Piše Vladimir Vučković: Influenseri i berze

Podeli:
Foto: Goran Srdanov

Poznata je pojava lažne korelacije. Reč je o tome da između dva događaja postoji statistička ali ne i stvarna međuzavisnost. Na primer, u jednom istraživanju je utvrđena snažna veza između broja roda i broja novorođenih beba, a to, jasno, ne znači da rode donose bebe.

Ovde se može videti nekoliko sličnih (i duhovitih) primera u kojima su povezane nespojive stvari.

Ponekad ipak olako prihvatamo da jedan događaj utiče na drugi – vremensko podudaranje i logička međuzavisnost dovoljni su nam da budemo sigurni da između njih postoji uzročno-posledična veza. Berza je idealno mesto za to. Cene akcija reaguju na vesti, pa se nameće da su neke novopristigle informacije odgovorne za berzanska gibanja. Ovih dana mediji su preneli da je Ronaldo obrisao četiri milijarde dolara vrednosti Koka- Kole. Ako ne znate o čemu je reč, portugalski reprezentativac je na konferenciji za štampu sklonio u stranu flašice Koka-Kole i pokazao da treba da pijemo – vodu. Cena akcije Koka- Kole je nakon toga opala i protumačeno je da je za to odgovoran Ronaldo.

PROČITAJTE JOŠ

Ne može se reći da nema baš nikakvog osnova za ovakav zaključak. Ronaldo je uticajan, na društvenim mrežama ga prati nekoliko stotina miliona ljudi i moguće je da poznati fudbaler utiče na njihovo ponašanje. A to dalje znači da će Ronaldovov protest dovesti do toga ljudi piju manje Koka-Kole, Koka-Kola će manje zarađivati i preduzeće će manje vredeti. Ipak, stvari nisu tako jednostavne. Koka-Kola je pre nedelju dana završila popis akcionara koji imaju pravo da dobiju dividendu i uobičajeno je da nakon toga opadnu interesovanje za akciju i njena cena. Na tom talasu, na dan Ronaldove konferencije cena je padala od samog jutra (dve milijarde dolara je već bilo obrisano), neposredno nakon konferencije čak se malo vratila nagore, da bi do kraja dana dodatno opala.

Dakle, pogrešno bi bilo misliti da se ništa drugo nije dešavalo i da je samo portugalski golgeter probušio Koka-Kolinu mrežu. Ta dinamika, u krajnjoj liniji, nije ni preterano izražena (dolar-dva gore-dole na cenu akcije od 55 dolara), tako da je sve dobilo preterani odjek. Slično se dešavalo sa Ilonom Maskom. Ovaj čovek je ili neuravnotežen ili neprincipijelan.

U roku od tri meseca prešao je put od potpunog oduševljenja bitkoinom, do odbacivanja bitkoina zbog nečega što je već dugo i dobro poznato (prekomerne potrošnje električne energije), uz povremene iskoke pozitivnog i negativnog raspoloženja. Sve to može se videti na ovom linku.

Ako nije reč o neshvatljivo nezrelom ponašanju, onda je verovatno reč o tome da se trudi da zadovolji vlasti koje subvencionišu njegove firme a protive se bitkoinu. Ali, sve to na stranu, ako se vratimo poznatima i berzanskim cenama, Maskovo tvitovanje na prvi pogled ima ogroman uticaj na cenu bitkoina. Međutim, dublji uvid u tržište kriptovaluta pokazuje da je taj efekat kratkotrajan i nejak. Maskova podrška je bila prisutna u periodu uspona cena, a kritika kada se tržište već okrenulo nadole. Mnogi drugi faktori opredelili su ove trendove.

Dakle, izjave i postupci poznatih utiču na cene akcija i druge finansijske aktive, pri čemu je to samo jedan kanal formiranja cena, svakako ne presudni. Zbog toga što mediji mnogo više prate influensere, može se steći (pogrešan) utisak da je taj uticaj presudan za sreću ili nesreću kompanija. Ipak, moguće je da će pomenuti efekat jačati. Delom je to zbog omasovljavanja investiranja – berza više nije rezervisana za profesionalne investitore, pošto se i šira javnost lako i neposredno upušta u berzanske avanture.

A u takvom okruženju društvene mreže mogu da imaju jači uticaj od ozbiljnih poslovnih servisa. Drugo, stavovi poznatih, na neki način, uklapaju se u širi i prilično besmisleni talas korektnosti koji vlada u savremenom korporativnom svetu. U SAD je aktuelan ESG standard, koji služi da se oceni u kojoj meri kompanija ispunjava različite društveno poželjne norme, pa i rasnu i rodnu strukturu organa upravljanja. Tako je važno da u preduzeću na rukovodećim pozicijama imate žene, a manje je bitno da li su one zaista stručnjakinje.

Ne daj bože da vas neki influenser prozove za nekorektnost, neće vas oprati ni ona Ronaldova planinska voda u plastičnoj flašici.

Komentari

Vaš komentar