Foto: Shutterstock

Kako se vreme menja, menjaju se trendovi i ukusi, pa tako i izgled pneumatika i felni. Pneumatici su u 19. veku bili čvrsti komadi gume, a sada su ispunjeni vazduhom. Pre sto godina, pneumatici su bili beli. Danas su skoro sve gume koje vidimo na putu potpuno crne.

Da li su pneumatici prirodno crni? Ne. Prirodna guma, jedan od glavnih sastojaka pneumatika, je beli mlečni lateks. Prvi proizvedeni pneumatici za automobile, bicikle i motocikle u masovnoj proizvodnji su bili beli, ali se nisu zadržali.

Foto: Promo/Lexus

Danas se koristi do 200 sastojaka za proizvodnju modernog pneumatika. Rafinirani čađ, nusprodukt nepotpunog sagorevanja uglja i nafte, je ključan sastojak. Proizvođači pneumatika su otkrili da dodavanje čađi, poliestera, metala i drugih sintetičkih gumenih smeša prirodnom lateksu pomaže pneumaticima da bolje rade i duže traju.

Bez čađi, pneumatici ne bi izdržali ni 5.000 kilometara, tvrdi Jack L. Koenig u u njegovoj knjizi Spektroskopija polimera. To je sastojak koji takođe čini pneumatike crnim.

Foto: Shutterstock/Thomas Trompeter

Osim značajnog povećanja kilometraže i izdržljivosti pneumatika, čađ takođe:

– Štiti pneumatike od suve truleži

– Poboljšava upravljivost, stabilnost, kočenje i potrošnju goriva

– Brzo odvodi toplotu od jezgra i gaznog sloja pneumatika, povećavajući životni vek

– Otpušta statički elektricitet. U današnjim vozilima prepunim vrlo osetljivom elektronikom, statički elektricitet može brzo da ošteti skupe elektronske uređaje

– Omogućava lakše održavanje pneumatika

Zašto pneumatici nisu dostupni u drugim bojama osim crne? Nekada su bili, ali ljudi ih jednostavno nisu kupovali. Narandžasti, plavi, žuti i zeleni pneumatici su funkcionisali isto kao i crni i zadovoljili sve američke standarde za sigurnost na putu i performanse. Ali nikada nisu postali popularni.

Foto:

Kako prenosi Auto Klub, danas su beli pneumatici za oldtajmere lako dostupni. Kao i široki beli pneumatici, napravljeni od originalnih kalupa kako bi se obezbedila autentičnost pri restauraciji klasičnih i kolekcionarskih vozila.

Bonus video: Vozili smo Audi A3 u plug-in hibridnom izdanju: Evo zašto ova najskuplja verzija nije i najbolja