Foto:IMAGO / imago stock&people / Profimedia

Gotovo četiri decenije nakon što je harala britanskom top listom singlova, i to baš za katolički Božić, i inkasirala milione funti koji su otišli u dobrotvorne svrhe, pesma koja je obeležila polovinu osamdesetih "Do They Know It’s Christmas?" našla se na udaru, sasvim "prigodno" za Božić, zbog nekih stihova.

Naime, ta čuvena dobrotvorna himna projekta Band Aid, kako se može čuti ovih dana, propagira rasističke i snishodljive stereotipe o ljudima iz Afrike.

Bob Geldof, Live Aid Foto: LFI/Photoshot / Avalon / Profimedia

Cilj je onomad, pre četrdesetak godina bio plemenit – sakupiti novac za gladne u Africi, tačnije Etiopiji. Čitav poduhvat inicirali su muzičari Bob Geldof i Midž Ur, snimivši kao Bend ejd (Band Aid) pesmu „Do They Know It` s Christmas“ sa vodećim britanskim muzičarima.

Djuran djuran na snimanju pesme Foto:Associated Newspapers / Shutterstock Editorial / Profimedia

Dejvid Bouvi, Pol Makartni, Pol Veler, Sting, Džordž Majkl, Fil Kolins, članovi grupa U2, Djuran djuran, Spandau Ballet samo su neke od zvezda britanske muzičke scene koje su Bob Geldof i Midž Jur okupili za projekat Band Aid i novembra 1984. snimili dobrotvorni singl „Do They Know It’s Christmas?“.

Spandau Ballet na snimanju pesme Foto:Chris Barham / Associated Newspa / Shutterstock Editorial /

A sve to pod parolom „Nahranimo svet“, i ciljem da sav prihod ide za pomoć gladnima u Africi, prevashodno Etiopiji.

I danas je to najpoznatija dobrotvorna pesma, koja se samo mesec dana kasnije, za Božić zacementirala na prvom mestu britanske liste singlova. Takođe, držala je rekord time što je čitavih 13 godina bila najbrže prodavani singl u istoriji britanske liste. Za godinu dana od prodaje singla prikupljeno je osam miliona funti.

Međutim, koliko god popularna bila stihovi pesme nisu dobro ostarili. Pisac Indradžit Samaradživa naziva je, kako prenosi „Dedlajn„, „užasnom, rasističkom pesmom“.

– Nije samo u pitanju to da ovi stihovi nisu dobro ostarili. Oni nikada nisu bili dobri. Zauzimaju neki neuki i kolonijalni stav, koji se može svesti na to da se belci zbog toga osećaju bolje, a ne da pomognu bilo kome.

Dodaje pisac i da pesma u prilično širokom opsegu referiše na Afriku, bez posebnog pominjanja stradanja i gladi u Etiopiji:

– Na primer, stihovi: „Ovog Božića u Africi neće biti snega. Najveći poklon koji će dobiti ove godine jeste život. Tamo nikada ništa ne raste, nema kiše, reka ne teče. Da li oni uopšte znaju za božićne praznike?“ To je potpuno pogrešno. U Africi pada sneg, iako ne mnogo.

I nigerijsko- britanska spisateljica Ije Teunisen-Oligbo otkrila je koliko se loše i nelagodno osećala dok je odrastala u Velikoj Britaniji kad je 1984. objavljena pesma:

– Namera je bila plemenita i trebalo bi je pohvaliti, a ne kritikovati. Međutim, krajnji rezultat je bio užasan i samo je doprineo da se prodube stereotipi i dezinformacije o afričkom kontinentu. Nelagodnost koju sam osećala kao dete, dok sam gledala video spot za singl, zajedno sa svojim drugarima, koji su uglavnom bili belci, bila je nepotrebna i lako je mogla da se izbegne… Borila sam se da objasnim svojim vršnjacima da slike koje vide u spotu nisu tačan odraz čitavog kontinenta.

Ni Bob Geldof, ni Midž Ur nisu shvatili da je Afrika jedno veliko mesto, a da je svaka generalizacija opasna:

– Ispostavlja se da je svakom ko dolazi s tog kontinenta neophodna pomoć „belog čoveka“ da bi preživeo. Jer, Bože moj, bez njih ne bi znali da je Božić, a naročito ne bi znali šta je sreća.

A i sami tvorci – Geldof i Ur priznali su svojevremeno da pesma baš i nije dobra… Ur je u svojoj autobiografiji zapisao da „pesma i nije bila važna, bila je gotovo irelevantna“:

I dok je danas na „udaru“, svojevremeno je bila hvaljena do neba. Uticaj i uspeh koji je ostvarila ova pesma ponukao je Majkla Džeksona, Lajonela Ričija i Kvinsija Džonsa da, uz pomoć Tine Tarner, Dajane Ros, Brusa Springstina, Stivija Vondera i drugih uticajnih američkih izvođača, daju svoj doprinos kroz singl „We are the World“.

Narednog leta organizovan je i, za to vreme, revolucionarni događaj – Live aid. Naime, istovremeno je na londonskom Vembli stadionu i onom koji nosi ime Džona Kenedija, s druge strane okeana, u Filadelfiji održan je maratonski koncert koji je okupio većinu tadašnjih najvećih muzičkih zvezda.

Simultani, maratonski koncerti na dve strane sveta trebalo je da budu vrhunac njihovog plemenitog poduhvata započetog s Bend ejdom. I danas je to jedan od najuticajnijih, ali i najgledanijih muzičkih događaja u istoriji.

Bonus video: Live aid spektakl

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar