Duško Kovačević, Foto:Vesna Lalić

Kod nas postoji pravilo, odavno poznato, da kada jednom nešto ne mora, onda ne mora uopšte. Da se to ne bi desilo, potrudićemo se da Sajma ipak bude, kaže za Nova.rs predsednik Odbora Sajma knjiga, dramski pisac, Duško Kovačević.

Da li će 65. Međunarodni beogradski sajam knjiga biti održan ili ne i pod kojim uslovima znaće se tokom sledeće sedmice, nakon konsultacija sa Kriznim štabom, odlučeno je na današnjem sastanku predstavnika Beogradskog sajma, Odbora Sajma knjiga, Grada Beograda, Udruženja profesionalnih izdavača Srbije, Udruženja izdavača i knjižara Srbije i nezavisnih izdavača.

– Složili smo se da uputimo pismo Kriznom štabu da nam odgovore u roku od nedelju dana da li je održavanje Sajma knjiga sa smanjenim brojem posetilaca moguće ili ne i koliki bi to bio broj posetilaca – rekao je za Nova.rs Kovačević.

On je naglasio da je želja svih da Sajam knjiga bude održan.

– Ja ću se truditi da, uz sve moguće kompromise i ustupke, Sajam ne bude odložen. Kod nas postoji pravilo, odavno poznato, da kada jednom nešto ne mora, onda ne mora uopšte. Da se to ne bi desilo, potrudićemo se da Sajma ipak bude uz razumevanje izdavača i svih koji se pitaju o bezbednosti – naglasio je Kovačević.

Dušan Kovačević, Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Priznati dramski pisac i reditelj smatra da je održavanje Beogradskog sajma knjiga realno „kao što je realno igranje predstava pod promenjenim uslovima ili prikazivanje filmova u bioskopima“.

– Drugo je pitanje da li to može da se isplati, jer Sajam je poprilično skupa manifestacija i mora da se pronađe neka objektivna mera isplativosti. Tu ne mislim na umetničke domene, već isključio na materijalne; ko će da podnese uređivanje nekoliko hiljada kvadrata prostora – pojasnio je Kovačević.

On je dodao da kada se govori o isplativosti održavanja Sajma knjiga „ima više strana“, ali on prvenstveno misli na čitaoce.

– Mislim da je ljubiteljima knjige najmanje isplativo da Sajma ne bude. Zato ćemo se boriti da Sajam, uz mnogo kompromisa sa svih strana, održimo. Neće to biti u onom obimu kao što je uobičajno, ali u novim i posebnim uslovima uz svu tehničku pomoć, televiziju i onlajn prenose – naglasio je Kovačević.

Krizni štab treba da odluči koliko posetilaca može biti prisutno tokom sajamskih dana.

– Imajući u vidu kvadraturu tri hale, to je više od 500 ljudi, ali videćemo šta će nam reći. Mi nismo ti koji odlučuju u ovom, možemo slobodno reći, ratnom stanju. Ako nam krizni štab kaže da mora mnogo da se smanji broj ljudi, onda nema smisla održavati Sajam. Nema smisla da u tolikom prostoru bude 500 ljudi. Sačekaćemo i videćemo. Ima sto pitanja na koja ćemo znati odgovore sledeće nedelje – kazao je Kovačević.

U kalendaru Beogradskog sajma, na njihovom sajmu, predviđeno je da Sajam knjiga bude organizovan od 25. oktobra do 1. novembra.

Jedna od opcija je i pomeranje za decembar.

– Alternativno rešenje je da sačekamo decembar i vidimo kakva će situacija biti do kraja septembra i u oktobru. Sve je sada na nivou želja, a one nisu vezane samo za Sajam. Želja nam je da bolest, ako ne može potpuno da se povuče, onda bar da oslabi dovoljno da možemo da živimo prividno normalno. To je želja svih ljudi, a ne zavisi ništa od nas. U ovom trenutku u okruženju i Evropi je naglo porastao broj obolelih i sada je opasnost da se bolest ne proširi raznim putevima i do nas. Čekamo. Kao što i sve čekamo. Život nam je sada u fazi čekanja – rekao je akademik.

Kovačević odbacuje mogućnost održavanja Sajma knjiga na otvorenom.

– To ne bi bilo ništa drugačije od drugih manifestacija poput „Noći knjige“. Biće na otvorenom jedna vrsta manifestacije koja će se zvati „Nedelja knjige“. Mislim da je u planu za kraj oktobra ili početkom novembra. Izdavači su odlučili to da naprave i još je u fazi dogovora. Međutim, to nije tako reprezentativno kao što je Sajam knjiga u hali. Šta ako se desi da baš ta tri dana kada ste planirali tu manifestaciju pada kiša? Kada ste napolju, ništa ne zavisi od vas. Znaćemo polovinom sledeće nedelje šta je od svih tih predloga moguće – kazao je Dušan Kovačević.

Odluku sa današnjeg sastanka za Tanjug je potvrdio gradski sekretar za kulturu Ivan Karl, koji je rekao da su nakon projekcije menadžmenta Beogradskog sajma o poseti na dnevnom nivou podeljenoj po satima i lokacijama unutar zdanja, dogovoreno da se taj dokument pošalje Republičkom kriznom štabu na izjašnjenje pošto je reč o broju većem od trenutno dozvoljenih 500 ljudi u zatvorenom prostoru.

Karl je naveo i da su od Sajma dobili uverenje da je moguće regulisanje rasporeda ulazaka i izlazaka iz sajamskih hala i da je prilikom izrade projekcije posete vođeno računa o površini prostora, dozvoljenim razmacima i svim ostalim merama zaštite.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare