Foto: EPA-EFE/MICHAEL REYNOLDS; EPA-EFE/MARK R. CRISTINO

Svedočimo li proprasti tehnološkog giganta koji skoro dve decenije dominira tržištem društvenih mreža i hoće li Zuckerberg uspeti da izvuče kompaniju iz novonastale krize?

U oktobru 2021. godine, odjeknula je vest da se kompanija Facebook rebrenduje i postaje Meta, otvarajući novo poglavlje konzumiranja interneta — osvajanje metaverzuma. Premda i dalje niko sa sigurnošću ne može da odgovori na pitanje šta je tačno metaverse — Google pretraga termina nudi nekoliko različitih definicija od kojih nijedna nije zvanična — tada su svi bili uzbuđeni zbog ideje zakoračivanja u virtuelnu realnost, ma šta to značilo.

Od čelnika kompanije mogli smo čuti brojne floskule koje impliciraju početak nove stvarnosti u kojoj će ljudi moći da se teleportuju u vidu holograma, budu na više mesta istovremeno i na taj efikasnije obavljaju svoje poslove, kao i mnoge druge futurističke ideje nalik onima iz sci-fi filmova.

Tako je kompanija Meta uložila milijarde u razvoj i kreiranje metaverzuma, što je rezultovalo da 2022. godine, Reality Labs – poslovna i istraživačka jedinica kompanije, koja proizvodi hardver i softver za virtuelnu i pročirenu realnost – ostvari prihod od skoro 2.2 milijarde dolara, krunišući Metu za najvećeg metaverse igrača u okviru industrije.

Previše dobro da bi bilo istinito

Skoro dve godine od objavljivanja velike vesti, još većih očekivanja i pompeznih najava, interesovanje za metaverse drastično je opalo, o čemu svedoči pad Google pretrage termina za čak 80%. Ceo hajp prešao je u ruke kompanije Open AI, čiji proizvodi zasnovani na veštačkoj inteligenciji koja generiše tekst, slike i druge podatke, postaju sve popularnija investicija za velike kompanije, piše „Netokracija„.

Stvarnost je konačno pogodila i samog Zuckerberga koji je, po svemu sudeći odlučio, da tiho zakopa metaverse. Ova nagađanja, lično je potkrepio objavom na svom zvaničnom Facebook nalogu u kojoj najavljuje preusmerenje poslovanja na oblast veštačke inteligencije, i time ulaženje u trku za osvajanje najunosnijeg tržišta u datom trenutku – verovatno kopirajući tuđe ideje i patente, kako to samo on i njegova kompanija najbolje znaju.

Foto:Shutterstock

O tome da metaverse može otići u istoriju i pre nego što je zaživeo, svedoči činjenica da je Reality Labs izgubila čak 13.7 milijardi dolara operativnih troškova tokom prošle godine, što znači da kompanija trenutno troši mnogo više novca nego što zarađuje. Pomenuti iznos samo je dodatak operativnom gubitku od 10.2 milijarde dolara u 2021. godini, što predstavlja dvogodišnji operativni gubitak od 23,9 milijardi dolara.

S druge strane, tokom ovog vremenskog perioda, Meta je za meatverse projekte ostvarila prihod od svega 4.4 milijarde dolara. Ono što celu situaciju čini još gorom, jeste činjenica da Reality Labs ne raste, a njen prihod je pao za 5% u 2022. u odnosu na prethodnu godinu. Uzevši u obzir da investitori masovno gube poverenje u Metu, akcije kompanije su takođe pale na najniži nivo od 2016. godine.

Mark Zakerberg Foto: Meta/Cover Images/INSTARimages.c / INSTAR Images / Profimedia

Prema pisanju portala Tech Crunch, Mark Zuckerberg ovog utorka saopštio je da Meta planira smanjenje broja zaposlenih za još 10.000 ljudi, kao i ukidanje oko 5.000 novootvorenih radnih mesta. Tom prilikom, osnivač je izjavio i da će kompanija otkazati “projekte nižeg prioriteta”, dodajući da je “potcenio indirektne troškove” povezane s ovim inicijativama.

***

BONUS VIDEO: Fejsbuk, Instagram i Vocap: Pali i živci i akcije

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar