Mirjana Karanović i Marko Grabež u predstavi "Čitač". Foto: BDP

Završen je jubilarni 25. Jugoslovenski pozorišni festival “Bez prevoda“ u Užicu koji je nosio slogan “Vreme straha i podviga“. Najboljima su dodeljeni ardalioni, a podvig su ostvarile predstave reditelja Borisa Liješevića “Čitač” i “Upotreba čoveka“ koje su osvojile sedam od deveta ardaliona.

Stručni žiri u sastavu reditelj Svetozar Rapajić (predsednik), glumica Dragana Varagić i producent Janko Ljumović, odluke je doneo većinom glasova.

Svi nagrađeni i obrazloženja žirija:

Ardalion za najbolju predstavu dodeljena je predstavi “Čitač“ u koprodukciji Beogradskog dramskog pozorišta i Beo Art produkcije Beograd, nastaloj po motivima romana Bernharda Šlinka u dramatizaciji Fedora Šilija i režiji Borisa Liješevića. Predstava temu krivice i odgovornosti prikazuje uzbudljivim i visoko artikulisanim umetničkim sredstvima, obrazloženje je žirija.

Boris Liješević. Foto: Slavica Panić/Nova.rs

Ardalion za najbolju režiju pripao je Borisu Liješeviću za režiju predstava “Čitač“ i “Upotreba čoveka“. U ovim predstavama reditelj je uspešno povezao sredstva nekadašnjeg ekspresionizma sa modernim scenskim jezikom, ocenio je žiri.

Ardalion za najbolju žensku ulogu dodeljen je Mirjani Karanović za ulogu Hane Šmic u predstavi “Čitač“. Po mišljenju žirija ona je probranim i preciznim glumačkim sredstvima na uzbudljiv način ostvarila složene transformacije lika i iznela temu krivice i odgovornosti.

Ardalion za najbolju mušku ulogu pripao je Marku Grabežu za ulogu Mihaela Berga u predstavi „Čitač“. Žiri ocenjuje da je on glumački suvereno, emotivno i inteligentno dokazuje mogućnost ljudskosti i u najtežim vremenima.

Ardalion za najbilju scenografiju dodeljen je Željku Piškoriću za predstavu “Upotreba Čoveka“ prema romanu Aleksandra Tišme u koprodukciji Novi tvrđava teatar Novi Sad, Novosadsko pozorište – Ujvideki Szinhaz, Grad teatar Budva, East West Centar Sarajevo, u dramatizaciji Fedora Šilija i režiji Borisa Liješevića. Jednostavnim rešenjima ostvarila je mnogoznačnost scenskog prostora i simbolički i poetski obogatila predstavu, obrazloženje je žirija.

Predstava „Upotreba čoveka“ Foto: Narodno pozorište Užice

Ardalion za najbolju kostimografiju dodeljen je Marini Sremac za predstavu “Upotreba čoveka“. Izuzetnim osećajem za kolorit i detalj, ona je sivu istorijsku epohu učinila vizuelno bogatom i funkcionalno označila pojedinačne sudbine brojnih likova.

Ardalion za epizodnu ulogu pripao je Sanji Marković za ulogu Simke u predstavi “Putujuće pozorište Šopalović“ po drami Ljubomira Simovića u produkciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta Beograd i režiji Jagoša Markovića. Njena Simka je ostvarena na inovativan način koji je otkrio nove slojeve tumačenja toga lika, smatra žiri.

Sanja Marković
Sanja Marković Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Ardalion za najboljeg mladog glumca i Nagrada Politike “Avdo Mujčinović“dodeljene su Aljoši Đuriću za uloge u predstavi “Upotreba čoveka“. Velikom glumačkom energijom, a preciznim sredstvima, on se uspešno kretao kroz različite likove koje je tumačio.

Specijalna nagrada ardalion dodeljena je autorskom timu i ansamblu predstave “Radnička hronika“, u produkciji Narodnog pozorišta iz Subotice, po komadu Petra Mihailovića u režiji Veljka Mićunovića. Predstava propituje mogućnost pobune i sudbinu malog čoveka kroz preciznu i displinovanu kolektivnu igru, koja kritički posmatra moguće protivrečnosti ove teme.

Predsednik žirija Svetozar Rapajić, u obrazloženju nagrada ističe nepovoljne okolnosti sužene selekcije proteklog festivala što je, kako kaže, suzilo i mogućnost izbora nagrada. Kaže da je svaka od pet predstava imala svoje kvalitete i da su sve, zajedno sa užičkim pozorištem i publikom učinile veliki podvig.

Dragana Varagić, Svetozar Rapajić i Janko Ljumović.

– Savesno i detaljno smo razmatrali, usaglašavali se i tako smo detaljno došli do ovih ocena. Ono što me raduje kod ovog festivala jeste da se pojavio jedan broj mladih glumaca koji su doneli svežu energiju i posvećenost svom poslu. Oni su zaista jedna nova snaga i to po mom mišljenju karakteriše ovaj festival – rekao je Rapajić.

Članica žirija, glumica Dragana Varagić ističe značaj što je, posle uslova u kojima smo živeli tokom prošle godine, festival, ipak, uspešno održan.

lion

– Mislim da je izuzetan napor festivala i svih njegovih učesnika. Veći deo predstava dugo nije igran, oni su svi zajedno napravili jedan veliki podvig u slavu pozorišta i u slavu života. Ono što mi je u ovoj selekciji zanimljivo je to da se pojavio jedan broj izuzetnih ženskih uloga. To me jako raduje jer mi se činilo, pošto sam ovde treći put, da smo uvek u tome oskudevali. Veliko mi je zadovoljstvo što sam svoje koleginice gledala u sjajnim ostvarenjima. Tema koja se provlači kroz sve predstave je tema morala, ko je kriv, ko na koga pokazuje prstom, ko ima pravo i kompleksnost te situacije – kazala je Dragana Varagić.

Treći član žirija, producent Janko Ljumović istakao je da je slogan ovogodišnjeg festiva “Vreme straha i odviga“ tačan i sledi osobenost festivala da promišlja selekcije iz četiri zemlje. Smatra da je podvig to što se festival u svim okolnostima ipak desio.

– Imali smo predstave koje su nastale tokom pandemije i one koje su nastajale neposredno pre pandemije, što predstavlja krhkost pozorišnog čina i žive umetnosti. U kontekstu ovog vremena to je pravi podvig. Sve predstave su govorile da se i u strahu može napraviti podvig – istakao je Ljumović.

Pored odluke žirija o dodeli ardaliona, publika je sve ovogodišnje predstave nagradila ocenama većim od četiri a najveću ocenu publike dobila je predstava “Putujuće pozorište Šopalović“ Jugoslovenskog dramskog pozorišta i to sa 4,95, što je najveća ocena publike od kada je njeno glasanje ustanovljeno.

Užice se nada da će se zavese ovog festivala ponovo podići početkom novembra ove godine kada je redovan termin za 26. Jugoslovenski pozorišni festival.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare