Kako smanjiti broj nesreća na pružnim prelazima? Da li su one posledica bahatosti vozača ili loše signalizacije? Šta je ove godine urađeno da se poveća bezbednost na pružnim prelazima? Ovo su neka od pitanja u jutarnjem programu "Probudi se" za Damira Okanovića iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Nažalost, juče se dogodila nesreća na delu pruge Rakovica-Resnik u kojoj je jedan 36. godišnji muškarac stradao, a dete teško povređeno. Železnice su saopštile da su svi uređaji na prelazu bili ispravni, i da je vozač je pokušao da zaobiđe rampu.
Okanović objašnjava šta su zapravo najčešći uzroci nesreća na pružnim prelazima i podseća da je samo d početka godine do sredine oktobra na pružnim prelazima u Srbiji dogodilo se 39 saobraćajnih nesreća, podaci su Infrastrukture Železnice Srbije.

Često se dešava da vozači koji su nestrpljivi i žure pokušavaju da pređu prugu kada je rampa spuštena. To je odgovornost i samih vozača koji ne poštuju signalizaciju. Gost „Probudi se objašnjva da li je moguće to sprečiti i kako rešiti ovaj problem.

„Slika nije crno bela, odgovornost nije samo na vozačima“, kaže Okanović

Profesor sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Dalibor Pešić izjavio je nedavno da bi lek za nestrpljivog vozača mogao da bude postavljanje semafora koji pokazuje vreme nailaska voza.

U Srbiji od 1404 pružna prelaza na 168 nema nikakve signalizacije, a na 681 je loša preglednost, podaci su Infrastrukra Železnice. Stručnjak za bezbednost u saobraćakju analizira kako je moguće da ovoliko pružnih prelaza ima nedovoljan nivo zaštitei u čemu je problem.

Okanović ističe da su rampe obavezne i predstavljaju sigurnost na pružnim prelazima, ali ipak imali smo situacije da voz naleti na automobil kada je rampa bila podignuta. Pre dve godine kod Sremske Mitrovice dogodio se sudar voza i automobila, a u trenutku nezgode rampa je bila podignuta. U avgustu ove godine imali smo nesreću na pruzi kod Lazarevca kada su poginuli muškarac i dvoje dece. Meštani su tada rekli da svetlosna signalizacija skoro nikada ne radi, i da se prelaz ne vidi od trave i korova.

Okanović pojašnjva koliko se uopšte često kontroliše stanje pružnih prelaza i da li je obaveza Ministarstva unutrašnjih poslova da kontroliše i proverava saobraćaj u zonama prelaska puta preko pruge.

„Odgovornost je na onima koji upravljaju putnom i železničkom infrastrukturom. Pružni prelazi nam nisu na nivou 21. veka“ ističe Okanović i dodaje da ne možemo stalno ponavljati mantu da se u železnicu ne ulaže dovoljno.

Gost TV Nova objašnjava šta je ove godine urađeno po pitanju bezbednosti na pružnim prelazima i apostrofira da su Infrastrukture Železnice napravile su 2020. aplikaciju „Kružni prelazi“ koja je putnicima trebalo da pruža informacije o pružnim prelazima i na taj način putovanje učini bezbednijim. Ekipa „Probudi se“ nije uspela da pronađemo tu aplikaciju, izgleda da je više nema.

„Železnice imaju aplikaciju koja upozorava na blizinu pružnog prelaza, ali nije dovoljno promovisana“, kaže Okanović i dodaje da javni tužilac ne treba da ide samo protiv vozača, nego da utvrdi da li postoji odgovornost i Železnica Srbije.

Okanović na kraju pravi paralelu kakva je praksa u EU, kako su tamo obezbeđeni pružni prelazi, koliko zaostajemo u tom pogledu i pojašnjava kako na najbezbedniji način preći preko pružnog prelaza koji ima samo saobraćajne znake na putu.

Prilog pogledajte na početku ove vesti.

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO: U nesreći u Rakovici poginu čovek, žena i dete teško povređeni

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar