit način

 

Foto: Beogradski festival igre/Promo

Predstava “Jedan” Sanje Ninković, Foto: Beogradski festival igre/Promo

Koreografkinja i igračica Sanja Ninković rekla je da joj je inspiracija za predstavu “Jedan” bio film Jorgosa Lantimosa, čija ostvarenja mnogo voli.

– Film govori o društvu u kome se ljudi dele na one koji imaju emotivne partnere i one koji ih nemaju pa se postavlja pitanje da li možemo drugačije da se odnosmo jedni prema drugima i da li možemo biti zadovoljni sobom. Razmišljala sam i ranije o toj temi, ali mi je “Jastog” pomogao da to bolje sagledam – objasnila je Ninković.

U predstavi, pored Sanje Ninković, igraju njene kolege iz Baleta Narodnog pozorišta Dejan Kolarov, Ivana Savić Jaćić, Brankica Mandić, Miloš Marjan, Olga Olćan, Miloš Živanović, Dušan Milosavljević, Ana Ivančević i glumica Aleksandra Bibić Kolarov.

– Dopadaju mi se predstave koje kombinuju glumu i igru. Bavim se kompleksnom temom i bilo mi je važno da imamo i tekst i glumicu, da razbijemo tu granicu između glume i pokreta. rad je bio zasnovan na entuzijazmu i kreativnoj slobodi tako da je svako mogao da se izrazi – pojasnila je Ninković, dodavši da je “Jedan” predstava savremene igre zasnovana na klasičnoj tehnici.

Maja Bajčetić je istakla da je Ninković ozbiljnu temu uspela da predstavi na duhovit način.

– Predstava je vesela i prijemčiva za publiku, a tematika duboka – dodala je ona.

Komentari

Your comment