Oglas
Fejsbukova matična kompanija "Meta" saopštila je u utorak da je suzbila dva odvojena klastera lažnih naloga uključenih u tajne operacije obaveštajnih službi iz Rusije i Kine.
-Izneli smo javno detalje o uklanjanju jer smo i dalje u stanju pripravnosti zbog stranog mešanja u izbore, rekao je portparol Mete za Si-En-En.
Kinezi tu i tamo
„Metin“ rukovodilac odeljka za rukovođenje pretnji obaveštajnih službi Ben Nimo rekao je za Si-En-En da je to prvi put da je kompanija uočila kineske naloge koji ciljaju na Amerikance na ovaj način.
Kineski klaster naloga je bio manji i nije dobijao gotovo nikakvu pažnju, ali jeste uključivao naloge koji su se predstavljali kao Amerikanci sa obe strane političkog spektra, navodi se u izveštaju kompanije.
Pročitajte još
„Oni su vodili lažne naloge koji su se pretvarali da su Amerikanci i pisali o temama koje su duboko polarizujuće u društvu, kao što su abortus ili kontrola oružja“, rekao je on.
Kompanija je podelila sve detalje o kineskim nalozima sa FBI.
Ali Rusi…
Ruska kampanja je, s druge strane, ogromna.
Cilj kampanje, u koju su uložene stotine hiljada dolara, je da se podstaknu pro-ruski narativi o ratu u Ukrajini.
Klasteri sadrže hiljade naloga koji uglavnom operiraju na Fejsbuku i Instagramu, a ponekad se koriste se i plaćenim alatima za promociju na tim mrežama.
Kampanja nikad agresivnija
„Meta“ je saopštila da je klaster ruskih naloga koji je uklonila najveća i najkompleksnija ruska operacija koju su prekinuli od početka rata u Ukrajini. Kampanja uključuje i široku mrežu od preko 60 sajtova koji se lažno predstavljaju kao novinske organizacije.
Pored sajtova, tu su i nalozi na Fejsbuku, Instagramu, Jutjubu, Telegramu, Tviteru i drugim mrežama, navodi se u izveštaju.
Operacija je uključivala i neke veb stranice koje su dizajnirane da imitiraju prave zapadne novinske kuće, uključujući „Gardijan“.
Sofisticiranost napora pokazala se u pokušajima da se promovišu dezinformacije o masakru u Buči.
„Meta“ je u utorak primetila da je „veb stranica koja oponaša Gardijan objavila članak koji optužuje Ukrajinu da je inscenirala ubistva civila tokom ruske okupacije Buče“, navodi se u izveštaju.
Možda vas zanima
„Mimikrija nije bila savršena“, primetila je „Meta“, „ali je pokazala ulaganje u to da sajt izgleda autentično kako bi mogao da izdrži barem malo povremene provere.“
Hiljade Fejsbuk naloga i stranica su deo napora da se prošire pro-kremljovski narativi o ratu u Ukrajini. Više od 100.000 dolara potrošeno je na oglase širom Fejsbuka i Instagrama u okviru kampanje, ističe Meta.
Kineski profili imaju i radno vreme
Kineski napor se sastojao od svega 80ak naloga i jedva da je imao sledbenike. Meta kaže da su nalozi prvenstveno ciljani na publiku u Sjedinjenim Državama i Češkoj.
„Meta“ kaže i da su se ovi nalozi uglavnom držali smenskog obrasca koji se poklapao sa radnim rasporedom od ponedeljka do petka, od devet do pet u toku radnog vremena u Kini — 12 sati ispred Floride i šest sati ispred Praga.
Neki od naloga su se predstavljali kao konzervativni Amerikanci, dok su se drugi predstavljali kao liberali koji žive na Floridi, Teksasu i Kaliforniji.
Nalozi su objavljivali komentare na neke američke vesti za koje se čini da su dizajnirane da podstaknu debatu na mrežama.
Uprkos tome što kampanja nije agresivna kao ruska, Meta je uočila da je ovo prvi put da su prekinuli kineski klaster koji se fokusirao na američku unutrašnju politiku.
„Dosadašnje kineske operacije su se obično fokusirale na kritikovanje Sjedinjenih Država u međunarodnoj publici, a ne na domaću publiku u SAD.
„Znamo da čak i male operacije funkcionišu na mnogo različitih platformi društvenih medija i tako šire uticaj. Dakle, što bolje ljudima objasnimo kako ovo funkcioniše, to smo bolje spremni da se odbranimo“, dodaju iz Mete.