Foto: Promo/Renault

Pre 50 godina, Renault 5 je debitovao kao ideja pristupačnog transporta za široke narodne mase. O uspehu ovog modela dovoljno svedoči činjenica da se proizvodio u 7 zemalja, a jedna od njih bila je i Jugoslavija. Pola veka nakon premijernog predstavljanja, rado se sećamo ovog modela i isčekujemo električnog naslednika.

Krajem 1960-ih godina, Renault je imao problem sa svojim malim automobilima. Renault 4, iako se dobro prodavao, bio je previše jednostavan za pojedine kupce. Model 8 sa motorom pozadi je već bio zastareo, a Renault 6 nije bio toliko privlačan.

Bernard Hanon, Francuz koji je radio za Renault u SAD, predložio je pametan, novi automobil koji će biti privlačan mlađim kupcima. Glavni čovek francuske kompanije, Pierre Dreyfus se složio sa tim, a projekat je dobio zeleno svetlo 1970. Za dizajn je bio zaslužen Michel Boue, koji je preminuo u svojim tridesetim godinama pre nego što je Renault 5 stigao na tržište. Prva dizajnerska skica je objavljena u aprilu 1967. godine, a ideja o izgledu spoljašnjosti se dosta promenila u narednih pet godina.

Foto: Promo/Renault

Renault 5 je na tržište stigao početkom 1972. godine sa izborom svega dve varijante.

U početku je ovaj model bio dostupan isključivo kao hečbek sa troje vrata. Osnovna izvedba sa oznakom L imala je stari Billancourt motor zapremine 782 kubika i 36 KS, a radi se o modernizovanoj verziji agregata koji je debitovao nakon drugog svetskog rata. Bolja i skuplja verzija sa oznakom TL koristila je moderniji Cleon-Fonte motor zapremine 956 kubika koji je razvijao 47 KS.

Foto: Promo/Renault

Osnovna funkcija Renaulta 5 bila je gradska vožnja. Sa dužinom od 3,5 metara i širinom od 1,52 metra, bio je dosta veći od već tada zastarelog Minija, ali kraći i nešto širi od Renaulta 4. Imao je manju dužinu i od tada najvećeg rivala u Evropi, modela Fiat 127.

Foto: Promo/Renault

Godinu dana nakon predstavljanja, Renaultu 5 je izmakla titula Automobila godine u Evropi za svega par bodova. Žiri je bio vrlo impresioniran, pa je francuskom hečbeku dodelio 109 poena, ali je Audi 80 ipak imao 5 bodova više.

Foto: Promo/Renault

Tokom 1974. godine, u gami se našla i 1,3-litarska verzija Cleon-Fonte modela, a dve godine posle toga je usledio i 1,4-litarski motor. Automatski menjač se u Renaultu 5 našao prvi put 1978. godine, a nedugo nakon toga usledila je i verzija sa pet vrata.

Brojne verzije

Prvi performantni Renault 5 je na većini tržišta bio poznat kao Alpine, ali se u Velikoj Britaniji prodavao kao Gordini, jer je Chrysler imao prava na ime Alpine. U startu je ovaj model pokretao 1,4-litarski agregat sa 93 KS, a tokom 1982. godine snaga je povećana na 110 KS, korišćenjem Garrett turbo punjača.

Renault 5 Alpine je zatim uspeo da postigne i brojne uspehe na reli takmičenjima, a francuska kompanija je vođena ovim iskustvom rešila da predstavi Renault 5 Turbo. Cleon-Fonte motor je bio sličan, ali se sada nalazio na mestu zadnjih sedišta, a na zadnje točkove je prenosio skoro 160 KS.

Foto: Promo/Renault

Kasnije je predstavljena i luksuzna verzija – Renault 5 TX. Zatamnjeni električni prozori, servo upravljač i kožni volan su bili deo standardne opreme, dok je automatski menjač bio dostupan kao opcija. Ova verzija je proizvedena u 49.352 primerka pre nego što je predstavljena druga generacija.

Druga generacija

Nakon dvanaest godina, Renault 5 je krajem 1984. dobio i drugu generaciju. Motori su ostali isti, kao i pojedini dizajnerski elementi, ali su se dve generacije razlikovale po svemu ostalom. Za izgled spoljašnjosti bio je zadužen Marcello Gandini, koji je takođe bio odgovoran za oblik modela Renault 5 Turbo, Ferrari 309, Fiat X1/9 i Lancia Stratos.

Za ljubitelje sportske vožnje, u ponudi je bio dostupan Renault 5 GT Turbo. Pokretala ga je snažnija verzija Cleon-Fonte motora, a GT Turbo je bio brz u standardnoj formi, pa je samim tim bio izbor među profesionalnim i amaterskim tjunerima automobila. GT Turbo se takmičio i u Grupi N, a ostalo je zabeleženo u istoriji da je to jedini automobil iz ove grupe koji je uspeo da pobedi na rundi WRC-a.

Renault 5 se u dve generacije proizvodio od 1972. do 1996. godine, i to u čak 7 zemalja. Pored tri fabrike u Francuskoj, ovaj hečbek je silazio sa proizvodnih traka i u Španiji, Venecueli, Iranu, Meksiku, Južnoafričkoj Republici, ali i Jugoslaviji, tačnije u slovenačkom Novom Mestu.

Foto: Promo/Renault

Početkom prošle godine, Renault je predstavio koncept novog električnog hečbeka koji će biti duhovni naslednih Renaulta 5.

Foto: Promo/Renault

Mehanički, neće imati nikakvih sličnosti, ali će dizajn umnogome biti sličan originalnom modelu. Novi, električni Renault 5 na tržište stiže za dve godine, a ovde možete videti kolika će biti njegova cena.

Bonus video: Vozili smo električni Renault Megane E-Tech

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare