Vožnja na tečni naftni gas (TNG), odnosno na “plin”, u Srbiji je česta pojava, jer vožnjom na ovaj gas ostvarujemo uštedu u proseku za oko 20 odsto. U nastavku teksta saznajte koje su prednosti i mane vožnje na autogas i posle koliko pređenih kilometara nakon ugradnje plinske instalacije krećemo da štedimo, ili - ako se izjave ministra ekologije u vezi subvencionisanja ugradnje autogasa ostvare - na uštedu u tom slučaju nećemo morati da čekamo ni jedan jedini kilometar.
Iako se i brojni novi modeli automobila, poput “fijata”, “škoda”, “dačija” i drugih, nude i fabrički sa pogonom na tečni naftni gas, najveći broj vozila na našim putevima ima naknadno ugrađen TNG sistem. On se ugrađuje u vozila koja u osnovi pokreće benzinski agregat, jer se tu ostvaruje najveća ušteda goriva, s obzirom na to da je dizel sam po sebi ekonomičniji od benzina.
Ono što treba znati u slučaju da razmišljate o ugradnji autogasa u svoj automobil je sledeće: troškovi potrošnje u odnosu na vožnju samo na benzin niži su u proseku za 20 odsto. Takođe, motor troši veći količinu plina nego benzina, ali je ovaj gas neuporedivo jeftiniji. U nastavku, na primeru modela “fiat punto” detaljno ćemo prikazati način uštede, kao i kome se isplati da vozi na TNG.
Primer uštede vožnje na autogas
Na primeru prosečnog modela automobila, u koji se najčešće i ugrađivao TNG, poredimo troškove u vožnji na benzin i TNG. Za poređenje koristimo prosečne cene goriva u Srbiji za jul: bezolovni benzin 95 oktana: 132,5 dinara i autogas: 73,6 dinara.
Primer: “fiat punto” (2011. god.), sa benzinskim agregatom zapremine 1,2 litra: (navedena prosečna potrošnja je za konkretan model, a može se razlikovati zavisno od uslova eksploatacije vozila i načina vožnje).
• Prosečna potrošnja benzina: 7 litara na 100 km = 928 din.
• Prosečna potrošnja tečnog naftnog gasa: 9 kg na 100 km = 662 din.
Ovaj automobil vožnjom na autogas ostvaruje uštedu od 266 dinara na svakih 100 pređenih kilometara, što znači da za vozilo koje godišnje pređe 15.000 km, ušteda bi iznosila 39.900 dinara.
Ovaj primer govori da se samostalno finansiranja plinske instalacije, koja u proseku košta oko 650 evra, najpre isplati vozačima koji godišnje prelaze velike kilometraže. Odnosno, oni koji prevezu oko 30.000 km godišnje, počinju da štede posle godinu dana od momenta ugradnje TNG sistema, dok vozači koji prelaze do 10.000 km godišnje, na pravu uštedu čekaju i do tri godine.
Ipak, sve se menja ukoliko se najavljene državne subvencije, koje bi pokrile kompletne troškove ugradnje plina, ostvare. Tada je ušteda važeća od samog starta, jer za vlasnika vozila u tom slučaju nema troškova ugradnje.
Obaveze vlasnika vozila na TNG
Vlasnik automobila koji ima ugrađenu TNG instalaciju, u obavezi je da obezbedi atest koji se obnavlja na svakih pet godina. Atest posle prve ugradnje košta oko 100 evra, dok reatest (posle pet godina) staje oko 50 evra.
Osim obaveznog atesta, vlasnici vozila na “plin” treba da računaju i na redovno održavanje TNG sistema. Ono nije skupo jer je uglavnom reč samo o zameni filtera gasa, a koji staje od oko 500 dinara pa naviše. Savet je da se filteri gasa menjaju u okviru redovnog servisa automobila, odnosno na svakih 10.000 – 15.000 km.
Ima li mana vožnja na autogas?
Starije plinske instalacije su uticale na performanse vozila, koje su tokom vožnje na plin bile slabije u odnosu na vožnju kada motor radi na benzin. Savremeni uređaji koji se ugrađuju više gotovo da nemaju tu “boljku”. Osim toga, kod njih se prebacivanje sa benzina na plin i obrnuto odvija automatski.
Mana, uslovno rečeno, može biti sam rezervoar za autogas, koji se montira u prtljažnik automobila. Međutim, danas su ove boce izrađene tako da staju u odeljak za rezervni točak kako ne bi smanjivale zapreminu prtljažnika, a vlasnici umesto rezervnog točka u opremi imaju setove za reparaciju guma.
Gde se ugrađuje TNG
Danas u Srbiji ima mnogo servisa koji naknadno ugrađuju plinske instalacije. Osim njih i zvanični servisi, takođe, nude ovu vrstu usluge. Cene ugradnje se razlikuju i zavise od servisa, samog modela automobila i proizvođača plinske instalacije, pa se cene kreću od oko 300 do 1.000 evra.
Ono što treba znati, osim uštede koja se ostvaruje vožnjom na TNG, istovremeno čuvate i prirodu, budući da je C02 emisija tada i do 12 odsto niža, dok vozila na autogas ispuštaju čak 100 puta manje čestica od automobila pokretanih dizel-motorom.
Ako vozite na “plin”, podelite u komentarima vaša iskustva, sa kakvim se problemima suočavate, kao i koje su prednosti vožnje sa ovom vrstom pogona.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare