Maska hladnjaka ima funkciju hlađenja motora sa unutrašnjim sagorevanjem, dok kod električnih automobila nema potrebe za njom jer se baterije uglavnom nalaze u podu automobila, pa je i kretanje vazduha potrebno da bude dosta niže. Međutim, iako je maska na e-vozilu nepotrebna, većina dizajnera na neki način želi ipak da ispoštuje tradiciju svog brenda.
Kada je BMW u martu predstavio modele i4 i iX, svi su se pitali čemu „bubrezi“ kada nema potrebe za hlađenjem motora. Tradicionalni detalj bavarske kompanije na prednjem delu automobila ne samo da nije izbegao električne automobile, nego je i veći u poređenju sa sličnim modelima koje pokreću SUS motori.
Kako je objasnio Domagoj Dukec, dizajner iz BMW-a, „bubrezi“ nisu samo sistem za hlađenje vazduhom već ono po čemu se kompanija iz Minhena razlikuje od svojih konkurenata. BMW nije jedini, većina proizvođača automobila je tokom ubrzane elektrifikacije odlučila da zadrži dizajnerske elemente njihovih starijih modela.
Kako se tradicionalni proizvođači automobila okreću ka elektrifikaciji sve više forsiraju dizajn prednjeg dela automobila koji je istovremeno poznat, ali i čudan.
Novi Hummer EV, čija proizvodnja počinje tokom jeseni, ima novu interpretaciju poznatog „grila“ sa sedam vertikalnih lajsni. Naime, sada je tu samo šest delova na kojima je ispisan naziv Hummer, ali kada dobro pogledate, između slova se nalazi tačno sedam otvora.
„Baš smo se zabavili sa tim, to je na neki način iluzija kojom smo ispoštovali tradiciju“ – izjavio je Rich Scheer, direktor dizajna ovog modela.
Tesla je odličan primer kompanije koja nije morala da razmatra tradiciju prilikom dizajna. Kada pogledate sve njihove modele, prednji deo izgleda kao da je neko prefarbao masku hladnjaka. Kao jedan od retkih novih proizvođača koji je uspeo da uđe među velike igrače i poremeti odnose na tržištu, praktično je i pokazao da električni automobili nemaju potrebu za maskom hladnjaka.
Međutim, nemojte se prevariti. Iako je tačno da baterije i elektromotori ne stvaraju toliko toplote kao motori sa unutrašnjim sagorevanjem, i dalje im je potrebno hlađenje, posebno u performantnim modelima.
Gordon Platto, glavni dizajner električnog Forda Mustang Mach-E izjavio je da je bio zapanjen saznanjem koliko vazdušnog hlađenja je zapravo potrebno. Međutim, pošto se baterije i motori uglavnom nalaze u podu vozila, razumno rešenje je da otvor za vazduh bude postavljen što niže.
I dok Mustang Mach-E ima panel umesto maske hladnjaka poput Tesle, dizajneri su uspeli da jednom crnom imitacijom rešetke i ponijem asociraju na slavnu prošlost Mustanga. Ovaj model je još jedan dokaz koliko je tradicija važna u automobilskoj industriji.
Iako se radi o električnom SUV modelu, a ne sportskom automobilu sa V8 motorom, dobio je naziv Mustang jer tradicija prodaje automobile. Toga su svesni i dizajneri koji zbog iste na svojim skicama električnim automobilima dodaju delove koji im realno nisu potrebni.
Tu možemo da dodamo i trend da se stari, davno ugašeni modeli sada vraćaju u formi električnih automobila, a sve kako bi kupcima ponudili nešto što im je od ranije poznato i na šta su „slabi“. To vidimo na primerima električnih Renault 4 i Renault 5 prototipa, zatim nedavno prikazane Opel Mante GSe, Hyundaija 45, Peugeot e-Legend koncepta i drugih.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare