Sebastijan Horvat, dobitnik je "Gran prija Mira Trailović" na 53. Bitefu, Foto: Katja Kodba / Bitef i SNG Drama Ljubljana.

Bitef je oduvek bio jedan od ključnih festivala, na njemu sam gledao neke od najznačajnijih rediteljskih imena, i drago mi je da sam sa ovom nagradom u njihovom društvu, rekao je Sebastijan Horvat, reditelj komada “Ali, strah jede dušu”, nakon što mu je danas u Ljubljani uručen “Gran pri Mira Trailović” za najbolju predstavu 53. Bitefa.

Predstava „Ali, strah jede dušu“ u produkciji Slovenskog narodnog gledališča iz Ljubljane u okviru prošlogodišnjeg izdanja Bitefa osvojila je i „Gran pri Mira Trailović“ i nagradu publike za najbolju predstavu, a Horvat i nagradu „Politike“ za najbolju režiju. Predstava, zasnovana na tekstu Rajnera Vernera Fasbindera, govori o slučajnom susretu starije nemačke čistačice Emi i dve decenije mlađeg marokanskog gastarbajtera Salema, koga svi zovu Ali, njihovoj ljubavi koju ni njihova najbliža okolina ne prihvata. Iako je Horvat komad zadržao u sedamdesetim godinama, predstava korespondira i sa današnjim oblicima ksenofobije i netrpeljivosti prema strancima, a pogotovu migrantima.

Ivan Medenica i Sebastijan Horvat, Foto: Katja Kodba / Bitef i SNG Drama Ljubljana.

Horvat je, zahvaljujući se na nagradi, pričao i o tome kako mu je važan emotivan odnos sa publikom, kao i angažovanost na pozorišnoj na sceni.

Laureatu „Gran prija Mira Trailović“ nagradu je uručio umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica.

– Odavno se na Bitefu nije dogodilo da jedna predstava, kao što je to bio slučaj s „Ali, strah jede dušu“, odnese sve tri festivalske nagrade: „Gran Pri Mira Trailović“, nagradu lista „Politika“ za najbolju režiju i nagradu publike. To su oni, relativno retki a posebno dragoceni slučajevi, u kojoj se poklope analize i procene stručnjaka sa doživljajem gledalaca. Publike je bez greške osetila snažnu emociju koja proizilazi iz ove neobične melodrame o ljubavi dvoje ljudi s margine društva, skrajnutih zbog svojih godina, klasne i etničke pripadnosti, i prepoznala društvenu i političku analogiju između položaja migranata i socijalno obespravljenih onda kada je Fasbinderov film nastao, sedamdesetih godina 20. veka, i danas. Stručnjaci su mogli dodatno da prepoznaju i analiziraju prožimanje brehtovskih elemenata u režiji sa snažnom, proživljenom realističkom glumom, upotrebu poetike imerzivnog pozorišta… – rekao je Medenica.

Sebastijan Horvat prima nagradu „Politike“ iz ruku Borke Golubović Trebješanin, Foto: Katja Kodba / Bitef i SNG Drama Ljubljana.

On je istakao i da se „ovaj skoro nezapamćeni uspeh desio u godini kada su u konkurenciji za nagradu bile, između ostalog, i tako značajne predstave kao što su ‘Orest u Mosulu’ Mila Raua, ‘Remote Belgrade’ Štefana Kegija, ‘Istorija nasilja’ Tomasa Ostermajera.

– Predstava „Ali, strah jede dušu“ nije mogla da ima prednost zbog naklonosti prema jednoj nama bliskoj, dobro poznatoj i u regionu prestižnoj pozorišnoj nacionalnoj kulturi kakva je slovenačka, jer je žiri bio internacionalan. Jednoglasnu odlugu o „Gran priju Mira Trailović“ doneo je stručni žiri u sastavu: Sanja Mitrović, rediteljka iz Brisela, Olga Dimitrijević, dramaturškinja iz Beograda, Ersan Mondtag, reditelj iz Berlina, prof. dr Doroti Čanski, teatrološkinja iz Njujorka i, kao predsednica, dr. Kristin Amon Sirežol, profesorka emeritus sa pariske Sorbone – naveo je Medenica.

Horvat, Medenica i novinarka „Politike“ Borka Golubović Trebješanin, Foto: Katja Kodba / Bitef i SNG Drama Ljubljana.

Amon Sirežol je u saopštenju žirija napisala:
„Svideo nam se način na koji je scenska adaptacija ispoštovala duh melodrame, koji je eksplicitna referenca na Fasbindera, a koji je bio veliki obožavalac američkog filmskog reditelja Daglasa Sirka. Iako na prvi pogleda ovaj ‘crno-beli komad’ deluje jednostavno, on je, zapravo, vrlo složen u svojoj strukturi (…) Svideli su nam se i različiti pripovedački glasovi koji nude različite poglede na radnju, podsećajući nas da obratimo pažnju na relaciju nekada – sada, mi – oni, Minhen – Ljubljana ili Beograd (…) Takođe, moramo da dodamo i naše beskrajno divljenje igri Nataša Barbare Gračner“.

sebastijan Horvat, Foto: Katja Kodba / Bitef i SNG Drama Ljubljana.

Horvatu je uručena i „Politikina nagrada“ za najbolju režiju na prošlogodišnjem izdanju Bitefa u vidu umetničke slike.

Ovogodišnje 54. izdanje Bitefa, najavljeno je za sredinu septembra u Beogradu, a publika će u glavnom programu moći da vidi i dve predstave iz Slovenije: “2020” u režiji Ivice Buljana (koprodukcija Slovenskog narodnog gledališča, Mestnog gledališča Ljubljana i Cankarjevog doma) u Prologu festivala, kao i „Pluća“ u režiji Žige Divjaka (u produkciji Drame SNG iz Ljubljane).

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar