Foto: BalkansCat / Shutterstock

Neće biti više proletanja na trotinetima brzinom svetlosti pored pešaka na trotoarima.

Nakon nekoliko godina u sivoj zoni, vožnja električnih trotineta će konačno biti regulisana Zakonom o bezbednosti saobraćaja, čiji nacrt već nagoveštava pravila kojih će vozači ovih dvotočkaša morati da se pridržavaju.

Odmah da rešimo ono ključno – gde će električni trotineti moći da se voze. Prema nacrtu, vožnja električnih trotineta po trotoaru biće zabranjena! Kako stoji u ovom nacrtu zakona, koji tek treba da prođe Vladu, a zatim i usvajanje u Skupštini, trotineti će moći da se voze i na biciklističkim stazama, kao i kolovozom i to najviše jedan metar od ivice.

Takođe, izmene previđaju da mlađi od 14 godina neće smeti da voze električni trotinet, a osobe koje imaju manje od 18 godina moraće da koriste zaštitnu kacigu i prsluk.

„Najnovija vest, od pre nekoliko dana, je to da je Evropski komitet za bezbednost saobraćaja doneo preporuke za regulativu električnih trotineta i preporuka broj jedan je da se ne dozvoli njihovo kretanje na trotoarima i u pešačkim zonama. Rešenje po kojima će se trotineti kretati biciklističkim stazama, odnosno, kolovozom ako nema biciklističkih staza, u potpunosti je sa dobrom evropskom praksom“, kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

On napominje da su problem needukovani mladi ljudi u saobraćaju zato što u školama nema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja kakvog bi trebalo da bude.

„Naime, u srednjim školama i vrtićima ga nemamo uopšte, ima ga simbolično u osnovnim školama, i zato ne treba da čudi što se deca, kada dobiju vozačku dozvolu ili stanu na trotinet, ponašaju tako kako se ponašaju“, smatra Okanović.

Pukovnik Vladan Nikolić, pomoćnik načelnika Uprave Saobraćajne policije u Direkciji policije, kaže za „Blic“ da je konačan predlog kada je infrastruktura u pitanju, da je „vozač lakog električnog vozila obavezan da koristi biciklističku stazu ili pešačko–biciklističku stazu“.

Iako će trotineti moći da se voze po kolovozu, pod onim uslovom – maksimalno jedan metar od ivice, to neće biti moguće na svim saobraćajnicama, već samo na onim gde je ograničenje brzine 30, odnosno 50 kilometara na čas.

Foto:shutterstock by Alex Linch

„Ukoliko biciklistička staza ili pešačko–biciklistička staza ne postoje ili ne postoji mogućnost korišćenja trotineta, onda je maloletnom licu dozvoljeno da se kreće kolovozom puta na kome je brzina kretanja ograničena na 30 km/h. Punoletni građani koji koriste ta vozila mogu da koriste i kolovoz puta na kojem je brzina kretanja ograničena na najviše 50 km/h“, objašnjava Nikolić.

On ističe da su ovo predlozi izmene u formi Nacrta, dakle ovo nije Zakon koji je donet, već tek treba da bude predlog Vlade i može i da se menja.

„Ako neko ima 14 godina, a nema pešačko–biciklističke trake, i nema saobraćajnice koja je ograničena najviše na 30 km/h, onda ne može da koristi trotinet. Zato naš zakon prepoznaje laka električna vozila i ograničili smo mu masu. Neka u tom slučaju uzme trotinet u ruke i neka ga nosi“, kaže Nikolić.

„Pukovnik Vladan Nikolić i ja smo još 2019. predlagali da se definiše električni trotinet, ali ni Evropa u tom trenutku nije bila spremna za to. EU je poručila da to treba da se reguliše na nacionalnom nivou zbog toga što je infrastruktura svake zemlje drugačija. Na primer, ni u Srbiji ne može i neće moći isto da se odvija saobraćaj u Vranju ili u Vojvodini“, kaže pukovnik prof. dr Zlatko Belencan.

Bonus video: Zbog skupog goriva prešao sam na električni trotinet, da li sam pogrešio?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare