I konje ubijaju, zar ne: Pozorište iz Bitolja pobednik 16. Joakimfesta

Podeli:
Predstava I konje ubijaju, zar ne. Kragujevac, Joakimfest, pozorišni festival
Foto: Aleksandar Bunevski/Knjaževsko srpski teatar/Promo

Gran pri za najbolju predstavu na Međunarodnom pozorišnom festivalu Joakimfest u Kragujevcu, koji je sinoć završen, dobila je predstava "I konje ubijaju zar ne?" Narodnog pozorišta iz Bitolja. Specijalna nagrada Grada Kragujevca dodeljena je Marijanu Nećaku za režiju komada "Samo glas" Makedonskog narodnog pozorišta iz Skoplja. Odluke o pobednicima žiri je doneo jednoglasno. 

Tročlani žiri koji je odlučivao o kvalitetu predstava na 16. Međunarodnom pozorišnom festivalu činile su Nada Kokotović, rediteljka i koreografkinja iz Hrvatske, srpska glumica Jasmina Dimitrijevič i mlada pesnikinja Radmila Petrović, takođe iz Srbije. 

Od sedam predstava iz bivših jugoslovenskih republika koje su po izboru selektorke Branislave Ilić izvedene na Joakimfestu, Gran pri dodeljen je Pozorištu iz Bitolja  za izvedbu komada „I konje ubijaju zar ne“, urađenom po istoimenom romanu Horasa Mekoja, a u dramatizaciji i režiji  Martina Kočovskog.

Žiri je u obrazloženju naveo da je reditelj „neusiljeno i moderno“ iščitavao delo Horasa Mekoja. 

„To je suptilno i dramatično prevođenje plesnog zadatka aktera, koji zalogom svog života pokušavaju spasiti golu egzistenciju u metaforu ratova, razaranja i gradnje porušenih mostova. Budućnost je otvorena. Moramo se nadati boljem. Predstava `I konje ubijaju, zar ne?` je snažan pozorišni čin koji probija filmsko platno i dolazi do gledalaca u svojoj punoj istinitosti“, stoji u obrazloženju Gran prija. 

Predstava I konje ubijaju, zar ne. Kragujevac, Joakimfest, pozorišni festival
scena iz komada I konje ubijaju Foto: Aleksandar Bunevski/Knjaževsko srpski teatar/Promo

Specijalna nagrada grada Kragujevca, dodeljena je Marjanu Nećaku za izuzetan muzički koncept u predstavi „Samo glas“ Makedonskog narodnog pozorišta iz Skoplja, Severna Makedonija.

„`Samo glas` očarao nas je muzikom koja je razigrana, produžena ruka dubokog glasa otuđenosti. Ovo je retko delo u kojem je muzika punopravni partner i glumcu i tekstu i režiji i scenografiji i filmu. Dominantni partner“, pojasnile su članice žirija svoju odluku. 

Ovogodišnji 16. Joakimfest održan je u Kragujevcu od 8. do 15. oktobra, pod motom „Život posle„, a osim nagrađenih predstava, publika je videla još pet  komada iz Slovenije, Srbije i kooprodukciju tetara u kojima su učestvovala pozorišta iz Crne Gore i Bosne i Hercegovine.

Predstava Samo glas. Kragujevac, Joakimfest, pozorišni festival
Scena iz komada Samo glas Foto: Knjaževsko srpski teatar/Promo

U takmičarskom delu 16. Joakimfesta bile su još i predstave:

„Upotreba čoveka“ po romanu Aleksandra Tišme, u koprodukciji  Novi Tvrđava teatar, Grad teatar Budva, Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház) i East West Centar iz Sarajeva. Dramatizaciju Tišminog romana potpisuje Fedor Šili, a režiju Boris Liješević. 

„Kao da kraj nije ni sasvim blizu“ Bitef teatra, po tekstu Maje Pelević i u režiji Nikole Zavišića

Bludni dani kuratog Džonija“ po  romanu Filipa Grujića, u dramatizaciji Dimitrija Kokanova i režiji Jovane Tomić, a u izvođenju koopodukcije – Novosadskog pozorišta (Újvidéki Színház) i Sterijinog pozorja. 

Naš magacin (naše skladišče)‘“  po tekstu Tjaše Mislej i režiji Mateja Kokols (Prešernovo gledališče iz Kranja, Slovenija).

„Ako dugo gledaš u ponor“ po romanu Enesa Halilovića, u režiji Zlatka Pakovića i u izvođenju Regionalnog pozorišta iz Novog Pazara. 

Bonus video:

Izložba povodom 100 godina od rođenja Radeta Markovića

Komentari

Vaš komentar