Podeli
Foto: Shutterstock

Postoji razlog zašto je najčešće pitanje u vezi nekog automobila “koliko troši?”. Vrlo je mali broj srećnika koji ne moraju da misle na potrošnju goriva, dok većina vozača u Srbiji i te kako brine o svom novčaniku i trudi se da izbegne nepotrebna davanja. Zato, evo najvažnijih saveta kako možete da snizite potrošnju, a u komentarima podelite vaša iskustva i savete kako vi štedite gorivo.

Postoji mnogo stvari koje utiču na povećanje potrošnja goriva, ali i mnogo načina koji nam mogu pomoći da uštedimo. Ovde je 10 najosnovnijih pravila.

Redovno održavajte vozilo

Skoro svaki kvar na vozilu može da utiče na povećanje potrošnje, bilo da su to svećice, termostat, trap koji nije centriran ili nešto drugo. Isključivo ispravno vozilo troši optimalnu količinu goriva. Kada je agregat održavan redovnom zamenom motornog ulja i svih filtera, potrošnja može biti niža i do pet odsto.

Podešavajte pravilan pritisak u gumama

Kada je u pneumaticima pritisak ispod propisanog, otpor kotrljanju je veći, što znači da je potrebno više energije da se vozilo pokrene, a to direktno utiče na povećanje potrošnje. Pratite uputstva za vaše vozilo i na svakih 15 dana podešavajte propisani pritisak. Osim uštede goriva, sa pravilnim pritiskom štedite i gume. Kada je blago izduvana, troši se po obodima, a kada je pritisak prevelik, troši se po sredini gazećeg sloja. Ovakva stanja gume loše utiču na kočenje i stabilnost vozila.

Olakšajte automobil

Foto: Shutterstock

Što je vozilo lakše, to manje goriva troši. Ako u prtljažniku prevozite mnogo nepotrebnih stvari, izbacite taj višak. Sada vam lanci za sneg ili nešto od zimske opreme nije potrebno. Takođe, krovni kofer, krovni nosači ili oni za bicikle, narušavaju aerodinamiku vozila i povećavaju masu, pa po završetku putovanja demontirajte ove delove.

Ravnomerna vožnja i (de)aktivacija pojedinih sistema

Foto: Shutterstock

Naglo dodavanje gasa, naglo kočenje i generalno dinamična i brza vožnja, najviše povećavaju potrošnju goriva. Ko želi da uštedi, treba da vozi ravnomerno, odnosno da lagano dodaje gas, da održava tempo i da lagano koči. Ukratko, treba da izbegava vožnju u visokim obrtajima.

Ako vaše vozilo ima “eko” sistem rada, aktivirajte ga – tada je ubrzanje optimizovano tako da se u motor ubrizgava manja količina goriva, korigovanjem rada tempomata, klima-uređaja i drugih potrošača. Ako je vozilo opremljeno pametnim 4×4 pogonom, tamo gde vam nije neophodan pogon na svim točkovima, poput vožnje po gradu i auto-putu, prebacite pogon samo na jednu osovinu. Na ravnom, otvorenom putu aktivirajte tempomat, jer je tada tempo vožnje ravnomeran, a potrošnja minimalna (ukoliko brzina nije prevelika).

Promena stepena prenosa

I vreme promene brzina utiče na potrošnju goriva – ako “šaltate” prekasno, motor je duže vremena u visokim obrtajima, što povećava potrošnju. Međutim, ako u viši stepen prenosa prebacujete prerano i motor se muči da održava brzinu, takođe značajno povećavate potrošnju. Zato menjanje brzina treba da se odvija u pravom trenutku, primera radi, kod benzinskih motora ne preko 2.500 o/min, a kod dizelaša menjate brzine pre 2.000 o/min. Novija vozila imaju i indikatore stepena prenosa, koji se aktiviraju u najoptimalnijem trenutku, pa slobodno možete da ih slušate i uštedećete gorivo.

Predviđajte situacije tokom vožnje

Foto: Shutterstock

Da biste izbegli nagla ubrzavanja i kočenja, sve što je potrebno da uradite jeste da budete više fokusirani na situacije oko vas. Tokom vožnje lako možete da vidite da li se kolona ispred vas zaustavlja i shodno tome da pustite gas na vreme, kako bi vozilo samo usporilo, a potom lagano ubrzavate.

U “kreni-stani” situacijama potrošnja je najveća, pa je izbegavanje gužvi idealno za uštedu goriva. Zato je dobro koristiti navigaciju ili neki drugi vid pomagala gde možete da saznate gde su gužve u saobraćaju i kako da ih izbegnete. Ako ste već u zastoju, a vaše vozilo nema “start-stop” sistem, slobodno ugasite motor na dužem stajanju.

Manje kvačila, manje kočnica

Nije potrebno dugo držati nogu na kvačilu prilikom sporog kretanja – jer tako, osim što štetite lameli, ujedno “gajite” stil vožnje koji povećava potrošnju goriva. Dovoljno je da kvačilo pritisnete samo prilikom promene stepena prenosa, pa ukoliko je vozilo u optimalnoj brzini, čak i pri sporom kretanju, motor se neće ugasiti. Prilikom kočenja i tamo gde je moguće, kočite više motorom, odnosno prebacite u niži stepen prenosa bez pritiskanja kočnice.

Pametno koristite klima-uređaj i prozore

Što manje klima-uređaj radi, to je vožnja ekonomičnija jer je opterećenje motora manje. Koliko klima može da optereti motor najbolje znaju vlasnici vozila sa agregatima male zapremine. Zato je važno da kada vam rashlađivanje nije neophodno, ugasite ga. Recimo, tokom delova dana kada nije previše vruće, ali i tokom svih laganih vožnji kroz grad ili otvorenim putem, kada je dovoljno otvoriti prozore. Ipak, pri vožnji iznad 60 km/h zatvorite prozore jer takvo strujanje vazduha pri bržoj vožnji narušava aerodinamiku vozila, što povećava potrošnju.

Putni-kompjuter kao opomena

Ako ste shvatili da niste štedljivi vozaš, proverite koja je prosečna potrošnja na vašem bord-kompjuteru, potom krenite da primenjujete savete za nižu potrošnju goriva i za nekoliko dana proverite opet. Saznanje da ste uspeli da snizite potrošnju, motivisaće vas da tako i nastavite. Dobar trik je i da vam redovno na instrument-tabli bude prikazana trenutna potrošnja, koja može da vas opominje u realnom vremenu, kada tokom brze vožnje ili naglog pritiskanja gasa skoči na maksimalnu vrednost, pa ispiše da je trenutna potrošnja 25+ litara.

Rešite se kratkih relacija

Ako želite da uštedite gorivo, slobodno sve one kratke relacije koje obavljate, zamenite šetnjom. Osim što je za vas zdravije, ujedno je i jeftinije, a čini dobro i vašem automobilu. Česte kratke relacije mogu da ugroze vitalne delove motora, jer se vožnja završava pre nego što je postignuta optimalna temperatura i pravilno podmazivanje.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar