Pre 50 godina, Renault 5 je debitovao kao ideja pristupačnog transporta za široke narodne mase. O uspehu ovog modela dovoljno svedoči činjenica da se proizvodio u 7 zemalja, a jedna od njih bila je i Jugoslavija. Pola veka nakon premijernog predstavljanja, rado se sećamo ovog modela i isčekujemo električnog naslednika.
Krajem 1960-ih godina, Renault je imao problem sa svojim malim automobilima. Renault 4, iako se dobro prodavao, bio je previše jednostavan za pojedine kupce. Model 8 sa motorom pozadi je već bio zastareo, a Renault 6 nije bio toliko privlačan.
Bernard Hanon, Francuz koji je radio za Renault u SAD, predložio je pametan, novi automobil koji će biti privlačan mlađim kupcima. Glavni čovek francuske kompanije, Pierre Dreyfus se složio sa tim, a projekat je dobio zeleno svetlo 1970. Za dizajn je bio zaslužen Michel Boue, koji je preminuo u svojim tridesetim godinama pre nego što je Renault 5 stigao na tržište. Prva dizajnerska skica je objavljena u aprilu 1967. godine, a ideja o izgledu spoljašnjosti se dosta promenila u narednih pet godina.
Renault 5 je na tržište stigao početkom 1972. godine sa izborom svega dve varijante.
U početku je ovaj model bio dostupan isključivo kao hečbek sa troje vrata. Osnovna izvedba sa oznakom L imala je stari Billancourt motor zapremine 782 kubika i 36 KS, a radi se o modernizovanoj verziji agregata koji je debitovao nakon drugog svetskog rata. Bolja i skuplja verzija sa oznakom TL koristila je moderniji Cleon-Fonte motor zapremine 956 kubika koji je razvijao 47 KS.
Osnovna funkcija Renaulta 5 bila je gradska vožnja. Sa dužinom od 3,5 metara i širinom od 1,52 metra, bio je dosta veći od već tada zastarelog Minija, ali kraći i nešto širi od Renaulta 4. Imao je manju dužinu i od tada najvećeg rivala u Evropi, modela Fiat 127.
Godinu dana nakon predstavljanja, Renaultu 5 je izmakla titula Automobila godine u Evropi za svega par bodova. Žiri je bio vrlo impresioniran, pa je francuskom hečbeku dodelio 109 poena, ali je Audi 80 ipak imao 5 bodova više.
Tokom 1974. godine, u gami se našla i 1,3-litarska verzija Cleon-Fonte modela, a dve godine posle toga je usledio i 1,4-litarski motor. Automatski menjač se u Renaultu 5 našao prvi put 1978. godine, a nedugo nakon toga usledila je i verzija sa pet vrata.
Brojne verzije
Prvi performantni Renault 5 je na većini tržišta bio poznat kao Alpine, ali se u Velikoj Britaniji prodavao kao Gordini, jer je Chrysler imao prava na ime Alpine. U startu je ovaj model pokretao 1,4-litarski agregat sa 93 KS, a tokom 1982. godine snaga je povećana na 110 KS, korišćenjem Garrett turbo punjača.
Renault 5 Alpine je zatim uspeo da postigne i brojne uspehe na reli takmičenjima, a francuska kompanija je vođena ovim iskustvom rešila da predstavi Renault 5 Turbo. Cleon-Fonte motor je bio sličan, ali se sada nalazio na mestu zadnjih sedišta, a na zadnje točkove je prenosio skoro 160 KS.
Kasnije je predstavljena i luksuzna verzija – Renault 5 TX. Zatamnjeni električni prozori, servo upravljač i kožni volan su bili deo standardne opreme, dok je automatski menjač bio dostupan kao opcija. Ova verzija je proizvedena u 49.352 primerka pre nego što je predstavljena druga generacija.
Druga generacija
Nakon dvanaest godina, Renault 5 je krajem 1984. dobio i drugu generaciju. Motori su ostali isti, kao i pojedini dizajnerski elementi, ali su se dve generacije razlikovale po svemu ostalom. Za izgled spoljašnjosti bio je zadužen Marcello Gandini, koji je takođe bio odgovoran za oblik modela Renault 5 Turbo, Ferrari 309, Fiat X1/9 i Lancia Stratos.
Renault 5 Mk2 1985 on show with all it's glory!
— Bennett Renault Leeds (@BennettRenault) February 16, 2022
At our showroom we now have the Classic Renault 5 Mk2 in it's complete original self⭐️.
Come to our dealership to take a trip down memory lane!#Renault #Dacia #Renault5 #Oldcars #Oldschoolcars pic.twitter.com/kgPE64mHxW
Za ljubitelje sportske vožnje, u ponudi je bio dostupan Renault 5 GT Turbo. Pokretala ga je snažnija verzija Cleon-Fonte motora, a GT Turbo je bio brz u standardnoj formi, pa je samim tim bio izbor među profesionalnim i amaterskim tjunerima automobila. GT Turbo se takmičio i u Grupi N, a ostalo je zabeleženo u istoriji da je to jedini automobil iz ove grupe koji je uspeo da pobedi na rundi WRC-a.
Why the Renault 5 GT Turbo is still great #gwoverdrive https://t.co/HxquCmPIUR pic.twitter.com/nJNQOFoD3D
— Goodwood Road&Racing (@GoodwoodRRC) January 24, 2021
Renault 5 se u dve generacije proizvodio od 1972. do 1996. godine, i to u čak 7 zemalja. Pored tri fabrike u Francuskoj, ovaj hečbek je silazio sa proizvodnih traka i u Španiji, Venecueli, Iranu, Meksiku, Južnoafričkoj Republici, ali i Jugoslaviji, tačnije u slovenačkom Novom Mestu.
Početkom prošle godine, Renault je predstavio koncept novog električnog hečbeka koji će biti duhovni naslednih Renaulta 5.
Mehanički, neće imati nikakvih sličnosti, ali će dizajn umnogome biti sličan originalnom modelu. Novi, električni Renault 5 na tržište stiže za dve godine, a ovde možete videti kolika će biti njegova cena.
Bonus video: Vozili smo električni Renault Megane E-Tech
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare