Foto: Dejan Potkonjak

Gde ima punjač? Šta ako se isprazni baterija? Može li na kućni šteker? Svi znamo ona klasična pitanja koja pokazuju anksioznost vozača povodom vožnje električnih automobila, pogotovo u Srbiji gde infrastruktura nije na baš najboljem nivou. Kakva je situacija u realnosti? Da bi se uverili, krenuli smo na put od Beograda do Zlatibora i nazad sa električnim Volkswagenom ID.3, koji se smatra "Golfom za 21. vek".

Elektromobilnost je tema broj jedan u automobilskoj industriji poslednjih godina, i dok se Evropa ubrzano okreće elektrifikaciji kod nas se taj proces ide nešto sporije. Nedostatak infrastrukture, visoka cena električnih automobila i nedovoljan angažman države sve do prošle godine uticali su na to da broj prodatih električnih automobila na srpskom tržištu bude na nivou statističke greške. Prema poslednjim informacijama koja smo dobili iz MUP-a, u Srbiji je registrovano nešto preko 600 električnih vozila.

Foto: Dejan Potkonjak

Međutim, stvari se menjaju i došlo je vreme da adaptiramo stavove i prihvatimo električne automobile ne kao budućnost, već kao sadašnjost. U tome nam pomaže Volkswagen ID.3, koji je zamišljen kao Golf za 21. vek, sa nultom emisijom štetnih gasova i cenom koja bi trebalo da bude pristupačna kada se u obzir uzme da je ovo vozilo na struju. Dimenzijama je vrlo sličan Golfu, odnosno dugačak je 4.261 mm, ali zbog baterija težine 495 kilograma ima značajno veću masu, pa teži 1.719 kg.

Foto: Dejan Potkonjak

Ipak, u vožnji se to teško primeti jer ima dovoljno snage, baterije su u podu vozila, a i oslanjanje podešeno dobro, pa se u krivinama ponaša vrlo stabilno.

Model ID.3 postavljen je na MEB platformu za električna vozila, elektromotor koji se nalazi pozadi pokreće zadnje točkove. Kako bi Volkswagen ovaj automobil učinio što pristupačnijim, kupci modela ID.3 imaju izbor između tri različita baterijska pakovanja, pa tako osnovni model ima domet od 330 kilometara po WLTP standardu. Verzija koju smo mi vozili ima bateriju srednje veličine, kapaciteta 58 kWh koja obezbeđuje domet od 420 kilometara.

Svi smo svesni da NEDC i WLTP standardi ne znače puno u svakodnevnoj vožnji, pa smo se preko Mladenovca, Topole, Čačka i Užica uputili ka Zlatiboru kako bi se uverili koje su realne mogućnosti ovog električnog modela.

Foto: Dejan Potkonjak

Izbegavanje auto-puta omogućilo je vožnju bez brige, jer treba znati da ID.3 pri 130 km/h troši skoro duplo više električne energije nego pri brzinama kojima se obično vozi na magistralnom putu. Sa ukupno pređenih 250 kilometara, uz potrošnju od 14,4 kWh/100 km, na Zlatibor smo stigli sa 29% preostalog kapaciteta baterije. U drugom smeru, potrošnja je bila tek 11,5 kWh/100 km, što otkriva da u zavisnosti od uslova na putu, Volkswagen ID.3 može da pređe čak i više od 420 obećanih kilometara.

Foto: Dejan Potkonjak

Zbog rekuperacije energije pri kočenju, potrošnja je najniža u gradu, pa je sasvim realno očekivati da sa jednim punjenjem baterije nedeljno možete svakodnevno odlaziti na posao i nazad.

Koliko košta struja za 100 pređenih km?

Sa našim cenama struje, možete očekivati da vas 100 kilometara vožnje košta između 100 i 150 dinara. Ali tu dolazimo do problema koji većina ističe kao najveći kada se radi o električnim automobilima, a to je punjenje.

Baterija Volkswagena ID.3 može se dopuniti na brzim DC punjačima do 80% kapaciteta za 15 minuta do 3 sata, u zavisnosti od jačine punjača. Međutim, realnost je da će svaki kupac ovog modela želeti da ga puni kod kuće, a pošto je na kućnoj utičnici za 80% kapaciteta potrebno od 19-29 sati, najbolji izbor je Wallbox od 11 kW. Njegova prosečna cena je negde oko 1.000 evra, a za isti proces punjenja baterije do 80 procenata potrebno mu je 3-6 sati.

Foto: Dejan Potkonjak

Da li se isplati odabir Volkswagena ID.3 umesto Golfa? Ukoliko veći deo kilometraže prelazite u gradskim uslovima, i ukoliko imate garažu sa Wallbox punjačem, definitivno da. Iako je ovaj električni model skuplji od najprodavanijeg modela kompanije iz Volfsburga, kroz nekoliko godina bićete u plusu nekoliko hiljada evra zbog uštede pre svega u potrošnji, ali i u redovnom održavanju. Električni automobili nemaju klasične servise, jer nemaju motorno ulje i filtere, pa se najčešće obavljaju tek na godinu-dve (zavisno od proizvođača), kada se proverava stanje baterija i kočnica.

Plan puta je obavezan

Ipak, jedno je voziti električni automobil u gradskim uslovima, a drugo krenuti sa njim na duži put. Pre nego što krenete, uvek treba da znate lokaciju punjača i mogućnosti vaše baterije. Već nakon prvih kilometara, kada smo videli da procenjeni domet ne pada, bili smo samouvereni da ćemo imati dovoljno električne energije da stignemo do cilja. Shodno tome, testirali smo ID.3 kao što bismo i svaki drugi automobil sa konvencionalnim motorom, odnosno nismo ga štedeli.

Foto: Dejan Potkonjak

Sa pogonom na zadnjoj osovini i čak 204 konjske snage, ovaj model pruža impresivne performanse. Pogotovo zbog činjenice da je maksimalni obrtni moment od 310 Nm dostupan u svakom trenutku. Veća težina se ne oseća previše u krivinama, ubrzanja i preticanja su izvanredna, i sve to u komforu i tišini koju pružaju samo električni automobili.

Foto: Dejan Potkonjak

Ipak, nije sve tako savršeno. Odluka Volkswagena da ovaj model bude dostupan po ceni koja je manja od 30 hiljada evra, najviše se oslikava u enterijeru. Kvalitet materijala baš i nije na vrhunskom nivou, dosta je tvrde plastike, dok digitalna instrument tabla ima nešto manje dimenzije i prikazuje manje informacija u odnosu na ono što smo navikli od Volkswagena u prethodnih par godina.

Foto: VW Srbija

Centralni displej ima dijagonalu od 10 inča, i koristi multimedijalni sistem koji je sličan kao kod Golfa osme generacije. U početku je potrebno malo privikavanja, ali kada znate gde se šta nalazi, lako je upravljati svim funkcijama automobila.

Foto: VW Srbija

Zaključak ovog putovanja jeste da je moguće koristiti električni automobil za apsolutno sve potrebe, pa čak i nešto duže putovanje po Srbiji, ali sa dobrim planom. Jer, potrebno je poboljšati trenutnu infrastrukturu kako bi svaki put za vozača bio bezbrižan. Pored toga, iz državnog budžeta za 2021. opredeljeno je tek milion evra za subvencije za kupovinu hibridnih i električnih automobila. Ovaj iznos mora da bude mnogostruko veći kako bi se ubrzala tranzicija ka čistijim automobilima koji doprinose smanjenju zagađenja vazduha.

Koliko košta „Golf za 21. vek“?

Što se modela ID.3 tiče, Volkswagen je od početka razvoja planirao cenu nižu od 30 hiljada evra, a takva je situacija i u Srbiji. Osnovni model, kada se uračuna subvencija, moguće je kupiti za 29.990, dok je za nešto snažniji, bolje opremljen ID.3 sa većom baterijom, poput modela kog smo mi vozili potrebno izdvojiti nešto više od 40 hiljada evra.

Detaljni test VW ID.3 tek nam predstoji, kada ćemo se pozabaviti realnom potrošnjom i dometom u gradu. Jer, na ovom prvom upoznavanju i kraćem putovanju imali smo priliku da se uverimo da je moguće bezbrižno putovati sa e-vozilom koje ima dobar domet, pa čak i kada je konfiguracija terena različita, kada se vozi planinskim putevima i, naravno, kada se konstantno koristi-klima uređaj, što su neki od najvećih potrošača energije.

Sviđa nam se:

Domet od preko 400 km je sasvim dovoljan čak i za putovanja po Srbiji, gde elektropunjača nema na svakom koraku.

Impresivne performanse i ubrzanje do 100 km/h za 7,3 sekunde.

Ne sviđa nam se:

Kvalitet materijala u kabini.

Mala instrument-tabla skromnog sadržaja.

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram