Prema navodima američkog sajta Blumberg, najveći britanski proizvođač automobila Jaguar Land Rover pregovara sa dve kompanije koje bi mu obezbedile snabdevanje baterijama za njihovu eventualnu proizvodnju serije električnih vozila u Slovačkoj. Ovo samo najnoviji pokazatelj da britanskoj auto-industriji preti sve veći rizik od kolapsa zbog nedovoljnog ulaganja u proizvodnju delova za električne automobile, dok se auto-industrija u celom svetu ubrzano potpuno okreće električnim i hibridnim vozilima, a motor sa unutrašnjim sagorevanjem polako, ali sigurno odlazi u istoriju.
Naime, skoro deceniju nakon što je postala prvi veliki evropski proizvođač električnih automobila, Britanija rizikuje da postane skrajnuta u eri kada globalna auto industrija prelazi na električna vozila, jer joj nedostaju fabrike za proizvodnju baterijskih ćelija i baterijskih paketa, a upravo to će proizvođačima automobila biti potrebno dok napuštaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem, piše N1.
Zato bi odluka najvećeg britanskog proizvođača automobila, Jaguar Land Rovera, da uđe u pregovore sa švedskom kompanijom Nortvolt i kineskom kompanijom SVolt oko snabdevanja baterijama za svoju seriju električnih vozila koja bi se pravila u Slovačkoj nešto što bi moglo da bude najnoviji udar za britansku automobilsku industriju.
Ako Britanija ne ubrza ulaganje u proizvodnju baterija za električna vozila, proizvođači automobila će verovatno samo ubrzati svoj egzodus iz te zemlje, nekada druge najveće baze za njih. Tokom zadnjih nekoliko godina, Britanija je ispala sa liste prvih 15 zemalja po pitanju ovih ulaganja.
“Uskoro će biti prekasno da se sačuva uloga Britanije kao velikog automobilskog proizvođača,” kaže Endi Palmer, bivši direktor Aston Martina, koji je pomagao i u razvoju Nisanovog električnog vozila LEAF, koje se proizvodi u Sanderlendu u Engleskoj.
„Osim ako ne postoji ili štap ili šargarepa da stimulišu proizvodnju baterija za električne automobile u Britaniji, samo je pitanje vremena kada će se auto industrija ovde svesti samo na specifične brendove, poput Rols-Rojsa i Bentlija“.
Pad britanske automobilske industrije
Proizvodnja automobila u Britaniji počela je da pada nakon referenduma o Bregzitu, a urušila se tokom pandemije. Vrhunac je imala oko marta 2017. godine, sa 1.8 miliona proizvedenih vozila, dok je april 2022. počela sa oko 752.600 proizvedenih vozila.
Prelazak na električna vozila stvara novu mapu sveta za proizvođače automobila, a Velika Britanija je tu ugrožena zbog slabog snabdevanja sirovina, skupe energije, majušnih vladinih podsticaja na ovom polju i potencijalnih carinskih tarifa kao posledice Bregzita, a iako je britanska država upumpala stotine miliona funti u istraživanje tehnologije baterija za električna vozila, to je minimalno povećalo proizvodnju.
Do danas, Britanija ima samo jednu veliku operativnu fabriku ovog tipa i to u vlasništvu kineske Envision grupe. Ova firma uključila se u proizvodnju baterijskih paketa za vožnju na veće razdaljine za Nisanova LEAF električna vozila prošle godine i najavila je planove da proširi proizvodnju, ali sigurno ne pre 2024.
Glasnogovornik firme Jaguar Land Rover, koja je proizvela više od 220.000 vozila u Britaniji prošle godine, rekao je da ova firma nastavlja da istražuje sve opcije po pitanju snabdevanja baterija za električna vozila i da još nije donesena nikakva odluka o tome. Predstavnici švedske firme Nortvolt i kineske firme SVolt odbili su da komentarišu ovu temu.
Električna vozila predstavljaju dilemu sličnu čuvenoj pitalici da li je prvo nastalo pile ili jaje. Naime, proizvođači automobila su nevoljni da prave nove fabrike ili prenamene već postojeće da prave električna vozila bez fabrika za proizvodnju baterija za njih na istoj lokaciji ili u bližoj okolini. S druge strane, proizvođači baterija za električna vozila su generalno nevoljni da investiraju milijarde dolara da naprave fabrike bez sigurnih mušterija u neposrednoj blizini.
Britishvolt je među nekolicinom startap kompanija koje su najavile planove da grade džinovske fabrike baterija u Velikoj Britaniji, ali sigurne narudžbine i garancije proizvođača su za sada izostale. To bi mogla da bude stalna prepreka, s obzirom da je britanska auto-industrija uglavnom prilagođena za proizvodnju luksuznih brendova automobila u manjim količinima kao i sportskih brendova, poput Meklarena, Bentlija, Aston Martina i Lotusa.
Iako su se Nisan, Stelantis i Folksvagen grupa, koja je vlasnik Bentlija, obavezali da prave električna vozila u Britaniji, analitičari upozoravaju da je potrebno mnogo više investicija da se zaštiti pozicija britanske auto-industrije. Kako se dalje navodi, da bi se očuvala trenutna veličina automobilskog sektora, Britaniji je potrebno da poveća kapacitet proizvodnje baterija za čak 45 puta odnosno na više od 90 gigavat-sati, navodi se u ovomesečnom izveštaju Koalicije za dekarbonizaciju putnog saobraćaja Instituta za zelene finansije.
„Ako se u Britaniji ne pojavi sektor za proizvodnju baterija za električna vozila, platiće se cena izgubljene prilike za finansijsku dobit od baterija koju će imati neko drugi, a porašće i rizik da dođe do smanjenja britanske auto-industrije zbog odlaska firmi tamo gde postoji indutrija baterija za električne automobile“, zaključila je ova grupa, koju finansira vlada.
Dve decenije propadanja
Britanska auto-industrija je doživela mnoge probleme tokom zadnjih 20 godina:
2002. – Ford prekida proizvodnju automobila u istočnom Londonu, a General Motors prekida proizvodnju Vauxhall automobila u mestu Luton u jugoistočnoj Engleskoj;
2005. – Ford zatvara Jaguarovu fabriku u Koventriju, a MG Rover odlazi u stečaj;
2006. – Pežo zatvara svoju fabriku u Rajtonu kod Njukasla;
2013. – Ford zatvara svoju fabriku kombija u Sautemptonu;
2016. – Kineska državna SAIC korporacija zatvara svoj poslednji MG Motor pogon u Longbridžu kod Birmingema;
2020. – Ford gasi svoju fabriku motora u Bridžendu u Velsu;
2021. – Honda zatvara svoju fabriku u Svindonu u jugozapadnoj Engleskoj.
Ali, bilo je i nekih pozitivnih stvari.
Pomenuti Britishvolt je probio led, najavivši prvi da će praviti džinovsku fabriku baterija u severnoj Engleskoj, sa ciljem da mu proizvodni kapacitet bude 30 gigavat-sati od kraja 2027. godine, što bi bilo dovoljno baterijskih ćelija za oko 300.000 baterijskih paketa za električna vozila godišnje. Za ovaj poduhvat je obezbedio i preliminarno partnerstvo sa Aston Martinom, koji je pak najavio svoj prvi potpuno električni model auta za 2025. godinu, kao i sa Lotusom.
Takođe, javno-privatni poduhvat između vlasnika aerodroma u Koventriju i gradskog veća ovog grada u centralnoj Engleskoj ima za cilj da se otvori gigafabrika u Zapadnom Midlendu 2025. godine i da joj na kraju kapacitet bude 60 gigavat-sati godišnje ako radi punom snagom. Ipak, nejasno je da li će ovaj posao uspeti bez podrške nekog velikog proizvođača.
Sve je manje vremena da se privuku proizvođači baterija za električna vozila, a evropske vlade prave velike pakete mera podrške, zbog kojih su postale atraktivnije za investicije. Zemlje EU su ukupno odredile više od šest milijardi evra (6,3 milijarde dolara) javnih troškova da podrže razvoj ove industrije, što je investicija za koju kažu da će otključati još 14 milijardi evra iz privatnih fondova.
Ovog meseca, Folksvagen je rekao da ubrzano radi na planovima za razvoj proizvodnog lanca za baterije i električna vozila vrednog 10 milijardi evra u fabrikama koje proizvode njegov Seat brend automobila u Martorelu i Pamploni u Španiji. Zatim je usledila najava koalicije koju predvode Stelantis i Mercedes-Benc Grupa da će dodati treću lokaciju za proizvodnju baterija u Italiji, pored onih koje već planiraju u Nemačkoj i Francuskoj.
Trgovinski sporazum, koji je uspostavljen između Britanije i Evropske unije nakon Bregzita, dalje komplikuje stvari. Iako je on prvobitno predstavljao olakšanje za britanske proizvođače automobila, jer je industrija izbegla katastrofu koju bi predstavljalo nepostizanje nikakvog sporazuma između Britanije i EU, ovaj pakt takođe zamagljuje put kojim bi se išlo napred.
Do 2027. godine biće potrebno da se pola delova za električna vozila i hibride pravi lokalno, bilo iz EU ili iz Britanije, da bi se proizvođači automobila kvalifikovali za bescarinsku trgovinu.
Jaguar Land Rover već je najavio planove da Jaguar potpuno napusti motore sa unutrašnjim sagorevanjem do 2025. godine, a da Land Rover uvede elektrifikovane varijante svojih vozila godinu dana pre toga. Međutim, ova kompanija još uvek nije objavila detalje ovog svog proizvodnog plana, iako ima sporazum o proizvodnji po ugovoru sa austrijskom Magna Steyr kompanijom za svoj jedini potpuno električni model auta „Jaguar I-Pace“, koji se i pravi u Austriji.
„Ova igra nažalost nije ravnopravna za sve“, kaže Majk Hoz, direktor Društva proizvođača i trgovaca automobilima, koje predstavlja lobi britanske automobilske industrije.
On dodaje da vlade intervenišu u Evropi. Intervenišu u Americi i intervenišu u Aziji, tako da britanska vlada mora da se postara da makar stvori okvir da britanska auto-industrija bude kompetitivna.
Bonus video: Da li je vredelo posetiti sajam automobila?
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare