Samo što je raspisan jedan konkurs, a drugi trebalo da bude raspisan i to za finansiranje domaćih filmova Filmski centar Srbije, čiji je rad već mesecima maltene blokiran, bio je prinuđen da ih odloži i stavi van snage.
Van snage je, iz proceduralnih razloga, stavljeno raspisivanje Javnih konkursa za finansiranje i sufinansiranje projekata u kinematografiji za 2022. godinu, saopštio je Filmski centar Srbije. Radi pribavljanja odgovarajuće dokumentacije Filmskog centra Srbije, van snage su stavljeni raspisani 16. marta konkursi u kategorijama: Sufinansiranje proizvodnje manjinskih koprodukcija, Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih dokumentarnih filmova i Sufinansiranje proizvodnje domaćih kratkometražnih dokumentarnih filmova,
Iz istih razloga, kako su precizirali iz FCS-a, odloženo je raspisivanje Javnih konkursa za finansiranje i sufinansiranje projekata u kinematografiji za 2022. godinu u kategorijama: Preddigitalizacija i digitalizacija bioskopa, Sufinansiranje proizvodnje kratkometražnih animiranih filmova i Sufinansiranje samostalno snimljenog domaćeg dugometražnog filma. Raspisivanje ovih konkursa bilo je planirano za 23. mart.
Tumačeći „proceduralne razloge“ za Nova.rs Gordan Matić, direktor Filmskog centra Srbije objašnjava da se iza njih krije „pribavljanje saglasnosti Ministarstva kulture“.
– Raspisali smo konkurse, međutim iz Ministarstva kulture je stigla odluka da je neophodno sačekati saglasnost. Najavljeno nam je da ćemo potvrdu da ponovo raspišemo konkurse dobiti iz ovog ministarstva narednih dana. Očekujemo je što pre – otkriva Gordan Matić i dodaje da su ostali konkursi, raspisani pre 10. marta uveliko u proceduri i da će se o njima odlučivati „po planu i programu“.
Podsetimo, Filmski centar Srbije se već mesecima unazad nalazi u pat poziciji. Nakon skandala koji se prošlog novembra desio kada je Upravni odbor FCS-a prvi put u istoriji odbio predlog sopstvene komisije da se finansijski podrže filmovi „Doktor D“ Gorana Markovića, „Sloboda i barbarizam“ Želimira Žilnika i „Škartovi“ Srđana Dragojevića, koji je izazvao odijum u javnosti, u UO su počele da pljušte ostavke. Od devet članova UO, kojim predsedava Jelena Trivan, sukcesivno je pet članova podnelo ostavke, jedan je preminuo, pa je „knjiga“ spala na „tri slova“. I od tada je rad samog Filmskog centra maltene blokiran.
Iako je još krajem januara Vlada Srbije trebalo da, na predlog Ministarstva kulture, imenuje nove članove UO FCS, do toga nije došlo. A s obzirom da od polovine februara ona funkcioniše u „tehničkom mandatu“, očigledno je da će do izbora novih članova Upravnog odbora doći tek posle izbora i formiranja nove Vlade Srbije.
– Zaista funkcionišemo mnogo teže. Bez validnog Upravnog odbora proceduralno je sve teško raditi. Pored brojnih probema u funkcionisanju s kojima se suočavamo ljudi ovde ne staju. Svi mi u FCS-u trudimo se da radimo bez prestanka – priča direktor FCS-a, a do imenovanja novih članova UO doći će tek po formiranju nove Vlade Srbije.
Uprkos problemima s kojima se već mesecima suočavaju, direktor Filmskog centra ističe i uspehe koje je poslednjih dana zabeležila ova institucija:
– Pre dva dana stigla je vest da je Stefan Arsenijević dobio nagradu za scenario u Briselu za „Strahinju Banovića“, a i „Kelti“ Milice Tomović biće uskoro prikazani u takmičarskim programima festivala na Kipru i u Klivlendu. Početkom aprila trebalo bi da saznamo da li će srpska ostvarenja biti uvršćena u zvaničnu selekciju Kanskog filmskog festivala, ali već imamo nekih dobrih predznaka. Takođe, za manje od mesec dana rasprodat je gotovo ceo tiraž monografije „Neda Arnerić: Čarobna melanholija“ iz pera Anite Panić, a još jedno naše izdanje „Teorija filmske kritike“ Tomislava Gavrića ide jako dobro – kaže na kraju Gordan Matić, a za kraj proleća najavljuje još dva izdanja, od kojih je jedna knjiga o Žan-Liku Godaru, u prevodu s nemačkog.
Bonus video: Bura na filmskoj sceni