Prema istraživanju koje je objavila Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED), u Srbiji je 86 odsto građana, koji su učestvovali u anketi, spremno da pređe na električne automobile, ali bi većina bila spremna da za takvu nabavku izdvoji najviše 3.000 evra iznad cene konvencionalnih vozila. Da li se pronalazite u ovoj većini?
Cenovnici pokazuju da su hibridna i električna vozila i do tri puta skuplja od standardnih i za tri četvrtine građana to je ključni razlog zašto već nisu prešli na električni pogon, navode u NALED-u, a prenosi N1.
Subvencije za kupovinu električnog automobila podržava 87 odsto ispitanika i svaki drugi bi najradije da trošak podeli s državom „na ravne časti“, zaključak je istraživanja o stavovima građana o hibridnim, električnim i autonomnim vozilima.
Menadžerka za regulatornu reformu NALED Irena Đorđević je rekla da je sedam odsto ispitanika protiv prelaska na standardnih na električne automobile, posebno oni koji žive u selima.
Dodala je da građani imaju veću rezervu prema autonomnim vozilima (koja se potpuno ili delimično samostalno kreću) ili su manje upoznati sa karakteristikama tih vozila.
Anketirani građani su navodili da su glavne prepreke za korišćenje električnih automobila visoki troškovi nabavke i nedovoljno javne infrastrukture za punjenje njihovih baterija.
„U Srbiji je instalirano između 50 i 150 punjača. Prosečno vreme punjenja je oko četiri i po sata, što bi značilo da se na jednom punjaču dnevno može napuniti najviše pet automobila. Na auto-putevima je postavljeno svega osam punjača, a do kraja ove godine biće ih najviše 18“, rekla je Đorđević.
Navela je da će, pored većeg broja punjača, izazov biti i regulisanje naplate punjenja, koje je sada besplatno.
„Naš proračun je da bi i u slučaju uvođenja naknade, trošak punjenja, bez naknade za korišćenje punjača i drugih troškova, bio nekoliko puta niži nego kod konvencionalnih vozila, kod kojih iznosi u proseku 1.300 dinara na 100 kilometara“, istakla je Đorđević.
Po podacima Ministarstva unutrašnjih poslova, u Srbiji je 2020. godine registrovano nešto više od dva miliona putničkih vozila, od čega 1.416 hibridnih, a samo 102 su električna. Tokom 2021. godine prodato je 113 potpuno električnih vozila.
Procena distributera vozila je da će 2022. godini biti prodato najmanje 1.000 hibridnih i električnih vozila.
Jedan od problema u korišćenju električnih vozila, na koji je ukazala trećina ispitanika, je slab kapacitet baterije i nedovoljan iznos subvencija za nabavku tih vozila.
Direktor Odeljenja za konkurentnost i investicije u NALED-u Dušan Vasiljević je rekao da su umanjenje putarine od 50 odsto za električna i 25 odsto za hibridna vozila, besplatan parking i jednostavnija procedura za postavljanje punjača, deo mera koje su primenjivale druge zemlje da bi porasla zastupljenost ekoloških vozila.
On se založio za digitalizovanje i pojednostavljanje procedure dodele subvencija i korišćenja poreskog oslobođenja za e-vozila.
Da li su električna vozila zaista jeftinija za održavanje i šta je sve na spisku troškova, saznajte ovde.
Bonus video: Vozili smo prvi električni Renault Megane
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare