Gugl je krajem prošle nedelje najavio „novi način“ pretrage interneta koji će u narednih nekoliko meseci stići do svih korisnika. Ali šta to tačno znači?
U razvoju od 2019. godine, ova opcija je izazvala veliku kontroverzu jer su je mnogi okarakterisali kao invaziju privatnosti.
Invazija privatnosti
1994. godine, Lu Montuli je promenio način na koji ljudi pretražuju internet pronalaskom takozvanih „kolačića“. Po prvi put, zahvaljujući ovom pronalasku, sajtovi su mogli da pamte vaše lozinke, podešavanja jezika i postavke.
Ovaj metod je trebalo da bude direktna razmena informacija između korisnika i sajta – što se danas naziva kolačić prve strane. Ali vrlo brzo, oglašivači su uspeli da „hakuju“ kolačiće kako bi pratili korisnike. Ti kolačići se zovu „kolačići treće strane“.
Kolačiće prve strane možete zamisliti kao prodavca koji sluša šta želite i rado će vam pridržati torbu dok isprobavate odelo, ali samo dok ste u njegovoj radnji.
Kolačići treće strane su kao špijuni. Znaju šta se sve dešava u drugim radnjama, ali to dele samo sa svojim saveznicima. ’Špijun’ može da postavi ovaj kolačić na sajtove drugih ljudi kako bi pratio šta na njima radite i koje podatke unosite.
Ako ste se ikada zapitali kako vam je Fejsbuk servirao reklamu o nečemu što ste pre toga pročitali u vestima ili na nekom drugom sajtu, velike su šanse da su vam uključeni kolačići treće strane.
Ovaj tip „špijuniranja“ bio je neregulisan sve do 2018. godine, kada su uvedene Opšte uredne Evropske unije o zaštiti podataka (GDPR) i Kalifornijski zakon o privatnosti potrošača (CCPA). Ako ste primetili da vam u poslednje vreme sve više iskače prozora sa obaveštenjima o kolačićima i opcijama za odbijanje – to je zahvaljujući GPDR i CCPA, čija su se pravila prelila na ostatak sveta.
Međutim, pre ovih zakona, Guglu su prvo pomrsili konce Epl i Mozila. Epl je 2017. po difoltu gasio kolačiće trećih strana na Safariju, što je dve godine kasnije počeo da radi i Firefox.
2020. godine, Epl je u potpunosti onemogućio kolačiće trećih strana na Safariju.
Zbog sve većeg pritiska regulatora i konkurencije, Gugl je bio primoran da se udalji od kolačića treće strane i ponudi ’novi način’.
Novi način
Privacy Sandbox je taj ’novi način’ koji će u naletima pristizati do korisnika u narednih nekoliko meseci. Novi skup pravila predstavlja fundamentalnu promenu u načinu na koji Chrome sakuplja podatke o vama u korist oglašivača.
Umesto da koristi kolačiće trećih strana, Chrome će obezbediti nešto što naziva ’teme oglašavanja’.
Ovo su u stvari rezimei vašeg ponašanja na internetu od lokalno prikupljenih podataka, kao što je direktan pristup vašoj istoriji pretraživanja i pregledanja.
Iako Gugl ovo predstavlja kao nešto što će zaštititi privatnost korisnika, realnost je potpuno drugačija.
Kada nova pravila počnu da važe, Gugl – koji je u stvari najveća reklamna kompanija na svetu jer više od polovine prihoda im stiže od reklama – moći će da prati apsolutno sve što radite na drugim sajtovima i internetu uopšte. Svaki klik, svaku sliku, svaki uneti podatak – sve.
Gugl je ovim direktno u Chrome ugradio platformu za praćenje korisnika. Znajući da ovo neće biti popularan potez, gigant je, za razliku od blistavog posta o novoj naslovnoj strani koja je dobija redizajn, saopštenje o novim pravilima ‘zakopao’ na posebnom sajtu Privacy Sandboxa.
Novi način ’špijuniranja’ ima i nekih benefita. Na primer, ako kupujete onlajn, možda ćete dobiti predloge svaka tri meseca da kupite novu četkicu za zube ili podsetnik da ste u ovo vreme prošle godine mami kupovali poklon za rođendan.
Može li bez ovog ‘špijuniranja’?
Ne može, makar dok koristite Chrome.
Postoje dva načina na koje možete pobeći iz „Guglovog zagrljaja“. Prvi je da pređete na neki specijalizovani pregledač koji ne prati korisnike i pretražujete preko nekog drugog sajta koji nije toliko invazivan, tipa DuckDuckGo.
Ako zvuči komplikovano, Eplov Safari i Mozilla Firefox automatski blokiraju kolačiće trećih strana, što znači da alternativa postoji na svim platformama.
Gugl kaže da će blokirati kolačiće trećih strana u drugoj polovini 2024. godine, verovatno nakon što se uveri da će mu Privacy Sandbox omogućiti da zadrži profit. Da li je bilo koji korisnik na svetu želeo platformu za praćenje korisnika i reklamiranje direktno u njihovom pregledaču? Verovatno ne, ali to je Gugl, i oni kontrolišu Chrome.
(ArsTechnica, The Conversation)
BONUS VIDEO: Ransomver – hakeri vrebaju na internetu, čuvajte svoje računare