Pjer Paolo Pazolini Foto: Album / Album / Profimedia

Smrt određuje nečiji život, govorio je veliki italijanski reditelj, pisac i slikar Pjer Paolo Pazolini, koji je rođen pre stotinu godina.

Veliki jubilej – vek od rođenja kontroverznog italijanskog sineaste, pesnika, slikara Pjera Paola Pazolinija – biće obeležen danas i sutra u Muzeju kinoteke, saopšteno je iz Jugoslovenske kinoteke.

U okviru ciklusa „Velikani svetskog filma“ ovaj vikend je u znaku Pazolinijevih ostvarenja. U Muzeju kinoteke, u Kosovskoj danas i sutra pred publikom će se naći hvaljena i osporavana ostvarenja slavnog italijanskog reditelja, scenariste, pesnika, slikara i pisca.

Foto: Fototeka Jugoslovenske kinoteke

Već danas od 17.30 na programu je film za koji je Pazolini nagrađen u Berlinu – „Dekameron“. U ovom ostvarenju iz 1971. igraju Franko Ćiti i Nineto Davoli, a od 20 časova publika će moći da pogleda „Kanterberijske priče“. U ostvarenju iz 1972. Pazolini je glavne role poverio Hjuu Grifitu i Lauri Beti.

U istom prostoru za sutra od 17.30 sati je najavljeno emitovanje filma koji je Pazoliniju doneo nagradu u Kanu – „Cvet 1001 noći“ sa Frankom Ćitijem i Ninetom Davolijem, a od 20 časova na programu je ostvarenje „Salo“ iz 1975. u kojem igraju Paolo Bonačeli i Đorđo Kataldi, i koji je zbog scena eksplicitnog seksualnog sadržaja i brutalnog nasilja dugo bio zabranjen u mnogim zemljama.

Podsetimo, Pjer Paolo Pazolini rođen je 5. marta 1922. godine u Bolonji, u porodici srednje klase. U rodnoj Bolonji upisao je studije književnosti, bavio se i renesansnim slikarstvom, a kada je diplomirao počeo je da predaje književnost u školama. I dok su ga voleli i đaci, ali i roditelji učenika, jedna anonimna dojava bila je dovoljna da Pazolinijeva profesorska karijera bude gotova. A ona je glasila – Pazolini je homoseksualac i ponaša se nedolično. Ne samo da je izbačen iz škole, već i iz Komunističke partije.

Posle skandala seli se u Rim, i počinje da piše. Objavljuje u levičarskoj štampi, piše zbirke pesama, ali i romane, među kojima i „Iskusne momke“. Već tada ponovo skandalizuje establišment i pljušte tužbe na njegovo ime.

Tokom pedesetih okreće se i filmu i počinje na velikom platnu kao asistent velikom Federiku Feliniju. A 1961. snima i svoj prvi film, koji je zasnovao na sopstvenom romanu „Nasilnički život“.

Ređaju se „Mama Roma“, „Jevanđelje po Mateju“, za koji dobija prvu nagradu u karijeri, u Veneciji, ali i tri nominacije za Oskara, pa „Kralj Edip“, „Teorema“, i potom četiri naslova koji su danas i sutra pred publikom Muzeja kinoteke. Premijeru poslednjeg „Salo“ u Parizu nije ni doživeo. Ubijen je tri nedelje ranije u Rimu.

– I ne znate ko sve ovog časa razmišlja da vas ubije –  kazao je Pazolini, koji samo što se vratio u Rim nakon susreta u Stokholmu sa Ingmarom Bergmanom, italijanskom novinaru Furiju Kolombu 1. novembra 1975. godine. Samo nekoliko sati kasnije brutalno je lišen života.

Pjer Paolo Pazolini Foto: Leemage / AFP / Profimedia

Nešto posle 22 sata vrata svog automobila na železničkoj stanici Termini otvorio je za sedamnaestogodišnjeg Đuzepa Pina Pelozija, koji se bavio homoseksualnom prostitucijom… Pronađeno je nekoliko sati kasnije u Ostiji unakaženo rediteljevo telo. Do danas nije razjašnjeno kako je Pazolini u 53. godini usmrćen i ko ga je i zašto tukao dok nije izdahnuo…

A jednom prilikom izrekao je ove reči:

– Smrt određuje nečiji život.

Bonus video: Orson Vels

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar