Nastup Drezden Frankfurt dens kompanije, koju predvodi čuveni italijanski koreograf Jakopo Godani, zakazan za 17. april u Sava centru u okviru 18. Beogradskog festivala igre, odložen je za jesen. Godani će sa svojom kompanijom nastupiti u jesenjem delu ove manifestacije, najavila je Aja Jung, osnivač i umetnički direktor ove manifestacije. Beogradski festival igre biće nastavljen u nedelju i ponedeljak, kada će na sceni Beogradskog dramskog pozorišta (19.30) nastupiti trupa izraelskog koreografa Adija Butrusa.
Novi Godanijev komad „Alter ego“, koji otvara nove oblike percepcije ljudskog tela, publika će moći da vidi 24. septembra, a iako je datum gostovanja Drezden Frankfurt dens kompanije ugovoren, još uvek se ne zna u kojem će prostoru biti izveden komad, s obzirom da Sava centar tada neće raditi.
No, nekadašnji koreograf, iza koga su dela za Kraljevski balet u Londonu, Bajerski državni balet, Nacionalnu kompaniju igre iz Madrida, Holandski teatar igre, Kraljevski danski balet, Aterbaleto, prilagodiće, kako je precizirala Jung, predstavu „Alter ego“ novom prostoru.
I dok je nastup trupe Jakopa Godanija odložen, 18. Beogradski festival igre se nastavlja u nedelju i ponedeljak, kada će na Velikoj sceni Beogradskog dramskog pozorišta (19.30) nastupiti trupa izraelskog koreografa Adija Butrusa.
Predstava „Još jedna stvar“ koreografa i plesača Butrusa, svetsku premijeru imala je prošle jeseni u pariskom „Teatru de la Vil“, a uoči predstavljanja novog komada Izraelac i njegova mlada trupa, koju još čine: Žeremi Alberž, Arijel Gilbart i Uri Diker održavaju danas i sutra koreografske radionice u Nacionalnoj fondaciji za igru.
– Cilj ovog komada jeste da dovedem u pitanje uvreženo poimanje muškosti u današnjem svetu. Uvek radim u domenu plesnog realizma i zainteresovan sam da u svojim komadima istražim svakodnevne teme, relacije među ljudima, političku klimu – objasnio je Butrus na današnjem susretu sa medijima u prostorijama Nacionalne fondacije za igru, dodajući da publiku poziva da preispita vrednosti grupe i individualaca koji čine grupu.
U komadu „Još jedna stvar“ četvorica muškaraca prelaze svoj put zasnovan na empatiji, zajedničkoj sudbini i dubokom razumevanju, a pripremu čitavog projekta počeli su još pre pandemije, da bi onda sve stalo. Nastavili su, kako se prisetio koreograf i plesač, u maju prošle godine, da bi prvi šou, zbog lokdauna u Izraelu, strimovali.
– Konačno smo u oktobru imali pet nastupa pred publikom u Teatru de la Vil. Trebalo je da imamo više nastupa, ali toliko smo uspeli da izvedemo između dva lokdauna u Francuskoj – objasnio je Butrus, dok je Alberž precizirao da su bili veoma uzbuđeni zbog nastupa u ovom prestižnom pariskom teatru, koji je poznat kao epicentar moderne izvođačke umetnosti.
Još jedan član trupe, Diker pojasnio je da će im nastupi na 18. Beogradskom festivalu igre biti prvi od oktobarskih predstava u Parizu:
– Ništa ne može da zameni živo izvođenje pred publikom, kada je čujete kako diše… Nadam se da će i ovaj festival označiti početak povratka kulture. A i divno je, pravo zadovoljstvo biti u Beogradu, jer sunce sija, grad je prepun ljudi, možemo da igramo – kroz smeh je rekao Diker.
Komad je specifičan po mnogo čemu. Scenografije nema, već je tvore sami igrači. Takođe, muzika u komadu muzika nije „usputna pojava“, već peti igrač:
– Muzika je veoma raznolika i ima svoju putanju u okviru komada. Ne morate razumeti stihove, dovoljno je da je osetite.Tu su afrička, eksperimentalna, potom muzika osamdesetih godina prošlog veka, dela jermenskog kompozitora Komitasa iz 18. veka, i jedna jevrejska pesma iz 1975. godine. Ali, ključ čitavog komada je u improvizaciji. Svi pokreti, transformacije u komadu bazirani su na improvizaciji – kazao je Adi Butrus, dok je Gilbart na kraju ocenio da jedinstvenost komada proizilazi iz različitog okruženja, religija, kultura četvorice izvođača.
– Upravo ti različiti bekgraundi tvore jedinstveno iskustvo kako za nas na sceni, tako i za publiku.