Mihailo Jovićević direktor i glavni i odgovorni urednik portala Nova.rs Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Ovako je bilo.

Predsednik je na još jednoj u nizu konferencija u subotu najavio akciju „Bolja cena“ u kojoj će biti snižene cene pojedinih artikala – krompira, šampona za bebe, začina i famoznog parizera. Onda su pojedini novinari (u prvom redu glavni urednik NIN-a) opomenuli predsednika da je parizer namirnica upitnog kvaliteta (jer kako mesna prerađevina može da košta 250 dinara po kilogramu ako je kilogram mesa 1.000 dinara?) i da bi bilo dobro da je predsednik i ministri konzumiraju. Pa je predsednik na to pristao i danas bi trebalo da se snima kako je jede. Sa majonezom. Takođe, juče je – u 193. obraćanju javnosti ove godine – komentarisao sasvim logično pitanje koje smo mu tekstom „Vučić ne može da ograniči trgovačke marže, koje idu i do 100 odsto: Zato gledamo njegov cirkus s parizerom“, postavili. Rekao nam je da mi pojma nemamo šta su ovlašćenja Vlade i predsednika. I tu je u pravu – ja odavno ne znam šta su ovlašćenja, a šta limiti vlasti ovog predsednika u Srbiji. Sumnjam da iko to zna.

No, da ne dužim, hteo sam da kažem predsedniku da je moglo ovako: Vlada Crne Gore je u proleće ove godine sela za sto sa predstavnicima najvećih maloprodajnih trgovinskih lanaca u zemlji i dogovorila smanjivanje marži na najosnovnije proizvode – jaja, mleko, hranu za bebe i slično. Akcija se potom „zakotrljala“ pa joj se priključivao sve veći broj igrača na tržištu. Naposletku je, suštinski, i uspela, kroz dogovor predstavnika biznisa i izvršne vlasti. Ne, to ne znači da su cene u Crnoj Gori idealne (inflacija se i dalje oseća, diskrepanca između kupovne moći i potrošačke korpe se i dalje oseća, naravno), ali to je planski smišljena akcija, koja traje evo pola godine.

Ili ovako: Ministarstvo privrede Hrvatske tražiće od velikih trgovaca da vrate veći deo cena za neke od 1.300 namirnica koje se nalaze u aplikaciji „Kretanje cena“ i to na one nivoe koji su zabeleženi 31. decembra prošle godine, objavljeno je u ponedeljak. Predstavnici 10 najvećih trgovaca u Hrvatskoj, od „Konzuma“, preko „Lidla“, „Kauflanda“, „Interspara“ i „Tomija“, pozvani su na sastanak sa vladom, a sve se događa u trenutku kada se donosi novi paket mera pomoći građanima.

Primetićete, predsedniče, da se vaše kolege u ovim zemljama nisu snimale sa parizerom, te da su, što je važnije, njihove akcije ili nastupile značajno ranije ili su značajno masovnije, ili oboje.

Nije do vas, predsedniče. Prosto, nemoguće je da se jedan čovek i jedan (njegov privatni) marketinški tim sami bave regulisanjem najvažnijih državnih pitanja. Zato imamo Vladu, pa Vlada ima resore, pa resori imaju silesiju službenika koji ovakve odluke odmeravaju zakonski, statistički i na kraju i propagandno, da. Ali ne može jedan čovek, pa makar bio i nesumnjivi genije kao vi. Šta još mene pomalo brine – lica ove akcije. Videćete, bavili smo se time i u ovom izdanju novina „Nova“, ljudi koje ste odabrali da promovišu akciju – ministri Mali i Momirović – sve su samo ne prosečni konzumenti parizera. Neko bi (ne ja, sigurno) rekao i da su to ljudi čije lično ili porodično bogatstvo prosto upada u oči. Pa onda, znate, kad ga oni – parizer – kusaju, to deluje pomalo licemerno, namešteno, možda i farsično. Svakako, nije neatraktivno gledati naslednika multimilionskog lanca hotela kako cedi majonez u četvrt ‘leba, ali ta vam je propaganda nekako gadna. Nemam pojma, meni je gadna, možda je vama ok, uostalom videćete sutra/prekosutra te ankete i fokus grupe, pa javite kako je prošlo.

U međuvremenu, želim vam mnogo sreće sa ovim izborima čije je raspisivanje, izgleda, neizvesnije nego njihov rezultat. To baziram na izjavama dvojice diplomata (jednog domaćeg i jednog stranog) koje mi govore da sudbina tih izbora leži van vaših ruku i da se rešava na Kosovu, odnosno u Briselu. I to je ok, Srbija je mala zemlja i njene suverene odluke su stvar dogovora, nego mi žao kušača parizera – možda ispadne da su se trovali za džabe.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare