Foto:Shutterstock

Iako tržište automobila na električni pogon nije ni blizu nivoa koji se predviđa, mnoge kompanije već rade na planovima za svoje baterije nakon upotrebe. Pitanje je šta će se desiti u trenutku kada drumski transport u potpunosti pređe na električni pogon i kada u jednom trenutku ogromna količina baterija stigne na kraj svog radnog veka.

U ovom trenutku prelazak sa fosilnih goriva na baterijska električna vozila izgleda kao najizglednija opcija za budući razvoj drumskog transporta, kako putničkog, tako i teretnog. Lokalno nulta emisija, gradovi bez smoga, sve to izgleda primamljivo. Ipak, proizvodnja baterija po trenutim tehnologijama ni izbliza nije tako čista. Pitanje je šta će se desiti u trenutku kada drumski transport u potpunosti pređe na električni pogon i kada u jednom trenutku ogromna količina baterija stigne na kraj svog radnog veka.

električni automobili, baterije
Foto: Shutterstock

To je problem o kojem u ovom trenutku mnoge kompanije razmišljaju. I baterije iz mobilnih telefona su u ovom trenutku izvor zagađenja, a nije teško zaključiti da se sa automobilima taj problem značajno uvećava. Pitanje je šta je tek sa kamionima, koji su takođe na putu ka elektrifikaciji, o čemu se uopšte ne priča?

MAN Truck & Bus u ovom trenutku, kao i ostali proizvođači kamiona i autobusa, najveći potencijal za klimatski prihvatljive pogone vidi u baterijskim električnim pogonima, a i prema mnogim istraživanjema ovaj vid drumskog transporta ima najveću perspektivu.

U sektoru kamiona trenutno očekuju da će električni kamioni imati udeo od 60% u distributivnim aplikacijama i 40% u transportu na duge relacije 2030. godine. Ove prognoze pokazuju da je industrija komercijalnih vozila tek na početku elektrifikacije. Stoga će broj baterija kojima je istekao vek trajanja u vozilima dostići industrijski nivo tek za oko 10 do 15 godina.

Međutim, već se radi na razvoju strategije kako se vredne baterije mogu koristiti na način koji štedi resurse u sekundarnim aplikacijama. Analiza počinje sa prvim životnim vekom baterije u vozilu: fokus je na obuci kupaca da voze, pune i koriste vozila tako da se opterećenje baterije svede na minimum. Ovo može značajno povećati vek trajanja baterije.

Šta se dešava u slučaju da se baterije tokom radnog veka pokvare, i kada je zapravo vreme za njihovu reciklažu, saznajte ovde.

Bonus video: Vozili smo električnu limuzinu s najvećom baterijom