Foto: Shutterstock Shutterstock/Grzegorz Czapski

Zabrana novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem fosilnih goriva od 2035. godine, danas predstavlja ambiciozan plan. Registracije novih električnih automobila rastu, pri čemu istočna tržišta zaostaju za zapadnim. Čak i uz razmak od 10 godina u odnosu na ambiciozne ciljeve zvaničnika EU, stručnjak za automobilsku industriju u carVertical, Matas Buzelis, deli svoje uvide o problemima na koje vlasti ne obraćaju pažnju.

Zapravo, najočiglednije su prednosti za one koji to mogu da priušte. Za 2021. godinu, udeo električnih vozila od ukupnog broja automobila koji su prošli istorijsku proveru na platformi bio je samo 0,2%. Godinu dana kasnije, udvostručio se na 0,4%, a 2023. godine povećao se na 0,6%. Iako brojke mogu izgledati kao kap u moru, desetine hiljada električnih vozila prolazi kroz istorijske provere.

Sve više vozača se odlučuje za prelazak na električna vozila. Održavanje i troškovi vožnje čine to logičnim izborom. Iako su rezidualne vrednosti električnih automobila zabrinjavajuće, električna vozila su bolja ako u obzir uzimamo kvarove i troškove održavanja, u e-vozilima nema bez potrebe za menjanjem različitih tečnosti i filtera na svakih oko 30 hiljada kilometara.

Ono što je ljudima jedan od većih problema kod električnih vozila jeste navikavanje na punjenje baterije, umesto rezervoara, jer to traje neko vreme. Ali vozači koji su uspešno razvili navike punjenja baterija smatraju to mnogo praktičnijim od sipanja goriva. Obično svoja vozila pune noću i samo u vrlo retkim prilikama koriste javne punjače.

Infrastruktura usporava rast

Međutim, čak i ako vozači mogu da priušte električno vozilo, to ne znači nužno da će biti zadovoljni životom s njim. Oni koji nemaju sopstvene punjače ili pristup punjačima tokom radnog vremena će se suočiti sa neprakitčnim situacijama jer korišćenje javnih punjača nije jednostavno kao što je danas sipanje goriva.

Foto: Shutterstock

Ne samo da punjenje traje mnogo duže nego sipanje benzina ili dizela, već obično zahteva instalaciju određenih aplikacija koje su ključne za punjače. Ovo se ne može ni približiti procesu na koji su vozači navikli prilikom sipanja goriva, jer ne postoji praksa „najpre napuni pa plati“.

Pored toga, iako su električna vozila vrlo efikasna u gradovima i okruženjima gde je stalno kočenje neizbežno, električni automobili nisu jednako sposobni na auto-putevima i magistralnim putevima. Postoji proporcija između brzine i aerodinamičnog otpora, što znači da se ako se brzina udvostruči, otpor se četvorostruko povećava. To smanjuje domet e-vozila i primetno smanjuje krstareću brzinu, čineći električna vozila daleko od idealnih za duža putovanja.

Problemi o kojima malo ko razmišlja

Ali, najveći problemi su oni o kojima veoma mali broj ljudi priča. Prvo, neki višespratni parking prostori nisu projektovani za vozilo kao električni automobili. Dakle, kako su baterije velike mase obično znače da su električna vozila izuzetno teška, pa neki objekti, poput višespratnih parkinga ili mostova, mogu zahtevati revidiranje i ponovnu procenu od strane nadležnih organa.

Osim toga, takođe postoje neizvesnosti i u vezi sa bezbednošću električnih vozila. Pošto baterije akumuliraju velike količine energije, plamenovi su izuzetno teški za gašenje u slučaju požara. Do sada, vatrogasci su imali poteškoća sa gašenjem električnih vozila sa baterijama većeg kapaciteta. Situacija postaje još ekstremnija ako se električno vozilo zapali u podzemnoj garaži, na primer, ispod stambenih zgrada.

Ono što dodatno postavlja pitanja o budućnosti električnih vozila je njihovo stanje 20 godina nakon proizvodnje. Danas postoji priličan izbor polovnih električnih automobila, ali za 10 godina će biti starijih električnih vozila. Koliko će vredeti na tržištu polovnih automobila sa baterijama koje već dostižu kraj svog životnog veka?

Bonus video: Kako proizvođači automobila vide budućnost? Bili smo na sajmu u Minhenu, ovo su najbolji primeri

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare