Foto: Nova.rs

Toyota je dugo odolevala trendu prelaska na električne automobile, ali je konačno došao i trenutak da kupcima ponude svoje viđenje vozila na struju. Prvi moderni električni automobil japanske kompanije nosi zanimljiv naziv – bZ4X, a evo kako se pokazao na našem testu.

Iako je Toyota u dva navrata eksperimentisala sa električnom verzijom modela RAV4, može se reći da je bZ4X prvi pravi električni automobil japanske kompanije. Toyota je u prethodnih 25 godina postala poznata po svojim izuzetno efikasnim hibridnim automobilima , pa samim tim nisu imali potrebe da u ponudu ubace vozilo na struju kako bi smanjili svoju prosečnu emisiju štetnih gasova.

Foto: Nova.rs

Ipak, vremena se menjaju i svet se okreće ka elektrifikaciji, pa je i Toyota (nevoljno) predstavila električni automobil i to baš u segmentu gde je konkurencija vrlo ozbiljna. Radi se o krosoveru srednje veličine, koji se na tržištu takmiči sa električnim modelima kao što su Kia EV6, Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya, Ford Mustang Mach-E i Mercedes-Benz EQB.

Foto: Nova.rs

Naziv bZ4X nije skup nasumično nabacanih slova i brojeva, jer je bZ skraćenica za „beyond zero“, broj 4 se odnosi na veličinu modela (sličnih dimenzija kao RAV4), dok X označava da se radi o SUV-u.

Dizajn

Što se izgleda spoljašnjosti tiče, mora se priznati da je bZ4X svakako unikatan automobil, a dizajnerska osnova ovog modela je poslužila i za nove generacije drugih modela Toyote, kao što je novi C-HR. Iako se radi o inovativnom dizajnu na koji nismo baš navikli od japanske kompanije, čini se da je konkurencija, a pre svega korejska, bolje uradila „domaći zadatak“ na temu dizajna. Kombinacija sive i crne boje testiranog modela svakako ne pomaže da se ostvari „ljubav na prvi pogled“.

Foto: Nova.rs

Sa dužinom od 4.690 mm, širinom od 1.860 mm i visinom od 1.600 mm, Toyota bZ4X spada u kompaktne SUV modele srednje veličine, a težina od 2.075 kilograma otkriva da se radi o električnom automobilu.

Unutrašnjost

Međuosovinsko rastojanje od 2.850 mm na papiru bi trebalo da donese obilje prostora, i to i jeste slučaj, pogotovo za putnike. Vozač i suvozač uživaju u visokom nivou komfora, kao i putnici na zadnjem sedištu gde ima sasvim dovoljno mesta za noge i glave čak i nešto viših osoba. Ipak, treba napomenuti da je pod zbog baterija dosta visoko, pa zadnja sedišta ne podupiru noge u potpunosti, što dovodi do blago neprirodnog položaja sedenja.

Foto: Nova.rs

Zapremina prtljažnika je negde u proseku klase i iznosi 452 litra. Ipak, korejska i nemačka konkurencija donose nešto više prostora za prtljag, ali i prostor ispod haube gde mogu da se smeste kablovi za punjenje, što Toyota nema.

Foto: Nova.rs

Kada se govori o dizajnu kabine, već smo navikli da je Toyota gotovo uvek konzervativna, ali isto tako i da možemo da očekujemo izuzetan kvalitet završne obrade i odličnu funkcionalnost. Sa svojim prvim modernim električnim automobilom, japanski dizajneri su ipak rešili da malo „začine“ stvari. Može se čak i reći da kabina modela bZ4X izgleda futuristički u odnosu na druge automobile iz ponude Toyote.

Foto: Nova.rs

Digitalna instrument tabla se nalazi prilično daleko od vozača, ali i od volana, a pogled ide preko upravljača, što je rešenje zbog kojeg već godinama kritikujemo Peugeot. Ipak, za razliku od modela francuske kompanije, lakše je naći idealnu poziciju sedenja u kojoj možete da vidite sve informacije sa instrument table. Za razliku od brojne konkurencije, instrument tabla modela bZ4X donosi samo osnovne informacije, pa čak ne prikazuje ni procenat kapaciteta baterije, već samo preostali domet.

Foto: Nova.rs

Za više informacija o vožnji i brojne funkcije, potrebno je da se koristi 12,3-inčni centralni ekran osetljiv na dodir. Displej ima odličnu rezoluciju, što je često bila boljka Toyotinih automobila u prethodnih desetak godina, i sve funkcije je vrlo jednostavno pronaći. Ispod ekrana se nalazi „lebdeća“ konzola, u kojoj ima dosta ostava za sitnice, koje se često koriste jer Toyota bZ4X nema pretinac ispred suvozača.

Foto: Nova.rs

Iskorišćeni materijali su kvalitetni i prijatni na dodir, osim u donjim delovima kabine gde ima nešto tvrđe i jeftinije plastike. Sedišta su elektro podesiva, vrlo udobna i sa odličnom bočnom podrškom.

Pogon, baterija i domet

Testirani model nosi oznaku AWD, što znači da se radi o verziji koja ima pogon na sva četiri točka. Upravo ova varijanta ima i nešto više snage, mada ne radi se o impresivnoj brojci, pogotovo kada se uporedi sa konkurentnim električnim automobilima. Sa dva elektromotora, Toyota bZ4X AWD raspolaže sa 218 KS i 336 Nm obrtnog momenta. Raspored je jednostavan, jer obe osovine pokreće po jedan elektromotor snage 109 KS.

Foto: Nova.rs

Ukupna snaga je sasvim dovoljna za preticanja bez ikakve brige, ali ne i za osećaj ozbiljnog ubrzanja. Ukoliko vas zanima električni automobil sa sličnom cenom ali dosta boljim performansama, ovde možete da pročitate naš test Hyundaija Ioniq 5. Kada već govorimo o performansama, Toyota bZ4X od 0 do 100 km/h ubrzava za 7,7 sekundi, dok je maksimalna brzina elektronski ograničena na 160 km/h.

Foto: Nova.rs

Bez obzira da li se radi o verziji sa jednim ili dva elektromotora, kapacitet baterije je isti i iznosi 71,4 kWh. Maksimalna brzina punjenja je 147 kW, pa ako koristite punjač od 150 kW, za oko pola sata Toyota bZ4X dobija oko 220 kilometara dometa. Na wallbox punjaču od 6,6 kW, potrebno je oko 11 i po sati da bi se baterija napunila.

Foto: Nova.rs

Prema WLTP standardu, Toyota bZ4X ima domet od 470 kilometara, a mi smo zabeležili realan domet od oko 370 kilometara uz korišćenje klima uređaja.

Vožnja

Na papiru, Toyota ne izgleda previše uzbudljivo, ali vožnja dokazuje sasvim suprotno. Zbog instant isporuke obrtnog momenta, često smo imali osećaj da je ovaj model dosta brži nego što zvanične brojke govore, a pogon na sva četiri točka zaista pruža odličnu trakciju i stabilnost u krivinama. Ne želimo da kažemo da se radi o automobilu sa sportskim karakteristikama, već da bZ4X može da ispuni sva očekivanja prosečnog vozača.

Foto: Nova.rs

Niži centar gravitacije je zadužen za odlično držanje kroz krivine gde ne dolazi do velikog naginjanja karoserije, iako ovaj automobil ima više od 2 tone.

Kao što se i može očekivati od Toyote, automobil je opremljen mnoštvom sigurnosne opreme koju je bespotrebno i nabrajati, a novitet je kamera smeštena iznad upravljača koja kontinuirano prati budnost i stanje vozača.

Cena

Toyota bZ4X trenutno u Srbiji ima akcijsku cenu koja startuje od 54.990 evra, odnosno 49.990 evra sa državnom subvencijom. Testirani model u srednjem paketu opreme Executive sa dodatkom tech paketa košta 58.790 evra, dok je sa državnom subvencijom cena 53.890 evra. Toyota možda na nekim poljima zaostaje za konkurencijom, ali zato ima i nižu cenu od automobila kao što su Kia EV6 i Hyundai Ioniq 5.

Sviđa nam se:

– ponašanje u krivinama

– cena u poređenju sa konkurencijom

– komfor

Ne sviđa nam se:

– digitalna instrument tabla i položaj upravljača

– nedostatak pretinca ispred suvozača

– dizajn spoljašnjosti

Bonus video: Vozili smo najjeftiniji električni Mercedes – EQA