Pred nama je period kada se ski-centri popunjavaju, a da biste lakše i bezbednije stigli na planinu, dajemo glavne savete kako da pripremite automobil za zimovanje, odnosno za put van grada. U tekstu koji sledi pročitajte šta treba da proverite na vozilu, šta treba da ponesete na put i kako najpraktičnije da se spakujete.
Od ovog trenutka pa sve do kraja marta, ski-centri su popunjeni. Poznavaoci zimskih prilika i ljubitelji skijanja i snoubordinga već sada znaju kada će biti na planini. Osim za njih, saveti koje ćemo dati u ovom tekstu, odnose se na sve vozače koji u narednom periodu planiraju duži put pogotovo u planine.
Bilo da ste krenuli ka Kopaoniku, Staroj planini, Jahorini ili ka zimovalištima u Bugarskoj, Austriji ili Italiji, prvo pravilo važi za sve. Osnova je dobra priprema vozila za put u ovakvim uslovima. Bitno je da ste svesni činjenice da ne možete tek tako samo natrpati stvari, sesti za volan i krenuti. U takvom slučaju neka glavobolja će vas zadesiti usput, bilo da ste zaboravili lance ili lopatu za otkopavanje točkova iz snega, ili jednostavno da vam je vidik loš usled dotrajalih metlica ili prazne boce sa tečnošću za vetrobran…
Osim pripreme, vrlo je bitan i sam način pakovanja, a zatim i informisanje o pravilima zemlje (oprema, propisi, dokumenta, kazne, putarine…) kroz koje i u koju putujete, ako napuštate Srbiju.
Šta treba proveriti na vozilu
Ovo su osnovne stvari koje treba da proverite pre nego što krenete na put.
Tečnosti: Ako je vreme za mali servis, obavezno ga obavite pre puta. Ako ne, makar proverite sve tečnosti, pogotovo tačku mržnjenja antifriza. Uz to, zimska tečnost za pranje stakala se podrazumeva i to više boca, jer zimi ovu tečnost koristimo mnogo češće.
Kočnice: Pre puta proverite stanje kočionog sistema: pločice, diskovi, creva, klešta, i ako u protekle dve godine niste, onda sada u servisu obavezno proverite tačku ključanja kočione tečnost. Njena tačka ključanja na planini je još niža zbog niskog vazdušnog pritiska, pa ako treba i zamenite ovu tečnost.
Akumulator: U servisu proverite stanje akumulatora pre puta, pa ukoliko nije zadovoljavajuće bolje razmislite o dopuni ili zameni nego da doživljavate stresove dok ste na odmoru jer motor odbija da startuje.
Gumene patosnice: Dok ste na planini u kabini morate imati gumene patosnice. U suprotnom, sneg koji unosite u vozilo će doprineti stvaranju vlage, magliće vam stakla, širiće se neprijatni mirisi…Ovde od minimalne pomoći mogu biti novine postavljene ispod tekstilnih patosnica
Kederi: Da vam vrata tokom hladnih planinskih noći ne bi zaledila, pre puta kedere premažite glicerinom ili silikonom.
Brisači: Pred put proverite stanje metlica brisača i ako je došlo vreme zamenite ih, jer će vam ovi delovi igrati vrlo bitnu ulogu na planini i bolje da su novi nego oštećeni.
Pneumatici: Pre puta na vašim zimskim gumama podesite pritisak za 0,2 bara više od propisanog.
To je preporuka jer se tokom putovanja krećete većim brzinama a i gume će biti pod većim opterećenjem zbog opreme, više će se grejati a, samim tim, i deformisati. Sve ovo može se rešiti jednostavnim povećanjem pritiska u njima.
Šta još poneti na put?
Računamo da obaveznu opremu u kojoj je sajla za vuču, prsluk i slično već imate u vozilu. A uz lance za sneg ili neka druga sredstva za povećanje trakcije, na zimovanje ponesite i lopatu koja će vam pomoći da otkopate točkove iz snega na planini, ali i ceradu ako imate.
Ona je praktična jer tokom boravka na planini najčešće parkiramo automobil i ne pokrećemo ga sve dok ne krenemo nazad. Ako ne, spakujte metlu, grebalicu i sprej za odleđivanje. Nije na odmet poneti i ćebe, kabanicu, baterijsku lampu i rukavice (biće vam od značaja pri postavljanju lanaca).
Ako ćete se do žičare svakodnevno voziti automobilom, ne zaboravite da ponesete najlone za sedišta. Na povratku sa staze biće vam mokra oprema, pa ćete natapati sedišta, što nikako nije dobro.
Kako se najpraktičnije spakovati
Ako imate problem da spakujete sve stvari, razmotrite opciju nabavke ili rentiranja krovnih kofera za zimovanje ili nosača za skije/snoubord. Sa njima računajte i na nešto veću potrošnju goriva.
1. Najteže stvari smestite prve u prtljažnik i nemojte ih stavljati u krovni kofer jer tako možete poremetiti težište vozila, pa će u krivinama ono biti nestabilno.
2. Posebnim kaiševima zategnite sve one stvari koje prete da vam pri naglom kočenju iz zadnjeg dela vozila polete napred.
3. Obavezna oprema neka bude dostupna, pa lance, trougao i komplet prve pomoći izvadite sa dna prtljažnika pre nego što krenete da se pakujete.
Bonus video: Ko vozi „u braniku“ i kakva je najsnažnija Dacia svih vremena?
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: