Foto:EPA-EFE/TORBEN CHRISTENSEN

Pre tačno dve decenije svet se suočio sa velikom nepoznanicom. Na svetsku muzičku scenu prvi put je stao virtuelni bend. "Gorilaz", koji su pre 20 godina najpre zatekli, a onda opčinili sve, vraćaju se u trenutku, koji kao da su anticipirali, kada svet malo bolje razume pojam virtuelnog.

Revolucionarni projekat za ono vreme osmislili su iskusni muzičar Dejmon Albarn i britanski strip crtač, ilustrator, dizajner i animator Džejmi Hjulit, snimivši debi album, objavljen 2001, dok je u novembru 2000. godine izašao prvi EP benda.

I taj koncept virtuelnog benda, danas, 20 godina kasnije, kada svet zbog pandemije živi u nekoj vrsti virtuelne stvarnosti, zaista jeste vizionarski. Bend, sastavljen od muzičara, umetnika animacije i četvorice crtanih likova, sada je „opšte mesto“, zbog čega Dejmon Albarn u razgovoru za Skaj njuz izgovara sledeće reči:

– Tako smo srećne ruke što smo oduvek imali naš virtuelni svet… Neka nova vrsta kreativnosti tada je izlazila iz nas.

„Gorilaz“ su, na dvadesetogodišnjicu osnivanja, pre nekoliko dana objavili novi album „Song Machine Season One: Strange Timez“, na kome se kao jedan od gostiju pojavljuje Elton Džon. Legendarni kantautor Elton Džon Albarna je nazvao „najuzbudljivijim britanskim muzičarom današnjice“.

Koliko je, kako Elton kaže, uzbudljiv, toliko je, konstatuju britanski mediji, radan, ali i spreman da pruži otpor. Poput kameleona, on je od ikone brit-popa tokom devedesetih sa sastavom „Blur“ i pesmama koje su uticale na generacije, stigao do osnivanja virtuelnog benda „Gorilaz“, sa kojim je prodao milione albuma, ali i do saradnje sa malijskim muzičarima i pokretanja supergrupe „The Good, The Bad & The Queen“ (u kojoj su pored Albarna, bili i Pol Simonon iz „Kleša“, Sajmon Tong iz sastava „Verve“, kao i nedavno preminuli Toni Alen, bubnjar legendarnog Fele Kutija). Iza njega je i primenjena muzika za film, ali i komponovanje dve opere. U svoju biografiju, osim što je osvojio brojne nagrade, poput Brit priznanja ili Gremija, može da upiše i to što je slavljen i kao antiratni aktivista.

Dejmon Albarn, danas 52-godišnjak, besan je zbog reakcije svih, a pre svega britanskih zvaničnika na virus Kovid-19. Pandemija je negativno uticala, kako ističe, i na novi album sastava „Gorilaz“- „Song Machine Season One: Strange Timez“. Negativno se odrazila, ne samo logistički, već i umetnički.

– Anksioznost je neminovno prisutna i oseća se na albumu, jer svi smo u tome i delimo ta osećanja – priznaje Albarn, koji je na sedmom albumu svog animiranog benda radio, umesto u studiju, u svom domu u Devonu.

„Svet je zaćutao“, jedan je od stihova u pesmi „The Pink Phantom“, u kojoj gostuje Elton Džon. Upravo taj stih je i najočiglednija referenca na albumu na situaciju koju je u čitavom svetu izazvala pandemija.

– Planirali smo da odletimo u Atlantu i da se tamo sretnemo sa Eltonom i uradimo duet, ali to je postalo nemoguće zbog vanredne situacije. Ali, nekako smo uspeli da uhvatimo taj duh preko aplikacije Zoom. Ispostavilo se da je Zoom bio značajna životna linija za čitav kreativni proces. Nikada nisam radio na ovaj način, već je to uvek podrazumevalo rad sa muzičarima u studiju, ali na kraju se ispostavilo da, uprkos preprekama, to nije inhibiralo muziku – naglašava Albarn.

„Na nebu satkanom od dijamanata, gde je svet bez mane…“, pevaju Albarn i Džon, upozoravajući, međutim, da „Fantom stiže“, kao i da svi „lepi trenuci sada deluju kao san…“ I ovi stihovi kao da savršeno oslikavaju situaciju u muzičkoj industriji. Iako se frontmen „Blura“ i sastava „Gorilaz“ trudi da ne poklekne, niti da dozvoli sebi da ga aktuelna kriza potpuno ne obeshrabri, vrlo je svestan osećaja beznađa i očaja u muzičkoj industriji.

– Nije ovo samo hitna zdravstvena situacija, već i egzistencijalna…. Morate dozvoliti muzici da nastavi da se stvara. Mi muzičari pokušavamo da očuvamo zdravlje ljudi i to radimo sa velikom strašću. Zato ne smemo da ignorišemo živu muziku, jer je ona jedna vrsta leka – ocenjuje britanski muzičar, koga je i naša publika gledala leta 2014. godine na „Egzitu“.

Do izbijanja pandemije svaki album bilo kog izvođača pratila je i turneja. Svetske turneje su, dok Kovid-19 nije zaustavio planetu, bile integralni deo predstavljanja nove muzike, ali i glavni izvor prihoda za muzičare. I taj ključni sastojak- oživljavanje nove muzike na sceni koronavirus je „zbrisao“. Zato je Albarnova poruka da se koncerti moraju „vratiti u život“.

– Ako ljudi žele da izvode muziku uživo, to bi trebalo da im bude dozvoljeno. Niko ne treba da bude prisiljavan ni na šta, ali ako su ljudi raspoloženi da izvode ili slušaju muziku uživo trebalo bi pronaći način i nekako omogućiti da se to ostvari. Naravno, tako da svako može da se oseća udobno i da učestvuje- priča muzičar, uprkos tome što je u Velikoj Britaniji 5. novembra uveden novi drugi lokdaun, koji će trajati sve do 2. decembra.

Foto:Retna/Avalon.red / Avalon Editorial / Profimedia

Poput mnogih svojih kolega Albarn diže ponovo glas protiv sugestija britanske vlade da se umetnici, koji ne mogu da prežive u situaciji lokdauna, prekvalifikuju. Pominje kontroverznu reklamu iz programa „CyberFirst“, koji finansira britanska Vlada, a koja prikazuje balerinu kako skida svoje baletske patike i sugeriše kako bi mogla da počne da radi u IT sektoru.

– Tako me je uznemirila ta reklama… Bio je to tako loš signal koji se šalje ljudima. Ionako se umetnici grčevito bore da ostvare svoj san, pa da im se, povrh svega, tako nešto „nabija u lice“ na ivici je apsurda.

Iako je britanska vlada najavila pomoć od gotovo dve milijarde funti umetnicima u toj zemlji, Albarn ističe da je muzički sektor opet, po ko zna koji put, oštećen, uprkos najavljenoj pomoći.

– To je nešto što kao da je u DNK svih vlada koje su vodili konzervativci još od Margaret Tačer. Konzervativci stalno nipodaštavaju vrednost umetnosti i umetnika. To je tako kratkovido i upereno je direktno protiv onoga na šta sam ja izrazito ponosan. Jer, naš identitet kao Britanaca čine naše kreativne industrije i naša kreativna istorija!

Albarnova frustracija ne odnosi se samo na britansku vladu. Ništa lepše mišljenje nema ni o dosadašnjoj ekipi koja je vodila Ameriku, na čelu s Donaldom Trampom, koga naziva „narandžastim čovekom“.

– Kada sam napisao „Parklife“ 1994. godine pevao sam o amerikanizaciji našeg društva. Ona je prisutna u Velikoj Britaniji još od Drugog svetskog rata i Maršalovog plana. Mnogo se oslanjamo na Ameriku i stalno je nad nama, poput neke senke. Zato stalno kucam u drvo, nadajući se boljitku – kaže.

Gotovo tri decenije nakon izlaska debi albuma njegovog benda „Blur“, koji je tokom devedesetih, uz sastav „Oejzis“, bio „udarna pesnica“ britanske muzike, i posle toliko decenija velikog komercijalnog uspeha, on nastavlja da ruši barijere i osmišljava budućnost. Kao neko ko je rad da preuzima rizike, retka je zverka u muzičkoj industriji. Zato na pitanje da li mu je važnije da izaziva samoga sebe, nego da se dodvorava publici, odgovara potvrdno uz osmeh.

– Trudim se i da zadovoljim, ali možda više volim da izazovem. I mislim da je sada važnije nego ikad da osmislimo budućnost – poručuje Dejmon Albarn.

U budućnosti ga, kako je izjavio u razgovoru za Radio. com, očekuje i snimanje filma o njegovom virtuelnom bendu. Još od kada su se pojavili, poput atraktivnog crtaća, ali na sceni, umesto na TV ekranu, svi su komentarisali kako je pojava zvana „Gorilaz“ idealna za film. I posle dve decenije, scenario za animirani film o prvom virtuelnom bendu je praktično gotov.

– Ugovori su potpisani, scenario je pri kraju. Stvaranje animiranog filma, koji je na neki način apstraktan, veliki je rizik za jedan filmski studio, jer je veoma skupoceno. Ako pričaš priču koja počesto nema smisla, nalaziš se pred teškim poduhvatom- ocenio je Dejmon Albarn, precizirajući da bi snimanje trebalo da počne naredne godine.

Album „Blura“, drugi po redu „Modern Life is Rubbish“ promenio je 1993. godine pejzaž muzičke scene u Britaniji sa porukom da stanje stvari nije baš kako valja. Sada, 27 godina kasnije na novom albumu svog drugog benda, podseća da ponovo moramo da se vratimo u klupe i osiguramo sebi budućnost kakvu priželjkujemo.

A drugi lokdaun, koji je uveo Boris Džonson, umesto da svira, provešće kao i prvi- na selu, u svojoj kući u Devonu, koju je kupio još 1995. godine, zahvaljujući novcu stečenom od multiplatinastog tiraža trećeg studijskog albuma sastava „Blur“- „Parklife“.

– Bilo je to prvi put u mom životu da sam imao toliko novca. Prva stvar koju sam uradio bila je kupovina kuće na selu. Godinama su mi svi govorili da sam lud. Zašto sam kupio farmu i kuću usred nedođije, bilo je pitanje kojim su me zasipali. A sada svi misle da sam genije – zaključuje u razgovoru za londonski „Tajms“.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar