Foto:Zoran Lončarević; Ivan Dinić/NovaS; promo RTS

Stanje u medijima bilo je daleko gore u vreme prethodne vlasti, poručili su Ana Brnabić i Ivica Dačić. Podaci, međutim, govore drugačije. Istraživanje Birodija pokazalo je da je 2012. u kampanji za parlamentarne izbore u TV dnevnicima najviše prostora dobila lista SNS predvođena Tomislavom Nikolićem, koja je imala i manje “negativnog vremena” nego, na primer, lista oko DS Borisa Tadića.

Neslobodni mediji, pritisci na novinare, pretnje… godinama su nezaobilazna stavka gotovo svih izveštaja Evropskog parlamenta. Pa ipak, predstavnici vlasti situaciju u medijskoj sferi tumače potpuno drugačije.

Tako je premijerka Ana Brnabić rekla da kao nekadašnji glasač DS nije znala da je u vreme vlasti te stranke “upropašćavana Srbija”, jer u to vreme, kako je navela, nije bilo slobodnih medija.

Sa druge strane Ivica Dačić, koji je bio i visoki funkcioner bivše vlasti, izjavio je da se u to vreme mogao pojaviti “u ključnim medijima kada kao ministar unutrašnjih poslova nešto uradi”.

“A ostalo je moglo u vremenskoj prognozi ili ako imate onaj deo za gluvoneme, ono što ide, pa da eventualno pomognem u prevodu”, rekao je Dačić.

Ipak, situacija u medijima sa nacionalnom pokrivenošću drastično je bila drugačija nego danas.

Kako se sada tretira opozicija pokazuje primer Marinike Tepić, nositeljke liste “Ujedinjeni za pobedu Srbije”, koja je primera radi, nedavno na Dnevniku RTS-a u predizbornom bloku dobila manje od 20 sekundi.

Sa druge strane, podaci koje je objavio Biro za društvena istraživanja (BIRODI) govore da je lista SNS Tomislava Nikolića 2012. u vreme kampanje dobila najviše vremena u dnevnicima sa nacionalnim pokrivanjem, Studia B i RTV Vojvodina.

Kako navodi Birodi, naprednjaci su u centralnim informativnim emisijama na srpskim TV stanicama pre 10 godina imali 14.171 sekundu prostora, dok je na primer lista DS predvođena Borisom Tadićem dobila 12.956 sekundi.

Isti podaci pokazuju da su naprednjaci u 66,6 odsto slučajeva bili pozitivno predstavljeni, negativno u 6,2 odsto slučajeva, a ostatak neutralno.

Sa druge strane, lista DS u odnosu na tadašnji SNS imala je više negativnog predstavljanja (7,7 odsto), manje pozitivnog (65,8 odsto) i manje neutralnog (26,5 odsto).

U vreme kampanje 2012. lista SPS imala je 8.376 sekundi u centralnim informativnim emisijama. Takođe, zabeleženo je da su socijalisti imali manje negativnog vremena u odnosu na naprednjake i demokrate (5,9 odsto), ali i više pozitivnog vremena (66,7 odsto) naspram protivnika.

Zoran Gavrilović Foto: Medija centar Beograd

Zoran Gavrilović, izvršni direktor Birodija, kaže za “Novu” da ne bi Tomislav Nikolić pobedio na izborima da nije imao medijski ambijent preko koga je mogao da pošalje svoje poruke.

“Jako je mala verovatnoća da neko dobije izbore u neravnopravnim uslovima. Desi se da nekad mali pobedi velikog, ali to su izuzeci koji potvrđuju pravilo. Zato postoje posmatračke misije, zato se gledaju izborni uslovi i radi monitoring medija. Ovo što mi radimo usklađeno je sa principima ODIR-ove metodologije. Oni koriste naše nalaze u svojim izveštajima”, navodi Gavrilović.

BONUS VIDEO Kako nam je po pravom semaforu

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram