Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs, Nova S

Profesor Milan Vujanić sa Saobraćajnog fakulteta kaže da vozači potcenjuju opasnost od kršenja normi u saobraćaju, da postoji mnogo zabluda o bezbednosti vozača, putnika i dece, dok kazne nisu adekvatne.

Govoreći o nesreći u beogradskom naselju Medaković, kada su dva muškarca poginula a jedna žena povređena, kaže da se u javnost najčešće govori o brzini, iako ona “gotovo nikad nije direktan uzrok”.

“Najčešći uzrok nezgoda je u stvari nepažnja”, rekao je Vujanić u Novom danu na N1. Drugi vrlo čest uzrok je pogrešna procena, a izuzetno je čest uzrok nesporazum učesnika saobraćaja, kazao je on. Dodaje i da je po zakonu u putničkom vozilu zabranjeno da putnici ometaju vozača, ali postavlja pitanje – kako to da utvrdite?

Na pitanje kako sprečiti saobraćajne nezgode, navodi da je Japan najbezbednija zemlja za saobraćaj, ali njihova tehnika je – “što više krvi na ekranu, to manje na ulici”.

“Kad ljudima pokažete šta su posledice, oni se toga plaše”, kazao je Vujanić. Smatra da ljudi potcenjuju opasnost u vožnji i da je ono što vozači koji prežive nesreću najčešće govore – “nisam se snašao”.

Jedan od Vujanićevih predloga je da se deo časa tehničkog obrazovanja posveti bezbednosti u saobraćaju.

Zablude o pojasevima i neadekvatne kazne

Govoreći o brojnim zabludama, poput toga da ste bezbedniji ako ne vežete pojas i da trudnice ne treba da vezuju, Vujanić kaže da je to “logiciranje ljudi koji nisu obrazovani u tehničkim naukama”.

“Šta god bilo od posledica, one će biti manje ili neće uopšte postojati ukoliko budete vezali pojas”, naglašava on.

Foto: N1

Dodaje da će vas pri brzini do 60 km na sat pojas sigurno zaštititi, dok pri istoj brzini bez pojasa oni sa zadnjeg sedišta svojim telom mogu da ubiju one napred. I trudnica će imati drastično veće posledice ako ne veže pojas, rekao je on.

Na pitanje da li misli da su postojeće kazne dovoljne, kaže da misli da nisu adekvatne. Novčane kazne neće imati efekta na ljude koji mogu da ih priušte, ali ono što u Srbiji vozač teško može da prihvati je zabrana upravljanja, kazao je Vujanić.

Kako staviti dete u sedište

Tamara Mihajlović iz Axkid Srbija objasnila je za N1 da sedište za dete treba biti montirano tako da dete gleda suprotno od smera vožnje.

Mnogi roditelji vole da kažu da se ovo zove “naopaka vožnja”, a u stvari taj položaj je dobar za dete do 7 godina, rekla je Mihajlović.

“Ovo je pet puta bezbedniji smer… Ako sedište dozvoljava, možete ga i na prednjem sedištu montirati”, rekla je ona. Kaže da se susreću sa predasudama da će deci biti muka, ali ističe da taj smer ne donosi mučninu deci, samo ljudima koji su navikli drugačije tokom odrastanja.

Na pitanje koji je maksimalan nivo bezbednosti, kaže da “kada vidite etiketu plus-testa, to je nešto najbolje što možete pružiti deci”.

Treba uzeti u obzir i uzrast deteta, i da treba ostaviti po strani predrasude.

Profesor Milan Vujanić kaže i da roditelji koji ne stavljaju dete u sedište nisu svesni koliko je to opasno.

Objašnjava da je na detetu najteža glava, pa zbog naglog kočenja ili sudara sedište za dete treba da bude okrenuto suprotno smeru vožnje.

Bonus video: Vozači oprez – Ovo su ključne crne tačke na srpskim putevima

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare