Darko Bajić Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Ako neko govori o sveopštoj krizi, onda smo sami krivi za to. Ako je politika preuzela odlučivanje o svemu, pa i kinematografiji, opet su krivi filmski radnici koji su to dozvolili. Jedina mogućnost jeste da uzmete stvari u svoje ruke. Ja to radim više od 30 godina, kaže za Nova.rs Darko Bajić, reditelj, profesor i umetnički direktor festivala Lajf.

Uoči starta 14. po redu Leskovačkog internacionalnog festivala filmske režije, koji počinje u četvrtak, velikanu domaće kinematografije i umetničkom direktoru ove manifestacije Darku Bajiću je, kako ističe za naš sajt, najvažnije je što Lajf ne insistira na glamuru i crvenim tepisima, a uspeva da privuče gledaoce.

– Lajf živi već 14 godina, i uprkos ovoj situaciji iz izdanja u izdanje uspeva da privuče sve veći broj gledalaca. Poznato je da je bioskop najbolji lek za depresiju, pa i koronu. A leskovački festival nudi mogućnost da se ljudi druže i promene turobnu atmosferu koju je doneo ovaj virus – priča sineasta za naš sajt.

Darko Bajić Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Najavljujući 14. izdanje Lajfa, koje će trajati do 21. septembra, umetnički direktor manifestacije ističe da će se festival, pored projekcije najboljih filmova iz regiona, baviti temama egzistencije reditelja, njihovim profesionalizmom, i mogućnostima da se bave svojim poslom na visokom nivou.

– Ali, najbitnije je što ćemo se baviti pitanjem autonomije reditelja, njihovih ideja, kao i time koliko je nova tehnologija uticala na sineaste.

Na pitanje koliko reditelji danas imaju autonomiju, Bajić ističe da svaki autor za to treba sam da se izbori:

– Ja sam se celoga svoga života borio za autonomiju – da apsolutno slobodno, bez bilo kakve cenzure, i što je još važnije, bez autocenzure stvaram svoja filmska dela. Zato je Lajf bitan, jer udružuje reditelje iz čitavog regiona. Ove godine na tradicionalnoj Sklupštini reditelja biće prisutni i predstavinci Evropske asocijacije reditelja, sa kojima ćemo govoriti upravo o toj temi. Jer, to je problem čitave Evrope – pre svega autorstvo, sloboda autorstva, sloboda umetničke reči, dela… Borimo se i za budućnost kinematografije gde više neće biti podela na male i velike kinematografije, već će svima biti otvoren put. Naš glavni cilj jeste da filmove iz „malih zemalja“ vide gledaoci iz celog sveta, jer samo tako podržavamo autonomiju, različite ideje, stavove. A reditelji na to imaju pravo – stav je našeg sagovornika.

Umetnički direktor leskovačkog festivala sa tugom podseća i da su pre nekoliko meseci izgubili dugogodišnjeg selektora – Milana D. Špičeka.

– Ove godine smo se okrenuli mladima želeći da im damo šansu. Ideja nam je da svake godine imamo novog reditelja-selektora koji će birati najbolje filmove svojih kolega. Ovoga puta to je Bojan Vuletić. Tragajući za vizurama reditelja regiona dolazimo do toga da je Lajf postao ono čemu smo i težili – da prikazujemo najbolje filmove iz regiona i da kolege, vrhunski, dokazani reditelji izdvajaju najistaknutije domete u kinematografiji.

Govoreći o Lajfu, sineasta posebno naglašava festivalsku nagradu koja nosi ime Živojina Žike Pavlovića. Posle Šijana, Kusturice, Dragana Nikolića, Gorana Paskaljevića i drugih istaknutih „filmskih radnika“ sa naših prostora ovogodišnji laureat je Goran Marković, a priznanje će mu biti uručeno prekosutra, na otvaranju festivala u Narodnom pozorištu u Leksovcu.

– Ime Žike Pavlovića i danas se pamti i u regionu i svetu, jer je u pitanju jedan od najvećih reditelja ovog podneblja. Svake godine se nagrada koja nosi ime Pavlovića dodeljuje rediteljima koji su svojim filmovima opisali ovaj region ili podstakli svet da razmišlja o ovom podneblju. Samim tim, oni su svetu doneli slike regiona, istovremeno bivajući majstori svoga posla – konstatuje naš sagovornik.

Posle prošlogodišnje premijere filma „U ime naroda“ Darko Bajić već priprema novo ostvarenje po scenariju Vladimira Kecmanovića. Posle 19. veka, kojim se pozabavio u prethodnom filmu, sada se vraća, kako nam kroz smeh kaže, u surovu realnost:

– Zbog korone se čitava priča malo otegla, ali sada smo u intenzivnim pripremama. Film bi trebalo da počne da se snima početkom naredne godine, a nadam se da će njegovu realizaciju pomoći i domaće televizije, jer će samim tim dobiti TV seriju. Mislim da će taj film biti izuzetno zanimljiv i da će izazvati različite komentare, jer se bavi sadašnjošću. U pitanju je surova priča o tajkunima i političarima. Glavna junakinja je ćerka tajkuna koja uspeva da nametne svoja razmišljanja, svoje ideale i pokušava da uredi zemlju po svojim uzusima. A zapravo to je pokušaj da se stvori zemlja u kojoj je moguće živeti, koja će biti zemlja budućnosti za generacije koje dolaze – objašnjava sineasta.

Upitan kako bi, kada bi mu se pružila šansa, reditelj „uredio“ ovu zemlju, ovako odgovara:

Duboko sam uveren da je ovu zemlju moguće urediti. Ako neko govori o sveopštoj krizi, onda smo mi sami krivi za to. I kada se govori o krizi u kinematografiji, prevashodno su krivi oni koji se bave kinematografijom. Ako je politika preuzela odlučivanje o svemu, pa i kinematografiji, opet su krivi filmski radnici koji su to dozvolili. Jedina mogućnost jeste da uzmete stvari u svoje ruke. Ja to radim više od 30 godina. Da to nisam radio sa svojim drugarima i istomišljenicima, ne bi bilo ni Filmskog centra Srbije, niti bi dobio svoju autonomiju. Iako je na početku bio nezavistan, kasnije se politika umešala u njegovo funkcionisanje, krivicom samim filmskih umetnika. Dopustili smo, na neki način, da razne političke struje utiču na funkcionisanje Filmskog centra. A neophodno je da se pronađe način da sve strukovne asocijacije, čijim sam se osnivanjem takođe bavio, imaju presudan uticaj. Bez nas se ne može ništa odlučivati – odsečan je reditelj.

Darko Bajić se skromno hvali kako je već neko vreme najzastupljeniji reditelj u Zvezdara teatru, a tako će biti i u predstojećoj pozorišnoj sezoni.

– Vraća se „Klaustrofobična komedija“, s tim što imamo malo iznenađenje. Divna glumica Nevena Ristić je u drugom stanju i zamenili smo je njenom drugaricom, i glumicom koja je igrala u filmu „U ime naroda“ Anjom Pavićević. Igraće se i „Feliks“ sa Mimom Karadžićem i Filipom Hajdukovićem, predstava koja deluje kao spektakl, a zapravo treba da podstakne emociju. AOsama – Kasaba u Njujorku“ je prevazišla sve granice popularnosti. Ta predstava obuzima ljude i mislim da je „Osama“ najbolji lek za kovid i sve što nam se dešava.

Bonus video: Dobra knjiga zlata vredi

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar